Moottorin vaihto tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TurboTonnari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 14:18
Paikkakunta: Varkaus

Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja TurboTonnari »

Tarkoitus olis vaihtaa pitkälohkosta lyhytlohkoon ja samalla saada moottori tottelemaan Trionic 5.5. Kysymys kuuluukin että käykö lyhytlohko moottori apurunkoineen pitkälohkon tilalle vai joutuuko rakentelemaan uusia kiinnikkeitä? Kanta-auto johon moottori pitäis vaihtaa on vm.92 2.3T tonnari.
#5801
Saab 9000 CD 2.0t Stage3+
Saab 9000 CD 2.3T
Ex. Saab 9000 CD 2.0TA USA, Saab 9-5 2.3tA
Poutsi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 22:12

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Poutsi »

Itellä sama projekti menossa ja kone kiinnikkeineen passaa paikolleen. Kuskin puolen vetari on erimittanen joten se pitää ottaa lyhytlohkosta.
TurboTonnari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 14:18
Paikkakunta: Varkaus

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja TurboTonnari »

eli lyhytlohko menee ilman apurungon vaihtoa pelli alle paikalleen.
#5801
Saab 9000 CD 2.0t Stage3+
Saab 9000 CD 2.3T
Ex. Saab 9000 CD 2.0TA USA, Saab 9-5 2.3tA
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Apurunkoa ei tarvitse vaihtaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
TurboTonnari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 14:18
Paikkakunta: Varkaus

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja TurboTonnari »

kiitosta vaan vastanneille. vieläpä olis semmoinen pikku juttu tuon trionicin kanssa että voiko purkuautosta heittää suoraan kaikkine johtosarjoineen tuon trionicin vai pitääkö erikseen rakentaa käypäset johtosarjat eli toimiiko ''bolt-on'' periaatteella?
#5801
Saab 9000 CD 2.0t Stage3+
Saab 9000 CD 2.3T
Ex. Saab 9000 CD 2.0TA USA, Saab 9-5 2.3tA
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Johtosarja ei ole bolt on, joskin moottorin johtosarja on aika hyvin itsenäinen kokonaisuus.

Ota luovuttajan ja vastaanottajan kytkentäkaaviot käteen ja ala yhdistelemään.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Saattaa olla ajankohtainen aihe omallakin kohtaa, jos vaihdossa ottamani tonnari osoittautuu tekniikan vaihdon arvoiseksi kunnoltaan.

Purkuauto on vm -96 ja siinä on ajonesto, josta joutuu nappuloita painelemaan ajoneston pois kytkemiseksi. Liittyykö tämä ajonestosysteemi trioniciin vai voiko jättää huomioimatta kokonaan?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Voit jättää ajoneston kokonaan pois, vaatii trionic-purkin softaan pienen muutoksen.

Jos sulla on edes yksi kaukosäädin tallessa siihen VSS-purkkiin, kannattaa se purkki ja kaukosäädin ottaa jemmaan ja vaikka myydä täällä jollekin tarvitsevalle.

Pelkkä VSS-purkki ilman kaukosäätimiä on arvoton.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Kniitti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Marras 01, 2009 21:34

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Kniitti »

Esittäisin tähän jatkoksi tarkentavan kysymyksen.
Autosta on irroitettu boksi johon on softattu stage 1. Nyt ecun luovuttaja-autoa laitetaan kuntoon ja koitettiin siihen originaaliboksia toisesta autosta. Lopputuloksena meni ajonesto päälle.
Lähteekö ajonesto pois jos boksin softaa?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

No nyt pitäisi varmaankin katsoa kristallipalloon, että mitä ajoneston päällemenolla tarkoitetaan tässä?

- Alkoiko ledi vilkkumaan kaiutinritilässä, ettekä saa sitä millään kuitattua?
-> VSS-purkki meni lukkoon. Ei liity mitenkään ECUn vaihtoon. Jos ei ole mitään kaukosäädintä, joka ledin kuittaisi, vaihtoehdoksi jää VSS:n poisto autosta ja Trionicin softasta. Jos Trionicissä on VSS ja valo vilkkuu, ette voi saada autoa käyntiin. Jos Trionicissä ei ole VSS:ää, valon vilkkumisella ei ole merkitystä käynnistyvyyden suhteen, mutta VSS-purkin asetuksista riippuen saattaa alkaa sireeni huutamaan.

Asensitteko toisesta autosta VSS:llisen Trionicin toiseen autoon?
-> Trionic ei suostu yhteistyöhön VSS-purkin kanssa, jos sitä ei pariteta tai jos VSS-purkki puuttuu, eikä täten käynnistä bensapumppua. Ajonesto on päällä, vaikka ledi ei vilkkuisikaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Kniitti
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Marras 01, 2009 21:34

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Kniitti »

Nyt en osaa sanoa kuinka monta eri tapaa ajonestolla on mennä päälle. Autot ovat lähes identtisiä moottorilta ja varusteiltaan. Molemmissa VSS.

Auto vilkauttaa ovet avatessa kaukosäätimellä kolme kertaa vilkkuja ja bensapumppu ei surraa kuin ensimmäisellä yrittämällä hetken. Startti pyörii muttei tietenkään ilman polttoainetta starttaa. Akun napa pois ja takaisin niin taas ensimmäisellä yrityksellä bensapumppu muutaman sekunnin toimii. Hälytin ei soi missään vaiheessa.

Tuo paritus kuulostaisi mahdolliselta ongelmalta. Eli siis pelkkä VSS poisto trionicista ei auta softauksen yhteydessä? Voiko tuon VSS:n poistaa vain "piuhat katkomalla"?

Tiedä sitten oliko tässä tarpeeksi kristallia...
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Noniin, koska molemmissa autoissa on VSS, ette voi vaan vaihtaa purkkeja ristiin ilman paritusta tai softamuutosta.

Koska joudutte joka tapauksessa softailemaan, niin sehän olisi hölmöä jättää VSS pois, sitten teillä ei ole ajonestoa. Katsokaa, että mikä ecu toimii missäkin autossa, luette ecujen softat ulos, sieltä ongitte kunkin auton immobilizer-codet esiin ja vaihdatte oikean koodin siihen ecuun, joka autoon on menossa.

Tai jos on tech2 niin vaan vaihdatte ecun paikalleen ja paritatte VSS:n sillä tech2:lla.

Jos päädytte disabloimaan VSS:n Trionicista, niin ei siltikään tarvi mitään johtoja katkoa, ajonesto vaan jää toimimatta, voitte ajella vaikka ledi vilkkuen, jos on VSS:n rearm päällä ettekä jaksa kuitata sitä ennen starttia.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Yleensä purkin tarrassa oleva serial number on myös ajoneston koodi, mutta purkissahan voi olla sisällä mitä tahansa.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Moottorin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jep, jos on stegisofta laitettu alkuperäiseen purkkiin, niin immo code voi vastata vielä purkin tarrassa olevaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin