2.0 matalapaine ei ahda? edit: AHTAA!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

2.0 matalapaine ei ahda? edit: AHTAA!

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

1993 2.0 matalapaineturbo automaatilla kyseessä. Olen katsellut foorumista vinkkejä ja tarkistanut että hukkaportin tanko ei ole irti, pitäisikö sen liikkua kädellä liikuttamalla(ei liiku)?
Magneettiventtiilin ja hukkaportin kellon välisen letkun irrottaminen ei vaikuta mitään. Auto toimii muuten täysin nykimättä ja pätkimättä ja käy normaalisti, mutta tuntuu että hevosvoimia olisi about 80, 0-100kmh taittuu suunnilleen terävään 18 sekuntiin.
Laatikko ei luista joten ongelma ei ole siinä. Öljyä ei kulu. APC-sulake on ehjä, ja toisaalta APC-sulakkeen poisottaminen ei vaikuta mitenkään. Missä APC-boksi on tässä mallissa?

Mikähän olisi vialla? Tässähän ei oo ahtopainemittaria mutta perstuntumalta ja koneen ääntä kuulostelemalla ei tosiaan ole turbo yhtään mukana. Check engine valo syttyy välillä kesken ajon mutta se ei vaikuta kulkuun mitenkään.
Viimeksi muokannut 9090909090, Pe Maalis 28, 2014 14:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ahdin jumissa, hukkaportin kello/läppä/tanko jumissa aukiasennossa, bypassventtiili vuotaa?
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Bypass toimii (?) koska tuntuu vastetta imemällä. Hukkaportin tanko ei tosiaan liiku auton käydessä ja kaasua painamallakaan mihinkään, ja sitä ei saa liikuteltua sivusuunnassa mihinkään auto sammutettuna edes pihdeillä. Pitääkö ottaa koko paketti auki vai voiko tuurilla saada jollain wd40:llä suihkimalla ja runkuttamalla hukkaportin liikkeelle? Luotto vielä kova siihen ettei olisi turbo rikki, eikö sillon pitäis jotenkin muutenkin oirehtia.
Jarnoh
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Elo 25, 2012 19:43
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Jarnoh »

Hukkiksen tankoon pääsee ruiskimaan irrotus aineet alhaalta päin, kun saa vähän keulaa ylös.. Sitten vaan pirusti wd40stä ja pientä nitkutusta kunnes liikkuu..

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
käyttiksinä: OG 9-5 -99 Estate 2.3t biopower ja OG 9-3 -01 2.0t
klubilainen nro. 5663. Ei oo riemulla rajaa kun Saabilla ajaa. :)
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Eli pitääkö sen tangon liikkua vaikka auto ei ole käynnissä, ihan käsipelillä? ruiskitaanko ns. liukkaria sinne kellon puoleiseen päähän vai turbon puoleiseen alakiinnikkeeseen ja liikuttelenko sivusuunnassa tankoa? kuulostaa homopornolta mutta haluaisin oikeasti saabbiin ahdot :D
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kyllä pitäisi tangon liikkua käsipelillä. Siis "tangon suuntaisesti" eli kellolta turbolle ja toisinpäin. Ruiski weedeetä kaikkiin paikkoihin mitkä liikkuu ei se hukkaan mene. Tarkkaa paikkaa en osaa kuvailla kun vaan satkun turbot tuttuja....tuskin tonnarissa kovin erilainen silti. Eiköhän samanlailla tanko liiku.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

no on se kyllä melko hankala sormenpäillä liikutella hukkiksen tankoa jos säätötanko paikallaan..ota sokka irti ja säätötanko pois paikaltaan,silloin pitäisi hukkaportin liikkua ihan kevyesti.se kellon jousi kuiteskin aikas tiukka vastaan panemaan..ainoastaan säätötangon vapaaliike voi tuntua heiluteltaessa jos tanko paikallaan..
onko sulla tehty softausta jos löytyy magneettiventtiili mut kuitenkin matalapaineisesta puhuit? onko T5 vai T7 mankku?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Papereitten mukaan se on matalapaine ja ei siinä ainakaan ole ahtopainemittaria. Tossa on kuva koneesta http://aijaa.com/vZCioY ja kyllä siinä magneettiventtiili on, ellen nyt ihan väärin ole käsittänyt, niin eikö se tuo etualalla jäähdyttimen kyljessä oleva kikkare kolmella letkulla ole?

Mistä erottaa T7 ja T5, en tiedä saabin turboista oikeastaan mitään. Mulla ei ole tietoa onko vakio koska se tuli mulle tuossa kunnossa että turbo ei tunnu pelittävän. Täytyy tänään koittaa räplätä sitä hukkaporttia jos olisi jumissa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja jus »

Magneettiventtiili on "T5-mallinen", autossa LH 2.4 ja DI/APC.

Kun katsot turboa alapuolelta, onko hukkaportin vipu "wastegate lever" kuvan mukaisessa asennossa vai selkeästi vinossa, oikealle päin kääntyneenä:
Kuva

Hukkaportin kellohan työntää ahtopaineilla (magneettiventtiilin ohjaamana) vipua, vipu kääntää turbon sisällä olevaa läppää. Paineen laskiessa kellossa oleva jousi pyrkii vetämään tangon takaisin ja vivun pitäisi kääntyä takaisin lepoasentoon (kuva yllä).

Selvitä ensin kumpaan laitaan se läppä nyt on jumittuneena. Näkyykö kellon tangon juuressa siinä kohdassa missä tanko tulee ulos kellosta jotain kiillottumista, mikä viittaisi että läppä jumittaa auki-asentoon?

Kuva on lainattu tuolta:
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... ostadj.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rami22

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Jotta muljahtaa auki asentoon on melkein pitänyt käyttää tanko irti ja säätämällä tangosta saatu takaisin.
Jos ei ole läppä jumissa alä käännäkkään täysin aukiasentoon testailessa.osaa läppä näin jäädä todella nalkkiin varsinkin jos välystä nivelissä ja tapissa.
perus voitelu aineet palaa pois ja jos pitkäkestoista voitelua meinaat pistää hommaa teollisuus aineita mm.kupari,alumiini ja jotkut grafiitti pohjaiset kestää paremmin.
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Se on tuollasessa asennossa mikä kuvassa näkyy, eli suoraan ylöspäin. Täytyy illalla koittaa saako sitä liikkumaan sokan ja tangon irrottamalla.
aitosaabisti
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Maalis 05, 2013 22:51
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja aitosaabisti »

Koulun ammattimies neuvoi laittamaan aseöljyä nuihin paikkoihin, kestää kuulemma paremmin lämpöä.
Saab 9000cs 2.0t 1997
Saab 9000cse 2.3T 1996 (ex)
Saab 900 2.0 1990
Saab 9-5 vector 2.3tA 2008
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

CRC Aseöljy
Terveydellinen ja tuotteen palovaara : Syttyvää
Muut tiedot : Painepakkaus: Ei saa säilyttää auringonpaisteessa eikä
yli +50°C:n lämpötilassa. Ei saa puhkaista eikä polttaa
tyhjänäkään. Ei saa suihkuttaa avotuleen eikä
hehkuvaan aineeseen.

Sisältää mm.
Tisleet (maaöljy), vetykäsitellyt kevyet;
Kerosiini - täsmentämätön
sulfonic acids,petroleum,sodium salts
mineral oil (IP 346 DMSO extract < 3%)

Leimahduspiste : 78 °C (Closed Cup)

Kiehumispiste/kiehumisalue : 190 - 250 °C
Itsesyttymispiste : > 200 °C
Se siitä aseöljystä. Minusta sopimaton turbolle. Kokeilisin ensin ihan auton omaa moottoriöljyä (puhtaana). Lämmittäisin turbon osat kuumailmapuhaltimella vähän yli 100 asteeseen, ja ruikkisin sinne koloihin jne. auton synteettistä öljyä siitä puristuskannusta (se punainen rautakannu nokalla, mikä lie nimeltään, 4€ tais biltsussa maksaa). Koloihin joihin pääsee jo sormiin voitelemaan tarjoaisin "CRC Metallivapaa-keraaminen tahnaa", sillä tais olla lämpökesto hetkellisesti 1400 asteeseen. Kuparitahna tai alumiinitahna myös kelpaavat luulatavasti ja heillä tai olla lämpökesto hiukan pienempi, 1100 astetta.

Toisaalta WD-40 voit ensin saada sen liikeelle. Silti suosittelen voitelua WD-40 jälkeen. Huom. CRC tavara selvästi huonompi kuin WD-40 (minusta ainakin). WD-40 ei ole voiteluaine!

Voihan se olla että kuumanpuolen portti on karstoittunut ja liimautunut kiinni. Kokeilisin myös turbon hehkutusta, eli napakkaa kiihdyttämistä jotta turbo saisi kunnon lämmön, ja sitten kuumana pihdeillä testailisin jos ei nuo voitelut auta.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Omalle kohdalle on osunut 2.3 lpt tonnari josta oli suunnilleen sen 100 heppaa kateissa mutta muuten ei moottori oireillut millään tavalla. Vikana oli kiinni leikannut ahdin. Ilmanottotorvi irti niin selviää parissa minuutissa onko vika tuossa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 2.0 matalapaine ei ilmeisesti ahda ollenkaan?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Juu, siitä olisi järkevintä aloittaa. Ilmaottoputki veke ja sormella kokeilla pyöriikö akseli ollenkaan. Muussa tapauksessa tangon elvyytys on täysin turha leikki.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin