Moottorin pesu
Moottorin pesu
Eli kyseessä on se tonnari jota elvyytin tässä 2.5 vuoden seisonnan jälkeen. Mittarissa on reilut 415tkm. B202i vapari kone, ilman kasettia, JetTronic.
Epäilyttävää nakutusta välillä lähtee koneesta. En ole varma onko nostimissa ongelma vai öljynkierrossa. Eli naputtaa 10 sekunttia kerran 30:ssä. Kylmänä toki koko ajan, mutta kuumana tosiaan hiljenee, ja naputtaa, sitten hiljenee. Aika outo juttu.
Tiedän tosin että B202i on luja moottori, ja entinen omistaja sanoi laittaa musat vaan kovemmalle.
Silti koska rakastan kunnostella Saabbeja, en ole vielä ainakaan tyytynyt mankkaratkaisuun vaan ajattelin että voisko moottoripesu auttaa asiaa?
Eli ideana olisi pudottaa öljypohjan, putsata se, naftaa sisälle, ja antaa päivän yli liueta. Sitten pikku nafta huuhtelu, ja uudet öljyt sisälle.
Toisaalta en ole varma mitä tämä huuhtelu voisi auttaa. Moottori ei syö öljyä (tai ei mitenkään paljon, päin vastoin, hyvin minusta pitää öljyt sisällä). Voiko 1992 vm. tonnarissa olla se sama pirun hieno sihti niinkuin 9-5:ssa on? Voiko se olla vähän jo tukossa jonka takia öljykierto on häiriintynyt?
Entinen omistaja epäilee että ongelma piilee öljypumpussa.
Kuka kannattaa naftapesua? Ja onko pakko pudottaa öljypohjan?
Niin ja mistä ohjeita öljypohjan pudotukseen 9000:ssa?
Epäilyttävää nakutusta välillä lähtee koneesta. En ole varma onko nostimissa ongelma vai öljynkierrossa. Eli naputtaa 10 sekunttia kerran 30:ssä. Kylmänä toki koko ajan, mutta kuumana tosiaan hiljenee, ja naputtaa, sitten hiljenee. Aika outo juttu.
Tiedän tosin että B202i on luja moottori, ja entinen omistaja sanoi laittaa musat vaan kovemmalle.
Silti koska rakastan kunnostella Saabbeja, en ole vielä ainakaan tyytynyt mankkaratkaisuun vaan ajattelin että voisko moottoripesu auttaa asiaa?
Eli ideana olisi pudottaa öljypohjan, putsata se, naftaa sisälle, ja antaa päivän yli liueta. Sitten pikku nafta huuhtelu, ja uudet öljyt sisälle.
Toisaalta en ole varma mitä tämä huuhtelu voisi auttaa. Moottori ei syö öljyä (tai ei mitenkään paljon, päin vastoin, hyvin minusta pitää öljyt sisällä). Voiko 1992 vm. tonnarissa olla se sama pirun hieno sihti niinkuin 9-5:ssa on? Voiko se olla vähän jo tukossa jonka takia öljykierto on häiriintynyt?
Entinen omistaja epäilee että ongelma piilee öljypumpussa.
Kuka kannattaa naftapesua? Ja onko pakko pudottaa öljypohjan?
Niin ja mistä ohjeita öljypohjan pudotukseen 9000:ssa?
Viimeksi muokannut Shadow_Fi, Ti Kesä 17, 2014 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
Naputus on hydrauliset venttiilinpainimet, sihti on harvempi kuin femmassa. Paras tapa on irrottaa kupit ja pestä ne irtaallaan. Ei se naftaliotus niitä kuppeja putsaa kun ei päädy ikinä sinne. Joku moottorinpesuaine kuten forte saattaa ne putsata, tai sitten pari tiheää öljynvaihtoa pesevällä öljyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
Uskaltaakohan sinne tarjota Fortea tai STP:tä ilman että öljypohjaa käyttää irti?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
kymmeniin autoihin olen fortea ja STP:tä käyttänyt ja missään ei ole mitään ongelmaa tullut..ne on näitä pidä korotetulla tyhjäkäynnillä vanhoissa öljyissä 15-30min ja vaihda öljyt ja suodatin..onhan sieltä kuonaa lähtenyt..joskus jossain accordissa syttyi moottorin häiriövalo palamaan puhdistuksen aikana mut sammui sit öljynvaihdon jälkeen..
En tiedä miten herkkiä saabin koneet on reagoimaan näihin tärpättiliemiin..
En tiedä miten herkkiä saabin koneet on reagoimaan näihin tärpättiliemiin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
Aikoinaan tonnarin kansiremontin yhteydessä otin irti nuo hydrauliset
venttiilinpainimet.
Ja polttoöljy astiassa liikuttelin painimia niin kauan että rupesivat liikkumaan.
Todella paljon irtosi sellaista mustaa mönjää.
venttiilinpainimet.
Ja polttoöljy astiassa liikuttelin painimia niin kauan että rupesivat liikkumaan.
Todella paljon irtosi sellaista mustaa mönjää.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
Täytyy kait raportoida miten kävi.
1. STP Engine flush - 15min - 1500rpm
2. Öljyt ulos.
3. 7 litraa polttoöljyä sisälle - 1 tunnin odotus.
4. Toiset 7 litraa sisälle - 30 min odotus.
5. 15W-40 öljyt sisälle, ja 15min tyhjäkäyntiä.
6. Toinen annos 15W-40, ja nyt noin 500km takana.
Lopputulos: Hydrauliset nostimet ei nakuta kun kylmällä kelillä (+6 astetta, ja tosiaan 15W-40 sisällä), mutta heti kun kone lämpiää eivät nakuta. Ennen nakutus oli aaltoilevaa ja ihan sama kylmä vai lämmin moottori. Öljyt edelleen "uuden" kirkkaat.
Ei minusta ainakaan pahaa tuosta operaatiosta ollut. Että sellaista.
1. STP Engine flush - 15min - 1500rpm
2. Öljyt ulos.
3. 7 litraa polttoöljyä sisälle - 1 tunnin odotus.
4. Toiset 7 litraa sisälle - 30 min odotus.
5. 15W-40 öljyt sisälle, ja 15min tyhjäkäyntiä.
6. Toinen annos 15W-40, ja nyt noin 500km takana.
Lopputulos: Hydrauliset nostimet ei nakuta kun kylmällä kelillä (+6 astetta, ja tosiaan 15W-40 sisällä), mutta heti kun kone lämpiää eivät nakuta. Ennen nakutus oli aaltoilevaa ja ihan sama kylmä vai lämmin moottori. Öljyt edelleen "uuden" kirkkaat.
Ei minusta ainakaan pahaa tuosta operaatiosta ollut. Että sellaista.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
On varmaan aika hiljainen kone, kun sisällä on 14 litraa polttoöljyä ja kaksi annosta 15W-40:ä.Shadow_Fi kirjoitti:Täytyy kait raportoida miten kävi.
1. STP Engine flush - 15min - 1500rpm
2. Öljyt ulos.
3. 7 litraa polttoöljyä sisälle - 1 tunnin odotus.
4. Toiset 7 litraa sisälle - 30 min odotus.
5. 15W-40 öljyt sisälle, ja 15min tyhjäkäyntiä.
6. Toinen annos 15W-40, ja nyt noin 500km takana.
Lopputulos: Hydrauliset nostimet ei nakuta kun kylmällä kelillä (+6 astetta, ja tosiaan 15W-40 sisällä), mutta heti kun kone lämpiää eivät nakuta. Ennen nakutus oli aaltoilevaa ja ihan sama kylmä vai lämmin moottori. Öljyt edelleen "uuden" kirkkaat.
Ei minusta ainakaan pahaa tuosta operaatiosta ollut. Että sellaista.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
Kukkuukohan kone enään . Enpä laittais moista seosta omaan autoon !
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
No älä laita. Mitä ihmettä tuut sitä tänne kertomaan? Jos nyt vähän tutustuisit moottorin voitelujärjestelmään, olisit varmaan eri mieltä asioista.
Mut edelleenkään, en usko että ketään kiinnostaa mitä et tekis omalle autolles.
Moottorista puheenolleen.. Pelaa hienosti, öljyä ei syö ollenkaan, öljy edelleen kirkas. Tuli ajettua vähän pitempiäkin reissuja (10 tunnin ajo..). Any questions?
Mut edelleenkään, en usko että ketään kiinnostaa mitä et tekis omalle autolles.
Moottorista puheenolleen.. Pelaa hienosti, öljyä ei syö ollenkaan, öljy edelleen kirkas. Tuli ajettua vähän pitempiäkin reissuja (10 tunnin ajo..). Any questions?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
Aika jännä huomata että kun ekaks kysytään että mitä mieltä ollaan ja sit kun vastataan niin vedetään herneet nekkuun ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Moottorin pesu - Kuka kannattaa?
Jos et ole huomaannut niin ei täällä enää kysellä, ja vastauksia sain suoraan tietäviltä / tältä foorumilta ja muilta foorumeilta. Joten ei tämä ole enää mikään kysymys.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Moottorin pesu
Hieno homma et pesusta oli hyötyä,itsekin tässä muinoin mietin samantyyppistä käsittelyä öljynvaihdon yhteydessä mut ei ole ollut sinällään tarvetta kun ei nostimet naputa ja öljyt pysyy omalla vaihtovälillä(5-7tkm) puhtaana niin en ole sit tarttunut toimeen..
ehkäpä jos seuraavan vaihdon kanssa vaikka STP:eet käyttäis.
oliko öljynkulutus millainen ennen huuhtelua?
ehkäpä jos seuraavan vaihdon kanssa vaikka STP:eet käyttäis.
oliko öljynkulutus millainen ennen huuhtelua?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Moottorin pesu
Ei se mitään dramaattista koskaan ollutkaan. Litra noin 5-7tkm kilsalle.
Toisaalta en tehnyt sitä huuhtelua öljykulutuksen takia, vaan nostimien. Jos olisi öljynkulutus ongelmana, laittaisin mäntien päälle valopetroolia parin otteeseen.
Tulen tälläisen operaation tekemään ruohonleikkurille.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Toisaalta en tehnyt sitä huuhtelua öljykulutuksen takia, vaan nostimien. Jos olisi öljynkulutus ongelmana, laittaisin mäntien päälle valopetroolia parin otteeseen.
Tulen tälläisen operaation tekemään ruohonleikkurille.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Moottorin pesu
Jos jo kovaa karstaa nostimissa niin ilman irrotusta, liuottamista ja käsin putsaamista se ei kunnolla pois sieltä irtoa.
Toinen jota kantsii seurata tovi, jos on öljynlauhdutin ettei vedä forten/stp irrottama mönjä putkea tukkoon.
Toinen jota kantsii seurata tovi, jos on öljynlauhdutin ettei vedä forten/stp irrottama mönjä putkea tukkoon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01