Viankuvaus: Viime syksynä cruise alkoi ensin pomppimaan itsekseen pois päältä. Tämän jälkeen cruisen kytkeytyminen muuttui aina vaan epävarmemmaksi ja lopulta ei kytketynyt enää lainkaan. Autohan on siis T5.2 ja alipainecruisella varustettu.
Olen tutkinut/testannut tähän mennessä:
- Kaikki cruisen ecun signaalit (käyttöjännitteet, viiksi+poljinkytkimet, nopeusanturi). Kaikki ok.
- Testannut poljinkytkimet alipainevuotojen varalta ja mitannut+putsannut sähköiset kytkimet.
- Testannut toista alipainepumppua.
- Testannut toista cruisen ecua jonka toimivuudesta tosin ei ole takeita.
- Imenyt ilmaa alipainepumpun letkusta ja todennut ettei vuoda ilmaa mistään.
Jossain ketjuissa esiintynyt ohje, että imemällä alipainepumpun letkusta pitäisi kaasuläpän liikkua. Tässä tapauksessa kun letkusta oikein hillittömästi imaisee, niin näkee juuri ja juuri kaasuvaijerin hiukan kiristyvän.
Tarkoitus olisi seuraavaksi testata varmasti ehjällä Cruisen boksilla, mutta onko kovin yleistä että joko alipaineregulaattori tai "aktuaattori" joka kaasuvaijeria nyppii menisi rikki? Säästän regulaattorin ja aktuaattorin viimeiseksi kun ovat vähän ilkeässä paikassa.
EDIT: Testasin nyt vielä antaa suoraan virta akulta alipainepumpulle, ja kyllä se kaasuläppää liikutteli aika iloisesti.
Cruisen korjausta
Re: Cruisen korjausta
Mulla oireili samalla lailla, otin boksin irti ja aukaisin sen juotin tinauksia uusiksi ja nyt toimii hyvin.
Re: Cruisen korjausta
Mulla kyllä vanhempaa mallia toi tonnari, mut omia ongelmia cruisen kans seuraavia:
Noin 10 vuotta sit samanlaisia oireita ja oli viiksessä yhdistys ongelmia. kun hiukan painoi keinukytkintä niin cruise pysyi päällä (siis se mistä se laitetaan pois päältä ja painoi siltä puolta missä päällä)
Nyt ilmennyt kevään myötä taas samoja oireita => joko viiksen vaihto tai sit varovasti
nappi irti ja kontakti pintojen puhdistus.
ps. ei välttämättä sulla tätä mut jos jollain muulla
Noin 10 vuotta sit samanlaisia oireita ja oli viiksessä yhdistys ongelmia. kun hiukan painoi keinukytkintä niin cruise pysyi päällä (siis se mistä se laitetaan pois päältä ja painoi siltä puolta missä päällä)
Nyt ilmennyt kevään myötä taas samoja oireita => joko viiksen vaihto tai sit varovasti
nappi irti ja kontakti pintojen puhdistus.
ps. ei välttämättä sulla tätä mut jos jollain muulla
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92