Hihna vetää kieroon
Hihna vetää kieroon
Elikkä tossa laturirempan yhteydessä pisti silmään, että hihna vetää kieroon kiristäjän kohdalla. Muuten menee ihan oikein... Ihmeellistä tässä on se, että kiristäjän rullan ja hihnan vaihdoin vuosi sitten, nyt rulla on kulunut reunastaan pyöreäksi. Alkuun se kulki ihan suorassa, mutta nyt syksyn ja talven aikana on ruennut menemään vinoon.
Silmämääräisesti kiristäjän rulla näyttäisi olevan linjassa, eikä missään hihnapyörässä tunnu välystä eivätkä näytä lieputtavan... Hämärää.
Tässä on se 115A laturin kiristäjä, sellainen jousihässäkkä
http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/900 ... ristin.png
Näitä ei taida mistään saada uusiakaan... Jääköhän nyt ainoaksi vaihtoehdoksi uusia rulla ja hihna aina vuoden välein :<
Silmämääräisesti kiristäjän rulla näyttäisi olevan linjassa, eikä missään hihnapyörässä tunnu välystä eivätkä näytä lieputtavan... Hämärää.
Tässä on se 115A laturin kiristäjä, sellainen jousihässäkkä
http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/900 ... ristin.png
Näitä ei taida mistään saada uusiakaan... Jääköhän nyt ainoaksi vaihtoehdoksi uusia rulla ja hihna aina vuoden välein :<
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Hihna vetää kieroon
Omassa tontussa oli ohjaustehostimen pumpun hihnapyörä siirtynyt akselilla ulommas, siksi hihna kulki osittain kiristinrullan ohi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hihna vetää kieroon
Mitenkä se tuohon vaikuttaa Hihnahan kulkee tehostajalta vesipumpulle ja laturille... Kiristinpyörä laturin ja kampiakselin välillä... No, pitää kokeilla kuitenkin. Mutteri irti, hylsyllä takomalla hihnapyörä sisemmäksi ja mutteri kiinni? Vai kuinka...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Hihna vetää kieroon
Aika erikoista hihnan reittiä nyt kuvailet. Ottamatta siihen enempää kantaa, ohjaustehostimen pumpun hihnapyörä on vaan painettu siihen akselille. Ei mitään lukitusta, ei kiilaa, ei mutteria tai pulttia. Sovitus on aika tiukka, mahtaako pumppu olla ehjä sen jälkeen kun olet vasaroinut hihnapyörää syvemmälle. Tai meneeköhän lyömällä heti liikaa, se on aika tarkka hihnapyörän asemasta.
Pumpun akselin keskellä on joku hienokierre, johon asennustyökalun pultti tarttuu. Meni sinne joten kuten ihan perus M10 pultti, jolla onnistuin vedättämään hihnapyörän kaksi milliä sisemmäs, kun piti vaan millin verran. Olikin kova työ saada milli takaisin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 38#p977038
Pumpun akselin keskellä on joku hienokierre, johon asennustyökalun pultti tarttuu. Meni sinne joten kuten ihan perus M10 pultti, jolla onnistuin vedättämään hihnapyörän kaksi milliä sisemmäs, kun piti vaan millin verran. Olikin kova työ saada milli takaisin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 38#p977038
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hihna vetää kieroon
Joo, niin taidan kuvailla Piti jo kuvasta tarkistaa ja päin mäntyähän se meni...
Onko siihen jotain viitearvoa ts. kuinka kaukana hihnapyörän kuuluisi olla pumpun rungosta?
Taitaa olla mulla mennyt syystä tai toisesta liian syvälle, kun hihna menee liikaa koneen puolella kiristäjän yli.
Onko siihen jotain viitearvoa ts. kuinka kaukana hihnapyörän kuuluisi olla pumpun rungosta?
Taitaa olla mulla mennyt syystä tai toisesta liian syvälle, kun hihna menee liikaa koneen puolella kiristäjän yli.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Hihna vetää kieroon
Ohjeen mukaan piti hihnapyörän keskiö olla pumpun akselin pään tasalla. Minun autoni tapauksessa tuo ei ollut ihan optimiasento. Hihna meni alunperin pari milliä kiristinrullan ohi ulkopuolelta, kun pumpun hihnapyörä oli useamman millin akselista ulkona. Kun sain hihnapyörän akselin pään tasalle, hihna alkoi kulkea melkein saman verran kiristinrullan laidan ohi sisäpuolelta. Vajaa milli takaisin, niin tuli ainakin sillä erää hyvä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hihna vetää kieroon
Itsellä oli sama vika ja hihna otti kiinni johonkin ja kapeni... Hihna alkoi kulkemaan suoraan, kun vesipumpun vaihdon yhteydessä uusittiin myös tuo kiristäjä. Muut osat olinkin ostanut jo Suomesta valmiiksi, mutten kiristäjää. Olihan se hieman arvokas ja tilattiin Latviasta. Auton huolto tehtiin Virossa, jossa tuntihinta korjaamolla on 13-16 euron luokkaa työstä riippuen.
Ps. Tarkistin kiristimen hinnan ja se oli 145,- paikallisesta Virolaisesta autotarvikeliikkeestä. Tilasivat kiristimen jostain Latviasta tai Liettuasta, kun Virosta ei löytynyt.
Ps. Tarkistin kiristimen hinnan ja se oli 145,- paikallisesta Virolaisesta autotarvikeliikkeestä. Tilasivat kiristimen jostain Latviasta tai Liettuasta, kun Virosta ei löytynyt.
Viimeksi muokannut asnu, Su Helmi 09, 2014 22:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Hihna vetää kieroon
Mistä tuon mallisen kiristäjän saa, jos sattuu tulemaan tarvis? Linkkiä?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Hihna vetää kieroon
Tuonmallinen kiristin näyttäisi olevan rakenteeltaan ainakin varmempi kuin uudempien tonttujen 80 - 90 A laturien kiristin. Niissä kiristinrullan kannattimen tappi, jonka varassa kiristin keinuu, on kiinnitetty jalkaansa vain tiukalla sovitteella ja kenties lukitteella. Joskus näin huoltotiedotteen, jossa neuvottiin vaihtamaan jalka uuteen jos tappi oli lähtenyt liikkeelle. Omassa tontussa oli tuokin vika.
Tuossa 115 A kiristimessähän tuossa on tapin tilalla holkkeja ja ruuvikiinnitys.
Tuossa 115 A kiristimessähän tuossa on tapin tilalla holkkeja ja ruuvikiinnitys.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hihna vetää kieroon
Eikun hei, nyt valoja tauluun. 2.3:ssa on laturi ja tehostajan pumppu eri paikoilla, eli menihän tuo mun hihnaselostus sitten ihan oikein ekalla kerralla, kuvakin kun oli väärästä tonnarista Eli onkohan nyt sitten niin, että laturin hihnapyörä on väärällä kohdalla...
Pitää huomenna koittaa ottaa laturi uusiksi pöydälle ja ihmetellä... Josko sen onnistuisi yksin sieltä saamaan, kun tuo ylempi pultti on takakautta
Pitää huomenna koittaa ottaa laturi uusiksi pöydälle ja ihmetellä... Josko sen onnistuisi yksin sieltä saamaan, kun tuo ylempi pultti on takakautta
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Hihna vetää kieroon
Lisäsin laturin hihnapyörän ja propellin väliin toisesta laturista ison prikan (nyt on siis 2 paikollaan) ja pistin kiristäjän jousen yläpään alle 3mm paksun prikan --> nyt hihna on enää vajaan millin pielessä kiristäjän rullalla.
Hitsit kun ois mahtunu vielä millin tai edes puolikkaan paksunen prikka kaveriksi niin ois saanu ihan kohalleen, vaan kun ei riitä akselissa kierre sitten enää... Kysymysmerkki tosin vielä siitä, miksi nuo laturit eivät tuohon sovi heittämällä originaaliosien kanssa...
Hitsit kun ois mahtunu vielä millin tai edes puolikkaan paksunen prikka kaveriksi niin ois saanu ihan kohalleen, vaan kun ei riitä akselissa kierre sitten enää... Kysymysmerkki tosin vielä siitä, miksi nuo laturit eivät tuohon sovi heittämällä originaaliosien kanssa...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850