Automaatin kytkeytyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti: Minulla oli sama kirja lainassa...ja matolaatikko oli minulla myös auki ja
pesussa.
Lisäksi minulla on ZF:n manuaalit joissa kerrotaan mm..jousien mitat
yms...
Mutta tuo turbon paineputki hiemna epäilyttää...
Ja tämä tuntuu hassulta että kun olin taas lantannut öljyjä tuon 3.5L niin
auton käytös muuttui hiukan tuon nyökkäyksen osalta, jotenkin se tuntuu
tekevän tuota nyökkimistä tietyssä lämpötilassa...?
Ahaa, no sitte :!: Sulla onkin jo manuaalit hanskassa.

Mulla on semmoinen muistikuva (auto ollut kauan levällään), että ensimmäiset vaihdot 4-3 nykäsivät, lämpimänä eivät niinkään. En tiedä, liityisikö sitten ihan laatikonsisäiseen mekaniikkaan. Nelonenkun on suorakytkentäinen oman kytkin-mäntä-akselin kautta. Kolmonen taasen lukittuu 40/60. Oman laatikon ollessa auki, tuo em. E-kytkin oli pirun karstainen, ja sitä vesihiomapaperilla pitkät tovit rassasin. Karstahan voisi aiheuttaa ko. jumittamista ja nykäisyjä? Mulla kun toisinaan nyppäsi samanlailla myös 3-4 vaihdossakin.

Syyksi tolle karstoittumiselle voisi kuvitella olevan juuri tuo suorakytkentä. E-männältä menee oma akselinsa monentinmuuntimen pohjaan, ja juuri tämän takia ko. mäntä pyörii jatkuvasti moottorin kierroskuvun tahdissa ilman muuntimen luistoa, vaikka ei olisikaan käytössä. Ja varmaan juuri tästä johtuen tällä ZF:n laatikolla ei ole kovin suositeltavaa kierrättää kovin vaihde vapaalla. Se kuulemma juuri polttaa (jotain?) kytkintä ja oletettavasti aiheuttaa juuri tuota karstoittumista.

Valitettavasti ainoa korjaustoimenpide on laatikon täysi avaaminen. Ehkä myös jotkut vaihteiston pesulitkut saattavat auttaa? Vaikka itse pysyttelen semmoisista hyvin kaukana.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

Kiitokset JUS:lle hemmetin hyvistä kuvista helpottamaan jousien vaihtoa!! :D

Savotta oli pelättyä paljon helpompi ja vikaahan löyty. Toinen jousista oli kahdesta kohtaa poikki. Vaihtaa laatikko loistavasti, mutta D:lle laittaessa vielä hivenen pamahtaa ja kickdown (yritin vaijeria säätää, muttei se oikeastaa auttanut) potkasee vieläkin. Oliskohan paineita liikaa, koska kepin siirron jälkeen ei oo yhtään viivettä vaan pamahtaa heti? Aamulla kun on pakkasta niin ei pamahda. Olin lukevinaan jostain että pumpun paineita vois hivenen laskee, olisko apua asiaan? Mistä sen vois tehdä? Onko mahdollista säädön jälkeen laatikko särkyä? :?: :?:

Oon yrittänyt haun kautta mistä johtuu kun ahtopaineet ei nouse riittävästi. Jos joku nyt jaksais vielä jeesata siinä asiassa. :roll: Eikös viisari pitäis keltaisen/punaisen rajalle kivuta? Viisari ei nouse keltaiselle kun 2/3. Magneettiventtiiliä oon heristellyt crc:llä (on auttanut sen jälkeen kun viisari ei nouse kun puoleen) ja laitoin uuden by-pass venttiilin. Automaatin kun aukaisin niin ei tullut laitettua ahtoputkeen uusia o-renkaita, lieneekö vaikutusta? :?:

Viisaammat vois neuvoo mistä vois hommaa jatkaa, kiitos! :D
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11483
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

1tumppi kirjoitti:Oon yrittänyt haun kautta mistä johtuu kun ahtopaineet ei nouse riittävästi.
Minkälaiset on perusahtopaineet, eli mitä viisari näyttää, kun painat kaasua ja kosketat jarrupolkimeen sen verran että jarruvalot syttyvät? Pitäisi olla kutakuinkin keltaisen puolivälissä. Vanhassa kattomassa tontussa pitäisi perusahtopaine olla 0,4 bar.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo ahtopaineen "vajaus", vaikuttaisi hajonneelta magneettiventtiililtä. Itsellä oli just sama oire + paine alkoi heijata yläpäässä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22823
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

jus kirjoitti:
1tumppi kirjoitti:Oon yrittänyt haun kautta mistä johtuu kun ahtopaineet ei nouse riittävästi.
Minkälaiset on perusahtopaineet, eli mitä viisari näyttää, kun painat kaasua ja kosketat jarrupolkimeen sen verran että jarruvalot syttyvät? Pitäisi olla kutakuinkin keltaisen puolivälissä. Vanhassa kattomassa tontussa pitäisi perusahtopaine olla 0,4 bar.

Kävin ajelemassa ja jarrua painaessa tipahti just siihen puoleen. Kokeilin kans että otin magneettiventtiililtä irti keskimmäisen letkun ja poljin Saapasta kun reikäpää eikä ne ahdot noussut sillonkaan kun siihen 2/3. :evil:

Mikähän piru siinä on? Tuli samalla huomattua että nestettä tihkuu kannen välistä. Voi himskatti!! :cry:
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos ei ahda ilman mankkuvenan w-letkuakaan, niin sitten tulee mieleen tälläisiä vaihtoehtoja:
- putkisto/kuuleri turbon ja läppäkotelon väliltä falskaa
- MAP-anturi viallinen
- by pass ei palaudu kokonaan kiinni
- pieni vuoto alipaineletkussa tai t-haarassa välillä mittaristo, läpäkotelo, bypass.

Oihan ne kaikki alipaineletkut jo uusittu? Se kannattaa tehdä muutaman vuoden välein vaikka ei vikaa ilmaantuisikaan. Kustannus luokkaa 10-20e

Kulkeeko auto muuten normalaisti ja kulutus on kurissa?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
1tumppi
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 17:16
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja 1tumppi »

peinu kirjoitti:Jos ei ahda ilman mankkuvenan w-letkuakaan, niin sitten tulee mieleen tälläisiä vaihtoehtoja:
- putkisto/kuuleri turbon ja läppäkotelon väliltä falskaa
- MAP-anturi viallinen
- by pass ei palaudu kokonaan kiinni
- pieni vuoto alipaineletkussa tai t-haarassa välillä mittaristo, läpäkotelo, bypass.

Oihan ne kaikki alipaineletkut jo uusittu? Se kannattaa tehdä muutaman vuoden välein vaikka ei vikaa ilmaantuisikaan. Kustannus luokkaa 10-20e

Kulkeeko auto muuten normalaisti ja kulutus on kurissa?

Joo, kulkeehan se normaali ajossa ihan nätisti, mutta kuitenkin välillä tuntuu että meno jotenkin puutuu, kulutus on tieturin mukaan n.10l/100km luokkaa. :roll:

By-passin vaihdoin pari päivää sitten, vaihdon jälkeen tuntui että meno olis parantunut varsinkin pienemmillä kiekoilla. Liekkö luulosairautta?? :lol:

Letkuja en oo uusinut, mistähän kannattais rueta hommaamaan? Ihmetyttää muuten että venttiilin kopasta tuleva letku ei oo klemmarilla kiinni, pitäiskö? Kun ei siinä oikein oo klemmarin uraa. :?:

Mikä ja missä se MAP-anturi on? :roll:
Saab 9000 2.0CC Turbo aut. -90 Volvo V70tdi aut. -97
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

1tumppi kirjoitti:Mikä ja missä se MAP-anturi on? :roll:
Eipä ole vm -90 autossa MAP anturia, sen sijaan ilmamassamittari löytyy, sijaitsee ilmanputsarin kotelolta tulevassa imuletkussa ennen turboa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re:

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Henkka #2283 kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Jaa että värilläkin on väliä..?
Minun tonnarissa on tällä hetkellä vihreä tikku..!
( mahtaakohan tuo olla oikea tikku..? )
1991. 9000CD. 2.3TA.
Jeps, itekin vasta hiffasin tuon homman vähän aikaa sitten! Sit lähtikin oikea tikku tilaukseen Saabilta, toimitus oli muuten parissa päivässä ja hintana noin 25€.

Tiivistetysti vielä:

Malli 1: Tikku, jossa punainen kahva ja holkki, huohotus kahvasta, voidaan korvata 3:lla

Malli 2: Tikku, jossa keltainen kahva ja holkki, huohotus kahvasta, voidaan korvata 3:lla

Malli 3: Tikku, jossa keltainen kahva ja punainen holkki, huohotus venttiilistä, ei voida korvata, käytössä M89,5 ja 50179

Malli 4: Tikku, jossa vihreä kahva ja holkki, huohotus venttiilistä, ei voida korvata, käytössä M89,5 ja 50180


Elikkäs tän mukaan sun autossa on oikea tikku. Varsinkin, jos vaihteisto ei ole vanhempaa mallia, eli valmistettu numeron 50179 jälkeen.
Nostetaampas vanha aihe esiin.
-91 tontussa oli vihreä tikku, nyt siinä on paikoillaan keltainen tikku jossa keltainen holkki, mitäs tuossa on vaarana tapahtua, Henkan selostuksen mukaan nyt vain huohottaisi normaalia paremmin, eli sekä venttiilistä, että kahvasta (siis jos tässä tarkoitettiin tikun kahvaa)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatin kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:Nostetaampas vanha aihe esiin.
-91 tontussa oli vihreä tikku, nyt siinä on paikoillaan keltainen tikku jossa keltainen holkki, mitäs tuossa on vaarana tapahtua, Henkan selostuksen mukaan nyt vain huohottaisi normaalia paremmin, eli sekä venttiilistä, että kahvasta (siis jos tässä tarkoitettiin tikun kahvaa)?
Huohotukseen varmasti myös vähän vaikuttaa. Olennaista on tikun pituus. Itsellä oli nelosen tikku vaihteistossa, johon kuului mallin kolme tikku. Tilasin kolmosen ja verratessa näitä keskenään, niissä oli pituuseroa. Taisi olla niin, että nelosella mitatessa öljyä tuli laatikkoon muutama sentti liian vähän. Onko sillä oikeesti väliä, sitä en tiedä. Sulla on varmaan sitten niin päin, että öljyä tulisi liikaa?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Automaatin kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Henkka #2283 kirjoitti: Huohotukseen varmasti myös vähän vaikuttaa. Olennaista on tikun pituus. Itsellä oli nelosen tikku vaihteistossa, johon kuului mallin kolme tikku. Tilasin kolmosen ja verratessa näitä keskenään, niissä oli pituuseroa. Taisi olla niin, että nelosella mitatessa öljyä tuli laatikkoon muutama sentti liian vähän. Onko sillä oikeesti väliä, sitä en tiedä. Sulla on varmaan sitten niin päin, että öljyä tulisi liikaa?
Tikkujen pituuksia en päässyt vertaamaan koska tuossa ollut vihreä tikku oli lyhennetty siitä joustavasta metalliosastaan, ja muovinen asteikko-osa oli poikki juuresta.
Keltaisen tikun mukaan öljyä oli 0.5l liian vähän, lisäsin sen verran, tuskin kovin vakavaa on kuitenkaan, kun kokonaisöljymäärä on iso.
Voisihan tuohon tilata oikeanlaisen tikun.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
etanan kesyttäjä
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 16:46

Re:

Viesti Kirjoittaja etanan kesyttäjä »

9000CD23T kirjoitti:Jaa että värilläkin on väliä..?
Minun tonnarissa on tällä hetkellä vihreä tikku..!
( mahtaakohan tuo olla oikea tikku..? )
1991. 9000CD. 2.3TA.


Mulle voi tarjota vihreää mittatikkua. :| ja tietenkin mahdollisemman nopeasti.Kiitooos.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Automaatin kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja pjv »

Tuli vaihdettua jouset, kun D kytkeytyi viiveellä ja kolahtaen. Samaten 3-4 tai 4-3 vaihdoissa esiintyi pykälän katoamista hetkeksi.

A-varaajan jousi olikin poikki.

Homma meni muuten jouhevasti, mutta A-varaajaa kasaillessa tapahtui ihmeellinen juttu. Se ulommainen osa, joka siis tulee salmiakinmuotoista kantta vasten, jumittui yhtäkkiä ollessaan n. 3 mm ulkona. Ei liikkunut enää vetämällä, työntämällä eikä kiertämällä. Ulos oli tullut purettaessa sujuvasti, ja siihenkin saakka liikkui kevyesti.

Alkoi sitten homma vähän ns. potuttaa, ja nakuttelin vasaralla paketin sisään niin, että sain kannen kiinni. Ajattelin että hommataan sitten jostain toinen matolaatikko, ja siihen taas tarvittaessa uusi jousi, jos menee päreiksi.

Ei mennyt. D kytkeytyi kuin uutena, ja lyhyellä koeajolla pihapiirissä laatikko toimi molempiiin suuntiin sujuvasti. Nuo isompien vaihteiden väliset vaihdot ovat vielä testaamatta.

Potilas oli siis '90 2.3iA.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
US622
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Touko 08, 2021 15:16
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja US622 »

9000CD23T kirjoitti:
Ma Huhti 18, 2005 05:54
Mäksä kirjoitti:vihdoin vaihdoin noi jouset.

oli suht helppo homma ja nyt ku jouset vaihdettiin niin d:lle laitettaessa on samantien vaihde päällä...ei enää tuskaisia odotus sekunteja :D
ja ylöspäin vaihtaa nyt nätemmin kuin tuo alle 100tkm ajettu toinen tonttu
8)

mutta mutta, ei sentään pelkkää hyvää. nimittäin 4->3 vaihto tapahtuu nyt aika rajulla rykäisyllä....ilman et painaa mitään niin se on voimakas rykäisy ja jos on hiukan kaasua tai jarrua siin tilantees niin on kaksinkertainen rykäisy.....eli nyt kun on uudet jouset niin vaihtaako se niin nopeasti alaspäin et rykäisee vai onko kickdownsäätö pieles jousien vaihdon takia vai mistä johtuu? ja tekee siis ton järkyttävän rykäisyn vain normaali 4-->3 vaihtotilanteessa sekä kickdownissa (jossa ensin heittää kierrokset 5tonniin ja sieltä vaihde rykäisyllä päälle)
Et ole yksin ongelmasi kanssa, minulla on sama homma aina kun laatikko
on lämmennyt.
Jouset on vaihdettu ja KD vaijeria säädelty edes takaisin.
Ei tässä auta muu kuin koko matolaatikko menee vaihtoon.
Nämä rykäykset hajoittavat VETOAKSELIN ( kaksi on jo vaihdettu )
Mulla sama ongelma, mutta kun lukee tätä ketjua niin tulee mieleen että pitää vaan ajella ihan hissukseen juuri tästä rykäisystä johtuen. Ei meinaan pysy tuo "jakari kourassa." Eri asia on sitten jos ja kun Venäjän rajat aukeaa... sielä saa laatikon kuntoon pikkurahalla. Tietenkin pitää olla varovainen, mille verstaalle autonsa vie.
SAAB 9000 2.0t CD -97 autom.
Vastaa Viestiin