
Kesällä sain viimein aikaiseksi kytkeä manuaaliohjauksen myös pelkurin ovesta. Koska hälyttimen ohjaus ei enää toiminut vanhalla kytkennällä, ja kiirekin oli, jäi se puolestaan odottamaan "aikaa parempaa"

Nyt sunnuntaina syvennyin uudelleen lukon ohjailuun tavoitteena saada koko paketti kuntoon, siis molemmista etuovista manuaalisesti ohjattava keskuslukko, joka kuitenkin normaalisti toimii kaukosäätimen napista.
Ovatko seuraavat huomiot oikeita?:
1. Alkup. ohjausboksille menevät ohjausjohdot (punainen=auki, vihreä=lukkoon) jäävät maadoitetuiksi sen mukaan kumpaa viimeksi on käytetty. Eli ovien ollessa lukossa vihreä johto on koko ajan maissa?
2. Normaalitilanteessa (kun systeemi ei juuri ole lukitsemassa tai aukaisemassa) ovimoottorien molemmat johtimet (ruskeavalkoinen ja violetti) ovat koko ajan maadotettuina.
3. Hälyttimen ohjaussignaalin vaihdoin negatiiviseksi. Sen antama ohjaus on vain negat. "sipaisu" joko auki tai kiinni johtimeen, ts. häly antaa esim.lukitessaan lukitusjohtimeen vain n.1sek pitkän maadoituksen. Sehän riittää sulkemaan ovet.
4. Häly EI tykännyt alkuperäisen keskuslukituksen jatkuvasta maadotuksesta, vaan maadoittui kokonaan ohjausjohtimiansa pitkin niin, että hälyn "auki"- ja "kiinni"-johdot muodostivat silmukan keskuslukon "auki" ja "kiinni" (=punainen ja vihreä) -johtojen väliin. Tällöin ohjaus toimi kaukosäätimellä, mutta manuaalitoiminto meni tietysti täysin hengettömäksi.
5. Kohdan 3. "taklasin" laittamalla diodit keskuslukon boksin ja hälyn väliin, hälyn ohjausjohtoihin.
Systeemi toimii nyt mielestäni 100%, eivä virtaakaan kaiken järjen mukaan pitäisi vuotaa mihinkään. Ihmetyttää vain, miksi homma oli noinkin kinkkinen, tai miksei kukaan aiemmin ole painiskellut ko. ongelman kanssa? Vai onko ko. diodiratkaisu sisäänrakennettuna laadukkaammissa hälyissä?
Tulipa kamala sepustus

