Tonnari virikytkimestä?
Tonnari virikytkimestä?
Viime syksynä antautu aeron vakiokytkin viinan pakottamana ja nyt olis mahollisesti aikaa alkaa tuusaamaan sitä ehompaan kuntoon. Tarkotuksena tehä muutaki huoltoa ennakoiden osapäivityksiä. Haulla tsekkasin mitä kokemuksia tähän liittyen löytyy. Tuo kytkin oikeastaan ainut mikä mietityttää. Specin setti orgaanisella levyllä saa toiset puolelleen ja toiset ei ja sintteri kovalla levyllä ei oikeastaan ole vaihtoehto, koska tarkoituksena tehä myös käyttöauto ja rouva ajaa sillä myös. Vääntojen kesto pitäisi kuitenki saada sinne ainakin 600 nm mieluummin 650 nm asti koska suotta säästellä niitä jos paketin saa kestämään. Ja onhan se muutenki kiva. Klracingillä olis myytävänä 6-lapanen jousitettu sintterilevy ja sen sais ilmeisesti ainakin simmaamalla sopimaan sachsin -785 asetelman kanssa. Tuo vois olla jonkulainen kompromissi? Onko kukaan koittanu tätä settiä vielä? Saabbina kyseessä siis -94 cs aero ja viime vuonna penkitetty hieman kyseenalaiset 278/544 arvot. Silloset tekniikkamuutokset jäykempi hukkaportin kello ja softamuutos viinalle mankkuvenan kera.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Tonnari virikytkimestä?
Tuliko tämän suhteen tehtyä ratkaisuja suuntaan tai toiseen? Myös muut saavat mieluusti kommentoida omia ratkaisujaan.
KL-Racingin jousitettu sintterilevy on ainakin hinnoiteltu houkuttelevasti ja istahtaa vakioon paineasetelmaan. Hinta 159€ + shimmit vajaa 30€. Ruotsissa käytössä ainakin eräässä Holset-kokoonpanossa 1mm shimmeillä: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... ost1298857
Myös Maptunilta saisi pelkkää Specin levyä reilulla 300€, lupailevat 550nm kestoa: http://www.maptunparts.fi/vaihteisto-ja ... -9000.html
KL-Racingin jousitettu sintterilevy on ainakin hinnoiteltu houkuttelevasti ja istahtaa vakioon paineasetelmaan. Hinta 159€ + shimmit vajaa 30€. Ruotsissa käytössä ainakin eräässä Holset-kokoonpanossa 1mm shimmeillä: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... ost1298857
Myös Maptunilta saisi pelkkää Specin levyä reilulla 300€, lupailevat 550nm kestoa: http://www.maptunparts.fi/vaihteisto-ja ... -9000.html
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Tonnari virikytkimestä?
Sachs SRE -785 omalla orgaanisella levyllä toimii ja on ihan hyvä ajettava. Väännön kestoa on riittävästi.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su Touko 29, 2011 19:44
Re: Tonnari virikytkimestä?
Itsellä on SRE-asetelma ja 4-lapainen jousittamaton sintteri, eipä juuri vakiosta eroa onhan se vähän "kiukkuinen" mutta mielestäni toimii lähes samanlailla kuin vakio.
Saab 9000cs 2.0lpt stageX, EX saab 9000cs 2.0lpt automatic Saab ng900 2.0t stg2+ , Saab 9000 cde 2.3t stg3+, ng900 2.0t 3d ja og900 2.0 16v, Purkuauto ng900 2.0i 5d
Re: Tonnari virikytkimestä?
Mulla taas specin 3+ sintterilevy + asetelma. Mitään muuta eroa en ole huomannut paitsi että aika ärhäkästi ottaa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Tonnari virikytkimestä?
Tuli sittenkin laitettua vakio sachsin setti. Aero lähinnä rouvan käytössä
ja hän käyttää matalia kierroksia (alle 2500) niin ei rasitu ainakaan vääntöihin
kytkin. Ite käskytän sitten aika ajoin viinat öljyn seasta pois.
ja hän käyttää matalia kierroksia (alle 2500) niin ei rasitu ainakaan vääntöihin
kytkin. Ite käskytän sitten aika ajoin viinat öljyn seasta pois.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Tonnari virikytkimestä?
Eli vaimo ajaa siis nimenomaan väännöillä..?
Re: Tonnari virikytkimestä?
Kyllä juuri näin. Mutta tuo 544 penkissä mitattua vääntöä oli vasta muistaakseni n. 3100 kierrosta
eli jäänee turvasektorin (500 nm) sisään alle 2500 käyttökierroksen väännöt. Toki laiskuuttani perustelin
asian itselleni näin ja sain aeron nippuun parissa päivässä huhtikuun lopussa kun se oli koko talven oottanu kytkin remppaa. Jääpi nähtäväksi miten tuo kestää.
eli jäänee turvasektorin (500 nm) sisään alle 2500 käyttökierroksen väännöt. Toki laiskuuttani perustelin
asian itselleni näin ja sain aeron nippuun parissa päivässä huhtikuun lopussa kun se oli koko talven oottanu kytkin remppaa. Jääpi nähtäväksi miten tuo kestää.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Tonnari virikytkimestä?
No siinä tapauksessa.
Kerrohan toki miten kytkin kestää. Itsellä olisi tarkoituksena saada väännöt tuonne 500 hujakoille ja toistaiseksi on vakiokytkin. Maptunin hiilarilevy on kyllä harkinnassa..
Kerrohan toki miten kytkin kestää. Itsellä olisi tarkoituksena saada väännöt tuonne 500 hujakoille ja toistaiseksi on vakiokytkin. Maptunin hiilarilevy on kyllä harkinnassa..
Re: Tonnari virikytkimestä?
Juu ilmoittelen koska kosahtaa. Vauhtipyörän sorvautin ns uudelle pinnalle ja nyt reilu 2 tkm takana
ja toistaiseksi hyvin toiminu. Sen verran vielä kierroksien käytöstä että kun ite käskytän sitä joskus
niin annan mennä kovimmat kiihdytykset lähinnä 3 vaihteella isommilla kierroksilla niin ei tule isompien vaihteiden vääntöpiikkejä kytkimen rasitteeksi.
ja toistaiseksi hyvin toiminu. Sen verran vielä kierroksien käytöstä että kun ite käskytän sitä joskus
niin annan mennä kovimmat kiihdytykset lähinnä 3 vaihteella isommilla kierroksilla niin ei tule isompien vaihteiden vääntöpiikkejä kytkimen rasitteeksi.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Tonnari virikytkimestä?
Jatketaanpa tätä.
Meinasin kevään koittaessa vaihtaa stage ~5 aeroon järeämmän kytkimen. Tällä hetkellä vaihtoehtona on sre 785 asetelma ja siihen sopiva jousittamaton massalevy. Tämä lienee aivan hyvä kombo? Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Sintteri ei kuitenkaan kelpaa, eikä aeron vakiokytkin, koska se ei kestä.
Mitenkäs vauhtipyörän koneistaminen? Pystyykö/kannattaako tuota keventää vai riittääkö pelkkä tasoittelu? Kevyitä virityspajojen vauhtipyöriä en edes harkitse, koska hinta on posketon.
Meinasin kevään koittaessa vaihtaa stage ~5 aeroon järeämmän kytkimen. Tällä hetkellä vaihtoehtona on sre 785 asetelma ja siihen sopiva jousittamaton massalevy. Tämä lienee aivan hyvä kombo? Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Sintteri ei kuitenkaan kelpaa, eikä aeron vakiokytkin, koska se ei kestä.
Mitenkäs vauhtipyörän koneistaminen? Pystyykö/kannattaako tuota keventää vai riittääkö pelkkä tasoittelu? Kevyitä virityspajojen vauhtipyöriä en edes harkitse, koska hinta on posketon.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnari virikytkimestä?
Minkälainen kokoonpano se on suunnilleen? Et paljonko vääntöpiikkiä tulee? Tuohon kytkinhommaan on paljon mielipiteitä ollut..itsellä jostain kumman syystä tuo aeron asetelma/viggen levy paketti on kestänyt tosi hyvin omaa kokoonpanoa. En tiedä kyllä hv/nm lukuja kun on vähän kyseenalainen kokoonpano mut luulisin 400-500nm luokkaa vääntöjen olevan. Tosin spoolaa tuolta 3000rpm ylöspäin et säästää vähän kytkintä.
Vauhtis on perus "iso". Onhan se raskas verrattuna pikku vauhtikseen,varmaan 3kg painavampi,ei nosta niin herkästi kierroksia mutta toisaalta tuo pientä sitkeyttä tuonne ihan alakierroksille..
Jos olisin tiennyt silloin tuon painoeron niin olisin koneistanut sitä.
Vauhtis on perus "iso". Onhan se raskas verrattuna pikku vauhtikseen,varmaan 3kg painavampi,ei nosta niin herkästi kierroksia mutta toisaalta tuo pientä sitkeyttä tuonne ihan alakierroksille..
Jos olisin tiennyt silloin tuon painoeron niin olisin koneistanut sitä.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Tonnari virikytkimestä?
320hv/550Nm olis suunnilleen tavoite. Nyt on ~280hv/480Nm.
Ja pitää siinä kykässä olla nälkä kasvaa syödessä -reservi..
Ja pitää siinä kykässä olla nälkä kasvaa syödessä -reservi..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Tonnari virikytkimestä?
Aivan..eli sulla on ilmeisesti mitsu tdo4 tai T25 siellä ahtimena? Vaihtuuko ahdin toisenlaiseen vai softaa kireemmälle? Noilla vakioahtimilla vääntöpiikkaus tahtoo jäädä aika pahaan kohtaan tuota kytkintä ajatellen,yleensä jo 2500rpm pukkaa nyyttönit ulos..Tietysti hyvähän se on päivittää kerralla kunnolliseen koska nimenomaan se nälkä ei kuiteskaan lähde kuin syömällä ja aina maistuu vaan.
Jos nyt jossain vaiheessa tulee päiviteltyä ahdinta(kunhan entinen räjähtää) niin itse ajattelin jotain tälläistä tuon aeron asetelman kaveriksi: https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... -1998.html
Jos nyt jossain vaiheessa tulee päiviteltyä ahdinta(kunhan entinen räjähtää) niin itse ajattelin jotain tälläistä tuon aeron asetelman kaveriksi: https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... -1998.html
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Tonnari virikytkimestä?
Itse en ainakaan muuta fiksua vaihtoehtoa keksinyt kun sintteriä en halunnut tuohon tonnariin ja siispä SRE:n paketti (asetelma + orgaaninen massalevy) sekä uusi työsylkkä tuli ostettua. Tosin odottaa hyllyssä vieläkin asennusta, joten kokemuksia ei ole antaa. Pakettina 2.3T, e85 ja 19T#7.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00