Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Laitoin tällaisen ilmoituksen ostetaan palstalle:

Eli kyseessä Saab 9000 CSE, 2.3 turbo automaatti. Eilen vielä tulin Helsingistä autolla tänne Siilinjärvelle (about 400 km) eikä minkäänlaisia ongelmia, tänään aamulla käynnistäessä, hörähti, pyöri pari kertaa 5 sekuntia ja sitten vain lupaili ja hörähteli. Konetilasta bensan paluuletku irti sieltä ei tullut kuin lirisemällä bensaa (ei ruikkimalla, suihkuamalla).

Kaveri jolla korjaamo antoi tuomion että bensapumppu sökönä (vaihdoin syttyboksin tulppien päälle mutta ei auttanut). Aloin sitten 15 asteen pakkasessa purkamaan pumppua irti ja kaikki siihen mennessä hyvin kun irroittelin bensapumpun kannen päällä olevia painettavia o-renkailla varutettuja liittimiä.

Paluu liitin irtosi näppärästi mutta painepuolen liitintä kun olin nostamassa niin poikkihan se piru meni enkä saanut edes pumppua mahtumaan ylös ko. reiästä (miten sen saa pois tankista, yksi letku joka kulkee rungon ulkopuolella estää pumpun ylöstulon????)

Nyt siis tarvitsee ostettua ko. liitin painepuolelle joka painetaan pumpun muoviseen kanteen ja miten sen liittimen saa liitettyä ko muoviseen letkuun ettei se vuoda ollenkaan?? Ja tietenkin pitää saada pumppu pois tankista.

Mutta kun mietityttää miten saada pumppu pois tankista ja miten vaihtaa/liittää ko liitin (jos sellaisen löydän jostakin??) muoviseen bensaletkuun??
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pumppuyksikkö nousee tankista kallistelemalla sopivasti ja varovasti vetämällä, kyllä se sieltä tulee.

Uuden liittimen saa painettua siirtoleukapihdeillä pikku hiljaa hivuttamalla, ensin esim. jarruputkityökalun vastine muovisen letkun ympärille, josta saa vastapuolen pihdeille.

Hätäkorjauksena liitoksen voi tehdä sopivalla bensaletkulla, joka klemmarilla mutkaliittimeen ja toisella muoviputken päälle, muoviputki kestää kohtuullisen kiristyksen tai jos mutkan putkensisässä oleva natsa on paikoillaan niin se toimii tukena.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

VMTD kirjoitti:Pumppuyksikkö nousee tankista kallistelemalla sopivasti ja varovasti vetämällä, kyllä se sieltä tulee.

Uuden liittimen saa painettua siirtoleukapihdeillä pikku hiljaa hivuttamalla, ensin esim. jarruputkityökalun vastine muovisen letkun ympärille, josta saa vastapuolen pihdeille.

Hätäkorjauksena liitoksen voi tehdä sopivalla bensaletkulla, joka klemmarilla mutkaliittimeen ja toisella muoviputken päälle, muoviputki kestää kohtuullisen kiristyksen tai jos mutkan putkensisässä oleva natsa on paikoillaan niin se toimii tukena.
Mistä saa ostettua ko. uuden kulmaliittimen??
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja jus »

Pumppuämpärin pujottelu tankista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 36#p965236
http://youtu.be/r1xzGRYriH4

Painepuolen kulmaliitin takaiskuventtiilillä 4161766 Pro Carservicestä, Mekonomen/Skruvat tai merkkiliikkeestä:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 01766.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

jus kirjoitti:Pumppuämpärin pujottelu tankista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 36#p965236
http://youtu.be/r1xzGRYriH4

Painepuolen kulmaliitin takaiskuventtiilillä 4161766 Pro Carservicestä, Mekonomen/Skruvat tai merkkiliikkeestä:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 01766.html
Kiitos!!! Nyt on pumppusanko poissa tankista, syy tiukkuuteen ja epäonnistumiseen oli pakkanen.... Lämpöpuhaltimella kevyesti lämpöä kyljessä olevaan letkuun niin pumppu tuli pois vihdoin ja viimein. Ainoa vaan on, että olisi pitänyt tarjota lämpöä myös tuohon liittimeen niin se olisi ehkä pysynyt ehyenä... Mutta liitin ja pumppu pitäisi olla nyt tulossa Pro Car serviceltä
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

jus kirjoitti:Pumppuämpärin pujottelu tankista:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 36#p965236
http://youtu.be/r1xzGRYriH4

Painepuolen kulmaliitin takaiskuventtiilillä 4161766 Pro Carservicestä, Mekonomen/Skruvat tai merkkiliikkeestä:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 01766.html
Tuota tuota, siis pumppu poissa tankista ämpäreineen, löytyisikö videota tai onko joku kuvannut miten vaihdetaan pumppu tuohon ämpäriin, letkuja näyttää menevän ristiin rastiin ja ainakin mitä nyt huomasin niin ne on tuota kovaa mallia eli haastavalta näyttää...
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ämpäri purkautuu kahtia, kansi on kolmesta kohdasta muovikynnellä kiinni alaosassa ne irti, samoin pumpun johdotukset. Ulkopuolelta bensan kierrätys irti kääntämällä 90 astetta.
Voit sahata pumpun lähdön poikki niin, että vanha pumpun lähtönatsa jää muoviputken sisään ja uuden pumpun liität lyhyellä letkulla uuteen pumppuun, elikä päät vastakkain tai halkaiset muoviputken päistä ja korvaat sen kumiletkulla, letkun pitää olla myös ulkopuolelta bensan kestävää, muuten se hapertuu olikohan C30 se koodi mikä kertoo tuon.
Pumppu on kumitelineessä kannessa, josta ensi muovirengas pois niin sitten lähtee irti, seuraavaksi pitäisi saada kumihärpäke ämgettyä pumpusta pois uuteen, mikäli uutta kumia ei ole saatavilla. Yleensä se on kovettunut ja poissaanti on välillä tiukkaa. Olen levittänyt kumia lukkorengaspihdeillä siinä olevista neljästä reiästä, jolloin sen saa helpoiten tulemaan pois.

Pienen hetken kun hommaa ihmettelet niin onnistuu kyllä, alkuun tietysti näyttää hankalammalta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja jus »

Täällä yleisohjetta pumpun vaihdosta:
http://www.fixmysaab.com/9000/fuelpump/ ... p?nsteps=3

Tuossa ei juuri kommentoida pumpun liittämistä ämpärin muoviputkeen (kerrotaan putken lämmittämisestä, liitetään uuteen pumppuun suoraan).

Jos vanhan pumpun nippa on 6 mm, ja uuden pumpun nippa 8 mm, lienee turha yrittää uuden pumpun nippaa siihen 6 mm muoviputken sisälle. Kuten VMTD edellä kertoi, katkaisee vanhasta pumpusta nipan pois niin, että se jää muoviputkeen tukiholkiksi. Jos uuden pumpun nippa on nyt 8 mm, käytät liitokseen 30 - 50 mm pätkän tankinsisäiseen uppoasennukseen tarkoitettua letkua. Tällaisessa letkussa sekä sisä, että ulkopinta on bensan (ja etanolin) kestävää, letkun kyljessä lukee merkinnät NBR/NBR, ehkä myös SAE30R10.

Keskustelua letkuista: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... le#p889287

Letkunkiristimeksi tämäntyylinen 13 mm miniside: http://tuotteet.etra.fi/fi/g19549475/

Vielä yksi mahdollisuus liitoksen tekoon on pneumatiikkaliitin, ei tarvitsisi kumiletkua tai klemmareita: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 53#p892653

Valmistautuessasi pumpun paikalleen asentamiseen voit nyt jo hyvissä ajoin tutkia ämpärin kannen ja tankin välisen O-renkaan. Monesti O-rengas on turvoksissa ja halkaisijaltaan selkeästi liian suuri asettuakseen uraan oikein. Tarvitset ehkä uuden O-renkaan. Turvonnut O-rengas kyllä kutistuu sopivaksi mutamassa viikossa - kuukausissa :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Doddiii...

Pumppu vaihdettu ja sama homma jatkuu perk....

Pyörittää, lupaa, mutta ei käynnisty.... Siis kokeiltu toisellakin sytkäboxilla mutta ei auttanut, tekee samalla tavalla... kone lupaa lupaa mutta....

Nyt tuli sitten joku vikakoodi päälle, check engine välkkyy 5 kertaa, tätä ei ollut ennen silloin kun vika tuli päälle ja entinen pumppu oli päällä...

nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, molemmat talouden autot on siis ajamattomassa kunnossa ja Saab olisi saatava kyllä ennemmin ajoon...
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

kaasuläpän asento anturia tuntuis herjaavan vikakoodien perusteella..kokeile ottaa akunkenkä 10minuutiks irti,muista kaken kalibrointi jos sellainen on. Tulihan meno ja paluu letkut pumpulle oikein päin? Varmistusta vaan.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko auto trionicilla vai DI/APC:llä?
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php

Oletko kokeillut pyörittää pumppua syöttämällä sähköä pumpun sulakkeelle? Kuuletko pumpun käyvän? Kohiseeko moottoritilassa bensakiskon luona bensan virtaus? Muistitko irrottaa pumpusta imupuolen suojatulpan ennen asennusta?

Olihan se varmasti painepuolen kulmaliitin, joka katkesi irrottaessa ja tulihan siihen painepuolelle kuuluva uusi liitin? Paluupuolen virtaus on toiseen suuntaan ja kulmaliittimen takaiskuventtiilikin sillä puolella toisenlainen.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

jus kirjoitti:Onko auto trionicilla vai DI/APC:llä?
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php

Oletko kokeillut pyörittää pumppua syöttämällä sähköä pumpun sulakkeelle? Kuuletko pumpun käyvän? Kohiseeko moottoritilassa bensakiskon luona bensan virtaus? Muistitko irrottaa pumpusta imupuolen suojatulpan ennen asennusta?

Olihan se varmasti painepuolen kulmaliitin, joka katkesi irrottaessa ja tulihan siihen painepuolelle kuuluva uusi liitin? Paluupuolen virtaus on toiseen suuntaan ja kulmaliittimen takaiskuventtiilikin sillä puolella toisenlainen.
Auts, nyt täytyy myöntää tietämättömyyteni, auto on vuodelta -92/93, 2,3 turbo CSE, ja en tiedä onko trionic vai DI/APC... Kuinka sen voisi tarkistaa??

Kun virrat kytkee päälle niin pumppu hyrähtää pikkaisen aikaa (ainakin kuullostaa siltä) ja kun uuden pumpun laittoi paikoilleen niin se kurahti selvästi startin alussa.. Pohjatulppa on poissa, painepuoli ol koska muovikannessakin niin luki ja katkenneessa tyngässä oli takaiskuventtiili paikoillaan... Tuota pumppua en ole keksinyt kyllä käskyttää sulakkeen pohjasta...

Eikös pumpun pitäisi alkaa pyörimään sitten vasta koko ajan kun moottori pyörii, eli ei kun virrat on päällä???
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja jus »

Trionic pyöräyttää pumppua hetken, kun ekan kerran tuntien seisonnan jälkeen kytkee virrat päälle. LH + DI/APC ei pyöräytä pumppua ennen kuin startataan.

Trionic-autossa on moottorin ylätuen vieressä akvaarion etuseinässä imusarjan paineanturi. LH-autossa on ilmamassamittari ilmansuodattimelta turbolle tulevassa putkessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

jus kirjoitti:Trionic pyöräyttää pumppua hetken, kun ekan kerran tuntien seisonnan jälkeen kytkee virrat päälle. LH + DI/APC ei pyöräytä pumppua ennen kuin startataan.

Trionic-autossa on moottorin ylätuen vieressä akvaarion etuseinässä imusarjan paineanturi. LH-autossa on ilmamassamittari ilmansuodattimelta turbolle tulevassa putkessa.
tota... juu, rintapellissä vasemmalla puolella moottorin kannattimen vierellä on joku boxi johon menee imusarjasta letku, ja boxissa part no. 9132374. Imupuolella on metalliputkessa joku anturi juuri ennenkuin alkaa kumiletku ennen läppäboxia... Koetin taasen käynnistää, voisin vaikka vannoa että pumppu hyrähti hieman kun kytkin virrat, mutta lupaa lupaa lupaa vaan ei anna... siis käynnistyä.. Otin akunkengän irti, mutta ihmettelen että mistä tuo vikakoodi tuohon nyt räppäs.. ja onhan tuo ennenkin lähtenyt käyntiin kun aikoinaan tuon paineanturin vieressä oleva mankkuventtiili kiukutteli, mutta ei vaan nyt... Voiko asentoanturi tms. aiheuttaa moista vikaa... vika siis tuli yön aikana itsestään, tai siis ajosta auto seis, ja seuraavana aamuna kun yritin lähteä kauppaan niin tässä tulos... outoa outoa..
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kampiakselin asentoanturin ollessa vialla ei tule kipinää, joten ei edes lupaa.
Polttoainepulalta oire vaikuttaa, pitäisi mitata paine jakotukilta. Tuliko katkenneen mutkan kaikki osat pois lähtevästä putkesta? Itsellä oli keväällä tapaus missä osa lähtöputken liittimestä oli kulkeutunut putkeen ja aiheutti käynnistysvaikeuksia. Tosin oire oli erilainen sahautti alkuun, eikä kärsinyt kunnolla kaasua.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin