Taas käynnistysongelmia, aamulla jäi parkkiin ja illalla kun kuuntelija oli saatu takaluukun puolelle käynnistyi ongelmitta.
Katsoin lattialuukusta ja siellä sähkö- ja bensaliitännät, molemmat näyttivät melko siisteiltä, ainoastaan hieman hiekkaa.
Millainen bensapumppu 9000 cs 2,3 vm.94 ruisku versiossa mahtaa olla?
Voiko se vikaantua siten, että joskus ei käynnisty tai ei anna polttoainetta?
Onko helppo vaihtaa?
Bensapumppu
-
- Matalapaineturbo
-
- "Hölösuu"
Bensa...
...pumppu on semmoinen 5 litran ämpärin kokoinen möliskä takakontin alla. Ise pumppu on melko pieni osa, mutta se on juotettu piuhoistaan kiinni "muovisaaviin", jossa on samassa VDO:n bensamittarin anturi. Osittain tästä syystä orkkis pumppu maksaa noin 500 euroa, siis pelkkä osa.
Vaihdettaessa pitää ensin purkaa peräkontista vanerointi (muutamalla ruuvilla ja listalla kiinni), niin pääsee käsiksi pumppuun. Pitää olla erikoistyökalu (tai itse tehty malli), että saa pumpun päältä peltisen kotelon kannen auki. Liittimet ja letkut irti ja pumppu tulee esiin. Pelkän pumpun sinne saavin sisään saa kai noin 200 eurolla, mutta sitten pitää juottaa ne narut kiinni, ei paha, jos osaa tehdä itse.
Haku -toiminnolla aiheesta löytynee lisää. Mulla pumppu laukesi muistaakseni noin 190 tkm:n kohdalla. Tossa mallissa on vain yksi pumppu, vanhemmissa oli kaksi erillistä, toinen bensan siirtämistä varten.
Meillä starttausaika piteni pumpun kestoiän loppupäässä.Mene ja tiedä, vika voi olla muuallakin...
Vaihdettaessa pitää ensin purkaa peräkontista vanerointi (muutamalla ruuvilla ja listalla kiinni), niin pääsee käsiksi pumppuun. Pitää olla erikoistyökalu (tai itse tehty malli), että saa pumpun päältä peltisen kotelon kannen auki. Liittimet ja letkut irti ja pumppu tulee esiin. Pelkän pumpun sinne saavin sisään saa kai noin 200 eurolla, mutta sitten pitää juottaa ne narut kiinni, ei paha, jos osaa tehdä itse.
Haku -toiminnolla aiheesta löytynee lisää. Mulla pumppu laukesi muistaakseni noin 190 tkm:n kohdalla. Tossa mallissa on vain yksi pumppu, vanhemmissa oli kaksi erillistä, toinen bensan siirtämistä varten.
Meillä starttausaika piteni pumpun kestoiän loppupäässä.Mene ja tiedä, vika voi olla muuallakin...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...