Tonnarin VM 92 takajarrusatuloiden vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Tonnarin VM 92 takajarrusatuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Jarruremonttia tehdessäni totesin, että pihalla seisovassa varaosa-autossa on huomattavasti parempikuntoiset takajarrusatulat ja ehjät jarrukilvetkin, jotenka ajattelin ajan kanssa vaihtaa ne.

Mistä kohtaa kannattaa irroitella ja miten? Jarruletkut näyttävät olevan molemmissa yhtä hyvässä kunnossa, mutta letkujen irroitus tuntuu arvoitukselta. Onko jotenkin kierteillä ja kierretäänkö vastapäivään letku reilusti solmuun?

Muistan, että edesmennyt veljeni liotti aina puretut osat jossain liuoksessa ja sen jälkeen ne olivat kuin uudet, bensaa vai tärpättiä kannattaisi kokeilla? Samallahan ne sitten voisi vaikka maalata spraymaalilla.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tonnarin VM 92 takajarrusatuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jarruletku lähtee satulasta yleensä hyvin irti, alkulöysäyksen voi tehdä satula paikoillaan, sitten satula irti ja pyörittämällä satulaa irtoaa, jolloin letku ei mene kierteelle.

Sitruunahappoa jotkut käyttää osien puhdistukseen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
aero
-
Viestit: 9151
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tonnarin VM 92 takajarrusatuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Letkun juuressa on kuusiokanta ja se on satulassa kiinni ihan normaalilla kierteellä. Kannattaa löysätä tuo liitos satulan ollessa vielä kiinni, irrottaa satula kiinnikkeistään ja ruuvata sitten letku irti satulaa pyörittäen, niin letku kärsii vähiten. Satulan voi irrottaa joko liukutapeista (7mm kuusiokolo) tai kiinnityspulteista (olikohan nuo 19mm kuusiokannalla).

VMTD oli näköjään nopsempi, mutta ei anneta sen häiritä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Tonnarin VM 92 takajarrusatuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Letkun juuressa on kuusiokanta ja se on satulassa kiinni ihan normaalilla kierteellä. Kannattaa löysätä tuo liitos satulan ollessa vielä kiinni, irrottaa satula kiinnikkeistään ja ruuvata sitten letku irti satulaa pyörittäen, niin letku kärsii vähiten. Satulan voi irrottaa joko liukutapeista (7mm kuusiokolo) tai kiinnityspulteista (olikohan nuo 19mm kuusiokannalla).

VMTD oli näköjään nopsempi, mutta ei anneta sen häiritä.
Kiitokset Aerolle ja VMTD selkeistä vastauksista. Meni jakeluun. On hyvä tietää mistä saa vääntää ja kiertää ja mistä menee jotain muuta hajalle.....

Muiden osien (jarrukilvet jne) irroitus onkin selkeästi silmillä havaittavissa. Muutaman päivän ruosteenpoistoruiskuttelu ja teräsharjaus niin eiköhän onnistu näin leutona talvena....
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Tonnarin VM 92 takajarrusatuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jos satula on muuten toimiva, oikeastaan ainoa hankaluus omissa vastaavissa on ollut ilmausruuvit. Ne menee poikki, ja sitten vaikeudet alkaa. 900 -91 autoon vaihdoin Bilteman edulliset satulat joskus reilu 4 vuotta takaperin. Muuten olleet ok, mutta viime kesän seisonnan jälkeen v.takasatula jumitti. Kun otin palat pois, totesin suojakumien olevan rikki. Vettä ja likaa oli päässyt sylinteriin, ja mäntä ei pahemmin liikkunut. Se satula meni vaihtoon, muut 3 toimii edelleen hyvin. Jarruputket meni samalla takapäästä uusiksi, ne oli melkoisesti syöpyneet. Reilu vuosi takaperin jarruputki petti -93 mallisesta Saabista. Oli opettavainen kokemus!
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Tonnarin VM 92 takajarrusatuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

jumiintuneeseen ilmaruuviin tämä on aikakova sana
http://motonet.fi/fi/tuote/806822/Kaasu ... tyttimella
sillä kun aikansa lämmittää ja välillä ruiskii crc:tä ja taas lämmittää ja varovasti nippaa nitkuttaa niin irtoaa varmasti tai jos ei ole malttia niin katkeaa :roll:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin