Ikkunat huuruuntuu?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Ikkunat huuruuntuu?

Viesti Kirjoittaja kari »

Mikä on vikana kun ilmastoinnin laittaa 19 tai lämpimämpään, niin ikkunat menee huuruun? Raitisilmasuodatin on vaihdettu, ei tuntunu vaikuttavan. Kuinka ylös lämpömittarin viisarin pitäs nousta normaalilämmöllä? Tossa ei oo tainnu ikinä nousta tonne puoleenväliin. Näkeekö jostain ottaako se ilman sisältä vaiko ulkoa?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kari »

Saako tosta ilmastoinnin nappulataulusta valittua kierrättääkö se sisäilmaa vaiko ottaako ilman ulkoa? Meikäläisen auto kun on mallia Ruottalainen, ni ei meinaa tosta ohjekirjastakaan saada mitään selvää. 8O
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ikkunat huuruuntuu?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

kari kirjoitti:Mikä on vikana kun ilmastoinnin laittaa 19 tai lämpimämpään, niin ikkunat menee huuruun?
Mulla lakkas huuruuntuminen ku vaihto lämppärin kennon. Muoviset päädyt oli alkanu vuotaan. Kohtuullisen kypsä homma vaihtaa. Nyt on
kiinni Nissens kuparikenno ja lämmintä ainakin piisaa.
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kari »

Paljokos tollanen kuparikenno maksaa?
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

kari kirjoitti:Paljokos tollanen kuparikenno maksaa?
Jotain vähän päältä 100e. Motonetkin kauppaa jotain kennoo 88e.
Tässä kuva Nissens kennosta:
http://img.eautopartscatalog.com/live/R300087402NSS.JPG
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tosta lämpömittarista ja sen neulasta. ProCarServicen Riku sanoi, että tänä vuonna on parista tuontitonnarista vaihdettu termari ja anturi. Munkin 9-3:n tuontiSaabin laahaava lämpömittari nousi puoleenväliin kun vaihdettiin nuo vempulat perjantaina.[/b]

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Oman Lederhosentuontitonnarin 2.3 CSE ´95 ikkunat ei onneksi huurru vielä (? 8O ) ...termarit ja anturit meni vaihtoon sähkövammoja paikantaessa (katso lead: Tonnari ja sähkövammat) eli Riku on oikeilla jäljillä.
Lämpömittari näyttää sekin vain 1/4-skaalasta...kait se sitten on kuitenkin normaalia, lämpöä piisaa. Ootellaan kunnon talvea ja palataan...

ACC onkin metka kapistus. Ohjelmointi vaatii keskittymistä :D Itse tulkkasin ainakin ohjeklirjasta että kaikki asetukset voi ohjelmoida käynnistymään kuinka haluaa. Edellisen omistajan asetukset minun ACC:ssä kun käynnistän kylmänä: takalasin lämppäri päälle, tuulilasi+sivuikkunapuhallus, 19C, takasivulasipuhallus päälle. Jonkin sumean lämpötilalogiikan mukaan kaikki sammuilee aikanaan....paitsi puhallus menee pienemmälle.
Voin opastaa ACC:n asetuksissa jos tarvis, mutta vain oma ohjekirja handussa ei sitä ohjelmointia hullu (-kaan)?opi ulkoa...
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Omastani (tuonti myös, mutta saksa) korjasin nuokkuvan lämpömittarin keskiviikkona vaihtamalla termostaatin!! Vika oli myös ostaessani auton, mutta kun on itsepäinen ja hyllyssä sattu lojumaan tommonen halpa termari niin heitin sen tilalle ja toimi pari kertaa :P :P

Nyt laadukkaampi ollu keskiviikosta asti kiinni ja hyvältä näyttää 8) 8)
Muutama vuosi sitten huomasin saman myös faijan autossa, mut se halppis termari vaan nuokahti 20 asteen pakkasilla, kyllä v..... :(

Onk muuten jollain tietoo tietoo on ensimmäisen kehitysversion ACC:stä saako siinä käsin laitettu puhallin nopeuden esim. 1 ja 2 välille :?: :?: Automaatillahan menee..... ja entäs nää ilmansuuntaus valinnat.... en ainakaan olis huomannut että olis jääny esim. heat ja floor väliin ikinä. Siinä kyllä näyttäs olevan ledi mut saako niitä siihen....
T:9000 T -89
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Eipä nouse omassanikaan tonnarissa lämpömittari milloinkaan ees puoleenväliin. Joskus viisarin lukema tipahtelee alaspäin aika hassusti. Syksyllä vaihdoin ensin termarin, ajattelin että sillä korjaantuu. Eip korjaantunut. Sitten vaihdoin anturin. Eipä korjaantunut. Nyt annan olla, mittarin korjaaminen taitaisi olla seuraava vaihtoehto.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tuossa lämpömittariongelmassa termari harvoin on syypää. Termostaatti kun hajoaa niin se yleensä nassahtaa ensiksi täysin kiinni hetkeksi ja sitten jumahtaa täysin auki asentoon... auto ei sitten, varsinkin talvikeleillä, tahdo lämmitä oikein millään edes niin paljoa että mittari värähtäisi edes vähän.

Tonnarin lämpömittareissa ongelma on anturi, mittauspiirin regulaattori tai mittauspiirin maadoitus. Vanhemmissa piiri maadottaa anturin kautta (anturille tulee vain yksi johto), uudemmissa jossain muualla (anturille tulee kaksi johtoa).

Itsellä mittarin toimii vajaalla skaalalla regun vuoksi, mutta regun sijainti on mysteeri ja en ole viitsinyt räjäyttää kojelautaa pelkästään sen vuoksi... ehkä pitäisi ennen kuin tulee tilanne jonka jälkeen voi vain todeta että olisi se ollut kiva kun lämpömittari olisi toiminut.

Omassa tonnarissani oli myyjän kanssa puhe että korjaavat mittarin ennen kuin otan auton vastaan. Oli talvipakkaset ja mittarin toimintaa oli siten vaikea todentaa. Merkkiliikkeen älypäät asentajat olivat sitten päätellet suunnattomalla ammattitaidollaan että kun neula ei nouse niin vika on termarissa ja vaihtaneet 92deg termarin että nousisi edes vähän. Vajaaälyisenkin pitäisi ymmärtää että todellinen vika ei varmasti korjaannu sillä että laitetaan vääränlainen osa jolla saadaan kone käymään liian kuumana. Onneksi osasin epäillä temppua ja vaihdoin oikean termarin ennen kesäkuumia.

-J-
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tätä lämpömittarin näyttämää olen itsekin pohtinut. Luottamus koko mittariin on ollut heikko sen jälkeen, kun jo autojen taivaaseen siirtynyt -83 T8 poltti kansipahvin lähinnä väärin näyttävän mittarin/oman laiskuuden vuoksi (eli nesteet vuoti, en tarkistanu niiden määrää tarpeeksi usein-> kansipahvi paloi. Mittari näytti pääsääntöisesti että homma OK).

Eli olen mietiskellyt kunnon numeronäytöllä varustetun mittarin asennusta tonnariin, mutta anturin hommaaminen ja sille sopivan asennuspaikan keksiminen on vielä "hieman " vaiheessa. Toistaiseksi auton oma mittari tuntuu käyttäytyvän oikein, eli lämmöt nousee yli puolenvälin, termostaatti aukeaa, neula laskee alle puolenvälin, sitten sahaillaan sitä väliä pariin kertaan, kunnes homma vakiintuu matka-ajossa "normaaliin" (eli neula sojoittaa kello yhdeksään). Mutta kuten sanottua, luottamukseni mittariin on horjuva, ja selkeä näyttämä nesteen oikeasta lämpötilasta toisi kummasti mielenrauhaa... 8O :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Valtavirrasta poiketen oman tonnarin lämpömittari kipuaa turhankin korkealle. Kymäkäynnistyksen jälkeen neula nousee n. 5km:n ajon jälkeen 3/4, jolloin kabiiniin pöllähtää lievä glygolin aromi. Heti tämän perään aukeaa termari ja lämmöt putoaa karvan alle puolenvälin.

Kaupunkiajossa ja paikallaan käydessä mittari pysyttelee jatkuvasti 3/4 kieppeillä, liekö turhan lämmin termari..

Tuo glygolin pöllähtäminen taitaa ennakoida lämpökennon vaihtoa :? . Ei taatusti ole mukava homma vaihtaa.
Foxbody turbo
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kaupunkiajossa ja paikallaan käydessä mittari pysyttelee jatkuvasti 3/4 kieppeillä, liekö turhan lämmin termari..
Termareita on 82, 88 ja 92degC lämpöisiä. Kaksi ensimmäistä sopii turboihin, viimeinen on niihin liian lämmin.

-J-
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Termareita on 82, 88 ja 92degC lämpöisiä. Kaksi ensimmäistä sopii turboihin, viimeinen on niihin liian lämmin.
Omassa tonnarissa termari on 91 asteinen, ja on muka vakiolämpö tähän malliin, Aero on kai myös turbo :D
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Regulaattori lymyilee mittaristossa. Se regu hoitaa koko mittariston jännitteiden säätämisen ja samallahan se antaa myös antureille sähkön.
Elikkäs jos näin on niin mulla on häikkää maadotuksessa... ttu... ja regua olen syyttänyt ja perustellut itselleni ettei tarvi korjata kun ei tiedä missä se on :D

-J-
Vastaa Viestiin