tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Kävi nyt sillä tavalla, että tonnari päätti ilmoittaa sopimuksensa irti. Ajelin ihan rauhallista 80 km maantie ajoa kun yllättäen veto loppui ja moottori sammui ja öljynvaroitusvalo syttyi päälle. Mittasi tikulla öljyn määrän ja totesin niiden menneet pihalle. Öljyä olen lisännyt ja nyt näyttäisi pysyvän sisällä, mutta auto ei käynnisty. Kovasti yrittää pyörittää, mutta ei starttaa. Nyt masentaa niin rankasti etten ole vielä tarkasti analysoinut mistä vika johtuu. Voisiko esimerkiksi huohotinletku olla sohjoinen yms. vai kaasutin ? Moottori tuskin on leikannut kiinni.Kannattaako tällaista -91 tonttua ylipäätään enää lähteä remppaamaan isommin tällaisessa tapauksessa vaan pistää pillit pussiin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Muuta en osaa sanoa mutta kaasuttimessa vikaa ei ainakaan ole kun sellaista ei tonnarissa ole kuin korkeintaan matkatavarana.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tonnarit ovat kaikki ruiskuja, joten kaasarit eivät ongelmia aiheuta.

Tontun sammumiseen on kolme yleistä syytä:

1) DI-kasetti
2) Bensapumppu
3) Kampiakselin asentoanturi
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mikähän versio on kyseessä? Harvinaistahan huohottimen jäätyminen olisi tuossa vehkeessä, mutta ei mahdotonta, kaasutinta tuossa ei ole.
Elikä kone sammui ajossa ja sitten syttyi paineen merkkivalo? Paljonko koneeseen meni öljyä?
Korjauksen kannattavuudesta en osaa sanoa, riippuu viasta ja onko auto muuten hyväkuntoinen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Malli on cd 9000 vm.91. Jos syy olisi bensapumpussa, niin voiko se hajotessaan tosiaan vetää öljyt ulos? Jonkin verran Saab on tiputellut öljyä aiemmin öljynsuodattimen jalan tiivisteestä. Voisiko tämä öljyn ulos heittäminen liittyä jotenkin siihen? Jep, eli kesken ajon alkoi hyytymään ja sitten syttyi öljyvalo. Uutta öljyä tuli lisättyä noin vajaa kolme litraa ja nyt on mittatikun mukaan jo vähän liikaakin laitettu. Bensapumpun rikkoutumista voisi puoltaa se, että jonkin aikaa on ainakin ajon alussa ollut ettei Saab oikein jaksa vastata heti kaasuun. Juu, älkää nyt alkako, että miksi et vienyt ajoissa huoltoon.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eli onko 2.0 vapari?
Siis suodattimen tiivisteestä vai mistä, sitä ilmeisesti tarkoitat. Öljyn häviämiseen tuo voi liittyä, mutta ei välttämättä koneen sammumiseen, jos ei kerran leikannut kiinni, tosin litra öljyä koneessa on aika vähän.
Polttoainepumppu voi kyllä olla syy sammumisen ja myös kampiakselin asentoanturi, tosin koneen pitäisi lähteä käymään jäähdyttyä, mikäli ei anturi ole kerralla mennyt kokonaan mykäksi.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

2.0 ja vapari, ei siis turbo. Eli voitaisiinko lähteä veikkaamaan, että bensapumppu meni sököksi. Saabilla on ajettu noin 444 000 km, eli varmaankin tuossa 200 000 km kohdalla on ensimmäinen pumppu vaihdettu?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Niin... se öljynpainevalon syttyminen (tai siis sen syy) ei välttämättä aiheuttanut koneen sammumista, vaan koneen sammuminen aiheutti valon syttymisen (mikä on ihan luonnollista ja oikein, eihän koneessa voi olla öljynpainetta jos se ei ole käynnissä).

Missäpäin auto on? Yksinkertaisinta lienee ensin kokeilla toisella DI-kasetilla, samalla voi hieman haistella josko paikoillaan ollut haisee palaneelta. Sitten voi testata tuleeko bensaa, kun ottaa bensaletkun irti konehuoneesta ja starttailee (letkun pää toki kannussa ettei bensaa roisku ympäriinsä).

Jos bensaa tulee reilulla paineella eikä auto siltikään starttaa varmasti toimivallakaan DI-kasetilla, voi katseen kääntää kampiakselin asentoanturin suuntaan.


edit: tosin vaparissa saattaa kyllä vuosimallista riippuen olla ihan jakajasytkäkin... jolloin di-kasettiin liittyvät ehdotukset saa unohtaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

DI-kasetti tuli 2.0 vapariin -94, joten ihan perinteinen jakajasytytys.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Kuopion seudulla. Mutta voiko hajonnut bensapumppu tai kampiakselin asentoanturi kuitenkaan heittää öljyjä noin perusteellisesti pihalle? Mielestäni tässä mallissa ei ole DI kasettia. Bensapumpun vaihtohan ei sinällään ole mikään paha vaihtaa osaavissa käsissä, mutta miten tuon kampiakselin asentoanturi kanssa sitten sujuu? Missä kohdin tuo asentoanturi yleensä sijaitsee ja pitääkö lähteä paljonkin moottoria purkamaan ja onko yleensäkin hintava remppa?
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja smeq »

Onko varmaa, että oljyt "lensi" pihalle? Jos olikin vajausta jo ennen tapahtumaa 8O
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja sarka »

Bensapumppu todennäköisesti. Öljyt on varmaan pikkuhiljaa kaikonneet omille teilleen...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Piraxx
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 20:36
Paikkakunta: Oravikoski

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Piraxx »

vajaan kolmen litran vajaus on suhteellisen iso jopa tontussa, enkä ihmettelis jos on öljynpaineen merkkivalo syttynyt....
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos vajaa kolme litraa on laitettu, esim. 2,5l ja nyt öljyä on yli max-merkin, on vajausta voinut olla vaikkapa pari litraa. Se ei välttämättä vielä sytytä öljynpainevaloa, mutta venttiilikoneisto varmaan kyllä jo rapisee.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: tonnari hyytyi,huohotinletkun jäätyminen?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Asentoanturi on tuossa mallissa kampiakselin hihnapyörän takana ja toimiva käytetty on tuohon kait halvin vaihtoehto. Vaihtotyönä ajallisesti suunnilleen sama kuin bensapumppu.
Kummallakaan ei ole mitään tekemistä kadonneen öljyn kanssa.

Onko konehuone jotenkin öljyinen, jotta voisi päätellä öljyjen tulleen ulos jostain vai onko öljyiset jäljet tavanomaisia vuotoja tuon ikäiseen koneeseen? Milloin viimeksi öljyn pinta ennen tapahtumaa tarkistettu?

Huohottimen puhtaus on helppo tarkistaa ottamalla venttiilikopan ja imusarjan välinen letku irti, mikäli kone huohottaa reilusta ja kuluttaa öljyä niin voihan siitä töhnää kertyä letkuun.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin