Automaatin kytkeytyminen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Kävin tänään vaihdattamassa tonnikalaan uudet öljyt ja suodattimet, myös laatikkoon. Perstuntumalta arvioiden veto kytkeytyy "aavistuksen" nopeammin, kun öljyjä on nyt "laimennettu", mene ja tiedä. Vaihdot menee kuitenkin vähän nätimmin uusilla öljyillä!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
No niin, tänään sain jouset vaihdettua ja täytyy sanoa, että on kuin eri auto!!!! .
D:n kytkeytymisnopeuteen ei tosin ollut vaikutusta, mutta ei se haittaa kun boxi pelaa nyt niin hienosti!
Toinen jousista oli kolmena kappaleena ja mäntä oli juminut ihan täysin. Nelisatasta hiomapaperia kun näytin männälle ja löin uudet jouset sisään, niin johan parani. Koko laatikon toiminta muuttui johdonmukaisemmaksi ja jämäkämmäksi. Lisäksi se järkyttävä luisto/rytkyminen 4->3 vaihtaessa oli tipo tiessään; nyt on hyvä ohitella kun ei tarvi pelätä pieneämmälle vaihtamista.
Aivan kuin polttoaineen kulutuskin olisi tippunut, kunhan vain malttoi se revittämisen lopetta. Tietysti jokaisen onnistuneen remontin jälkeenhän teho nousee ja kulutus tippuu, kunnes ilmenee jotain muuta rempattavaa, jonka vaikutus on vieläkin huikeampi ...
Kiitoksia vaan kaikille neuvoneille, tästä jatketaan...
Harri
D:n kytkeytymisnopeuteen ei tosin ollut vaikutusta, mutta ei se haittaa kun boxi pelaa nyt niin hienosti!
Toinen jousista oli kolmena kappaleena ja mäntä oli juminut ihan täysin. Nelisatasta hiomapaperia kun näytin männälle ja löin uudet jouset sisään, niin johan parani. Koko laatikon toiminta muuttui johdonmukaisemmaksi ja jämäkämmäksi. Lisäksi se järkyttävä luisto/rytkyminen 4->3 vaihtaessa oli tipo tiessään; nyt on hyvä ohitella kun ei tarvi pelätä pieneämmälle vaihtamista.
Aivan kuin polttoaineen kulutuskin olisi tippunut, kunhan vain malttoi se revittämisen lopetta. Tietysti jokaisen onnistuneen remontin jälkeenhän teho nousee ja kulutus tippuu, kunnes ilmenee jotain muuta rempattavaa, jonka vaikutus on vieläkin huikeampi ...
Kiitoksia vaan kaikille neuvoneille, tästä jatketaan...
Harri
Ei ollut paha rasti, aikaa noin 1,5 tuntia
Tarvekalut: 10mm, 13mm hylsyt ja lenkit, 27 (25) Torxit, jouset sekä
reipasta mieltä
1. Akku irti
2. Johdot irti: Jakoblokki akkutelineen etuosasta, pluskaapeli
akkutelineen alta
3. Akkuteline irti: neljällä 13mm pultilla sisälokarissa
4. Sitä imurööriä voi vähän löysätä, niin tulee tilaa
5. Laatikon kansi irti: neljällä 10mm pultilla nurkista. Öljytikku pois. Nosto
ja pujottelu
6. Venttiilikoneisto irti: kymmenen T27 pulttia, mutta 25 käy, kun on
varovainen ettei lipsahda. Pultit ovat isompikantaisia kuin muut, mutta
kannattaa olla tarkkana koska kokoero on pieni. Yksi kymmenestä on
kirkas, loput mustia. Öljyputki laatikon etureunasta sivuun; kampesin
varovasti meisselillä niin, että nousi puoli senttiä ja sitten käänsin sivuun.
Nosto ja pujottelu.
7. Venttiilikoneiston yhdessä reunassa on vähän salmiakin mallinen kansi,
neljällä T27 kiinni. Irroita kolme ja löysää yhtä niin, että saat käännettyä
kannen sivuun. Minulla ei ainakaan ollut jousissa voimaa niin, että olisivat
jaksaneet mihinkään silmään singahtaa, mutta voihan sitä vähän varoa.
8. Paljastuu kaksi mäntää. Ne ylös (minulla toinen oli siis niin jumissa,
että piti kammeta kahdella meisselillä todella kovaa) ja jousien vaihto.
9. Kasaus. Venttiilikoneistoa paikalleen laittaessa vaihteen valitsin
ohjaamosta ykköselle (lahjo emäntä liikuttelemaan valitsinta niin näet
mitä kohta tarkoitan) ja venttiilikoneiston pohjassa oleva, liukuva tappi,
niin sisään kuin menee. Sitten varovasti asetat koko limpun paikalleen niin,
että tappi menee hahloon (tajuat kyllä kun näet mikä siellä laatikossa
liikkuu, kun sitä valitsinta liikuttelee). Parilla pultilla kiinni ja tarkistus, että
valitsin todella liikkuu P:ltä 1:lle asti. Minä mokasin, ja jouduin tekemään
vaiheet 1-6 uusiksi .
10. Loppukasaus
11. Tuplatarkistus
12. Auto käyntiin
13. Baanalle revittämään leeeeeeeveä virne naamalla!
Harri
edit: muutettu muistihärön aiheuttama virhe.
Tarvekalut: 10mm, 13mm hylsyt ja lenkit, 27 (25) Torxit, jouset sekä
reipasta mieltä
1. Akku irti
2. Johdot irti: Jakoblokki akkutelineen etuosasta, pluskaapeli
akkutelineen alta
3. Akkuteline irti: neljällä 13mm pultilla sisälokarissa
4. Sitä imurööriä voi vähän löysätä, niin tulee tilaa
5. Laatikon kansi irti: neljällä 10mm pultilla nurkista. Öljytikku pois. Nosto
ja pujottelu
6. Venttiilikoneisto irti: kymmenen T27 pulttia, mutta 25 käy, kun on
varovainen ettei lipsahda. Pultit ovat isompikantaisia kuin muut, mutta
kannattaa olla tarkkana koska kokoero on pieni. Yksi kymmenestä on
kirkas, loput mustia. Öljyputki laatikon etureunasta sivuun; kampesin
varovasti meisselillä niin, että nousi puoli senttiä ja sitten käänsin sivuun.
Nosto ja pujottelu.
7. Venttiilikoneiston yhdessä reunassa on vähän salmiakin mallinen kansi,
neljällä T27 kiinni. Irroita kolme ja löysää yhtä niin, että saat käännettyä
kannen sivuun. Minulla ei ainakaan ollut jousissa voimaa niin, että olisivat
jaksaneet mihinkään silmään singahtaa, mutta voihan sitä vähän varoa.
8. Paljastuu kaksi mäntää. Ne ylös (minulla toinen oli siis niin jumissa,
että piti kammeta kahdella meisselillä todella kovaa) ja jousien vaihto.
9. Kasaus. Venttiilikoneistoa paikalleen laittaessa vaihteen valitsin
ohjaamosta ykköselle (lahjo emäntä liikuttelemaan valitsinta niin näet
mitä kohta tarkoitan) ja venttiilikoneiston pohjassa oleva, liukuva tappi,
niin sisään kuin menee. Sitten varovasti asetat koko limpun paikalleen niin,
että tappi menee hahloon (tajuat kyllä kun näet mikä siellä laatikossa
liikkuu, kun sitä valitsinta liikuttelee). Parilla pultilla kiinni ja tarkistus, että
valitsin todella liikkuu P:ltä 1:lle asti. Minä mokasin, ja jouduin tekemään
vaiheet 1-6 uusiksi .
10. Loppukasaus
11. Tuplatarkistus
12. Auto käyntiin
13. Baanalle revittämään leeeeeeeveä virne naamalla!
Harri
edit: muutettu muistihärön aiheuttama virhe.
Viimeksi muokannut harzam, Pe Kesä 10, 2005 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuossa yksi juttu tuli mieleeni.
Itse kun jousia vaihdoin yksi vanhempi autonasentaja jolta lainasin työkaluja ja sain hiukan vinkkejä, teroitti yhtä asiaa. Matolaatikon jokaisen ruuvin ja mutterin momentti on aikas tarkkaan määrätty joissain korjaus ohjeissa. Hän käski piirulleen noudattamaan niitä momentteja joita netistä printtaamissani kuvissa oli ollut.
En tiedä onko tuossa perää, mutta eipä niitä kiristys momentteja varmaankaan turhaan ole kuviin kirjattu?
Itse kun jousia vaihdoin yksi vanhempi autonasentaja jolta lainasin työkaluja ja sain hiukan vinkkejä, teroitti yhtä asiaa. Matolaatikon jokaisen ruuvin ja mutterin momentti on aikas tarkkaan määrätty joissain korjaus ohjeissa. Hän käski piirulleen noudattamaan niitä momentteja joita netistä printtaamissani kuvissa oli ollut.
En tiedä onko tuossa perää, mutta eipä niitä kiristys momentteja varmaankaan turhaan ole kuviin kirjattu?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7537
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Täällä jotakin juttua "matolaatikon" jousista..
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tämän kuvan teksteistä ainakin löytyy aikas selkeä ohje momentteineen.V-M kirjoitti:Laitatko vielä tähän sen linkin kuviin jossa nuo momentit on annettu
V-M
http://www.thesaabsite.com/images/ZFjudderpg1pg3.gif
Muita kuvia / ohjeita
http://www.thesaabsite.com/9000/9000tra ... issues.htm
Tuo on kyllä varmasti totta, ettei niitä momentteja ihan hatusta ole vedetty. Luulen kuitenkin, ettei tässä tapauksessa mitään katastrofaalista pääse tapahtumaan vaikka niitä momentteja ei niin tarkkaan laitakaan. Koskapa mikään tässä remontissa avattava pultti ei vaikuta minkään venttiilin, suuttimen, jousen tai männän toimintaan, ts. esim. esikiristimenä. Eri asia on sitten vaikkapa pantojen pultteja avattaessa/kiinnitettäessä, jolloin pannan kireys vaikuttaa radikaalisti koko laatikon toimintaan.volmari kirjoitti:Tuossa yksi juttu tuli mieleeni.
Itse kun jousia vaihdoin yksi vanhempi autonasentaja jolta lainasin työkaluja ja sain hiukan vinkkejä, teroitti yhtä asiaa. Matolaatikon jokaisen ruuvin ja mutterin momentti on aikas tarkkaan määrätty joissain korjaus ohjeissa. Hän käski piirulleen noudattamaan niitä momentteja joita netistä printtaamissani kuvissa oli ollut.
En tiedä onko tuossa perää, mutta eipä niitä kiristys momentteja varmaankaan turhaan ole kuviin kirjattu?
Toki en ota mitään vastuuta jorinoistani, mutta olin katsovinani että pultit ainoastaan kiinnittivät venttiiliboxin laatikon päälle, ja koneisto "nojaa" laatikon rungossa oleviin vastikkeisiin eikä näin pääse painumaan tiiviimmin vaikka kuinka kiristäisi. Eli kuten voi tulkita, itse en välittänyt momenteista, vaan luotin käsieni "herkkyyteen" .
Harri
vihdoin vaihdoin noi jouset.
oli suht helppo homma ja nyt ku jouset vaihdettiin niin d:lle laitettaessa on samantien vaihde päällä...ei enää tuskaisia odotus sekunteja
ja ylöspäin vaihtaa nyt nätemmin kuin tuo alle 100tkm ajettu toinen tonttu
mutta mutta, ei sentään pelkkää hyvää. nimittäin 4->3 vaihto tapahtuu nyt aika rajulla rykäisyllä....ilman et painaa mitään niin se on voimakas rykäisy ja jos on hiukan kaasua tai jarrua siin tilantees niin on kaksinkertainen rykäisy.....eli nyt kun on uudet jouset niin vaihtaako se niin nopeasti alaspäin et rykäisee vai onko kickdownsäätö pieles jousien vaihdon takia vai mistä johtuu? ja tekee siis ton järkyttävän rykäisyn vain normaali 4-->3 vaihtotilanteessa sekä kickdownissa (jossa ensin heittää kierrokset 5tonniin ja sieltä vaihde rykäisyllä päälle)
oli suht helppo homma ja nyt ku jouset vaihdettiin niin d:lle laitettaessa on samantien vaihde päällä...ei enää tuskaisia odotus sekunteja
ja ylöspäin vaihtaa nyt nätemmin kuin tuo alle 100tkm ajettu toinen tonttu
mutta mutta, ei sentään pelkkää hyvää. nimittäin 4->3 vaihto tapahtuu nyt aika rajulla rykäisyllä....ilman et painaa mitään niin se on voimakas rykäisy ja jos on hiukan kaasua tai jarrua siin tilantees niin on kaksinkertainen rykäisy.....eli nyt kun on uudet jouset niin vaihtaako se niin nopeasti alaspäin et rykäisee vai onko kickdownsäätö pieles jousien vaihdon takia vai mistä johtuu? ja tekee siis ton järkyttävän rykäisyn vain normaali 4-->3 vaihtotilanteessa sekä kickdownissa (jossa ensin heittää kierrokset 5tonniin ja sieltä vaihde rykäisyllä päälle)
BMW 525iA Touring Executive