Keskuslukituksen maadoitukset vs. hälytin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Keskuslukituksen maadoitukset vs. hälytin

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Aikanaan asensin tarvikehälyttimen (Sikura! :D ) -89 tonttuun. Siinä yhteydessä vaihdoin molempien etuovien ovimoottorit 5-johtoisiin. Pelkurin puolen ohjaustoiminto jäi tuolloin asentamatta, ja hälyttimen kytkin positiiviselle ohjaukselle suoraan kuskin moottoria käyttämään. Kuskin moottori sitten komensi koko sirkusta...

Kesällä sain viimein aikaiseksi kytkeä manuaaliohjauksen myös pelkurin ovesta. Koska hälyttimen ohjaus ei enää toiminut vanhalla kytkennällä, ja kiirekin oli, jäi se puolestaan odottamaan "aikaa parempaa" :roll: .

Nyt sunnuntaina syvennyin uudelleen lukon ohjailuun tavoitteena saada koko paketti kuntoon, siis molemmista etuovista manuaalisesti ohjattava keskuslukko, joka kuitenkin normaalisti toimii kaukosäätimen napista.

Ovatko seuraavat huomiot oikeita?:

1. Alkup. ohjausboksille menevät ohjausjohdot (punainen=auki, vihreä=lukkoon) jäävät maadoitetuiksi sen mukaan kumpaa viimeksi on käytetty. Eli ovien ollessa lukossa vihreä johto on koko ajan maissa?

2. Normaalitilanteessa (kun systeemi ei juuri ole lukitsemassa tai aukaisemassa) ovimoottorien molemmat johtimet (ruskeavalkoinen ja violetti) ovat koko ajan maadotettuina.

3. Hälyttimen ohjaussignaalin vaihdoin negatiiviseksi. Sen antama ohjaus on vain negat. "sipaisu" joko auki tai kiinni johtimeen, ts. häly antaa esim.lukitessaan lukitusjohtimeen vain n.1sek pitkän maadoituksen. Sehän riittää sulkemaan ovet.

4. Häly EI tykännyt alkuperäisen keskuslukituksen jatkuvasta maadotuksesta, vaan maadoittui kokonaan ohjausjohtimiansa pitkin niin, että hälyn "auki"- ja "kiinni"-johdot muodostivat silmukan keskuslukon "auki" ja "kiinni" (=punainen ja vihreä) -johtojen väliin. Tällöin ohjaus toimi kaukosäätimellä, mutta manuaalitoiminto meni tietysti täysin hengettömäksi.

5. Kohdan 3. "taklasin" laittamalla diodit keskuslukon boksin ja hälyn väliin, hälyn ohjausjohtoihin.

Systeemi toimii nyt mielestäni 100%, eivä virtaakaan kaiken järjen mukaan pitäisi vuotaa mihinkään. Ihmetyttää vain, miksi homma oli noinkin kinkkinen, tai miksei kukaan aiemmin ole painiskellut ko. ongelman kanssa? Vai onko ko. diodiratkaisu sisäänrakennettuna laadukkaammissa hälyissä?

Tulipa kamala sepustus 8O ! Jospa joku (vai Mimmi? :wink: ) silti jaksaisi syventyä...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukituksen maadoitukset vs. hälytin

Viesti Kirjoittaja jus »

Suomik kirjoitti:1. Alkup. ohjausboksille menevät ohjausjohdot (punainen=auki, vihreä=lukkoon) jäävät maadoitetuiksi
Juu. Värit tosin voi olla toisinpäinkin, siitä en sano juuta enkä jaata, mutta viimeksi käsketty asento on kokoajan maissa.
Suomik kirjoitti:Ihmetyttää vain, miksi homma oli noinkin kinkkinen, tai miksei kukaan aiemmin ole painiskellut ko. ongelman kanssa? Vai onko ko. diodiratkaisu sisäänrakennettuna laadukkaammissa hälyissä?
Kytkin oman hälyn (ei Sikura) noihin vihreään ja punaiseen johtoon keskuslukon ohjausboksin liittimeen. Ei ollut tarvetta diodien lisäämiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jätkät on kyllä nopeita! :)

Kiitti vastauksista! Kyllä mulla itse k-lukon piuhat on juuri Mimmin mainitsemalla tavalla; kuskin moottorijohdot muiden rinnalla, ja pelkurin ohjausjohdot samoissa nastoissa alkup. vihreän, punaisen ja mustan kanssa. Johdot lisäsin jo aikanaan ovien orkkisjohtosarjoihin ja saranaliittimiin.

Ongelma tuli hälyttimen myötä, kun se passiivisenakin maadoitti ohjauksen vihreän ja punaisen yhtä aikaa. Käytännössä se siis kytki vihreän ja punaisen yhteen --> kun toinen on maissa, maadottuu toinenkin. Outo juttu, joka nyt diodeilla oikeni

Pitää seurata virityksen toimintaa. Eipä olleet ekat diodit jotka tuo Sikura vaati: aikanaan piti jo sisävalon releen ja hälyn väliin (ottaa siis ovivalokytkimistä, ei lukkosalvan reedistä) lisätä mokomat, kun hälytin ei ymmärtänyt sisävalon viivettä, vaan herjasi aina aktivoituessaan aukiolevasta ovesta :?

Hälytinbudjetti meni aikanaan YLINOPEUSSAKKOON, joten piti ostaa halvalla :evil:

nimim. -säästinkö väärässä paikassa-
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin