Ahaa, no sitte Sulla onkin jo manuaalit hanskassa.9000CD23T kirjoitti: Minulla oli sama kirja lainassa...ja matolaatikko oli minulla myös auki ja
pesussa.
Lisäksi minulla on ZF:n manuaalit joissa kerrotaan mm..jousien mitat
yms...
Mutta tuo turbon paineputki hiemna epäilyttää...
Ja tämä tuntuu hassulta että kun olin taas lantannut öljyjä tuon 3.5L niin
auton käytös muuttui hiukan tuon nyökkäyksen osalta, jotenkin se tuntuu
tekevän tuota nyökkimistä tietyssä lämpötilassa...?
Mulla on semmoinen muistikuva (auto ollut kauan levällään), että ensimmäiset vaihdot 4-3 nykäsivät, lämpimänä eivät niinkään. En tiedä, liityisikö sitten ihan laatikonsisäiseen mekaniikkaan. Nelonenkun on suorakytkentäinen oman kytkin-mäntä-akselin kautta. Kolmonen taasen lukittuu 40/60. Oman laatikon ollessa auki, tuo em. E-kytkin oli pirun karstainen, ja sitä vesihiomapaperilla pitkät tovit rassasin. Karstahan voisi aiheuttaa ko. jumittamista ja nykäisyjä? Mulla kun toisinaan nyppäsi samanlailla myös 3-4 vaihdossakin.
Syyksi tolle karstoittumiselle voisi kuvitella olevan juuri tuo suorakytkentä. E-männältä menee oma akselinsa monentinmuuntimen pohjaan, ja juuri tämän takia ko. mäntä pyörii jatkuvasti moottorin kierroskuvun tahdissa ilman muuntimen luistoa, vaikka ei olisikaan käytössä. Ja varmaan juuri tästä johtuen tällä ZF:n laatikolla ei ole kovin suositeltavaa kierrättää kovin vaihde vapaalla. Se kuulemma juuri polttaa (jotain?) kytkintä ja oletettavasti aiheuttaa juuri tuota karstoittumista.
Valitettavasti ainoa korjaustoimenpide on laatikon täysi avaaminen. Ehkä myös jotkut vaihteiston pesulitkut saattavat auttaa? Vaikka itse pysyttelen semmoisista hyvin kaukana.