Automaatin kytkeytyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mäksä kirjoitti:koskas tommonen vihree on tullut, itellä meinaan tos 89tontus on vihreä
Korjaamokirjan mukaan vihree on otettu M89,5 ja vaihteiston sarjanumerosta 50180 alkaen.

Laatikon öljytilavuus on muuttunu ja vihreä on sovitettu sitä varten.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jaa että värilläkin on väliä..?
Minun tonnarissa on tällä hetkellä vihreä tikku..!
( mahtaakohan tuo olla oikea tikku..? )
1991. 9000CD. 2.3TA.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti:Jaa että värilläkin on väliä..?
Minun tonnarissa on tällä hetkellä vihreä tikku..!
( mahtaakohan tuo olla oikea tikku..? )
1991. 9000CD. 2.3TA.
Jeps, itekin vasta hiffasin tuon homman vähän aikaa sitten! Sit lähtikin oikea tikku tilaukseen Saabilta, toimitus oli muuten parissa päivässä ja hintana noin 25€.

Tiivistetysti vielä:

Malli 1: Tikku, jossa punainen kahva ja holkki, huohotus kahvasta, voidaan korvata 3:lla

Malli 2: Tikku, jossa keltainen kahva ja holkki, huohotus kahvasta, voidaan korvata 3:lla

Malli 3: Tikku, jossa keltainen kahva ja punainen holkki, huohotus venttiilistä, ei voida korvata, käytössä M89,5 ja 50179

Malli 4: Tikku, jossa vihreä kahva ja holkki, huohotus venttiilistä, ei voida korvata, käytössä M89,5 ja 50180


Elikkäs tän mukaan sun autossa on oikea tikku. Varsinkin, jos vaihteisto ei ole vanhempaa mallia, eli valmistettu numeron 50179 jälkeen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin...ei kannata etsiä romikselta ihan mitä tikkuja vaan.
Saattaapi hajottaa laatikon väärällä tikulla... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti:No niin...ei kannata etsiä romikselta ihan mitä tikkuja vaan.
Saattaapi hajottaa laatikon väärällä tikulla... :o
Niinpä!

Vertasin vihreää ja keltapunaista, huomasin, et siinä mis on täydet öljyt vihreällä, niin keltapunasella saa puoleenväliin. Eli huonossa tilanteessa luultaessa, että öljyjä on puoleenväliin, niin oikeesti ovatkin ihan minimissä... ei hyvä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

-punanen M86
-keltainen M87 alustanumeroon 7108 asti
-kelta/pun M89 alustanumerosta7109 eteen päin, kunnes vaihtuu vihreä!
-vihreä M89,5 alustanumerosta 50180 eteenpäin
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jus kirjoitti:Näyttää jälkikiristyksestä huolimatta vuotavan öljyä vaihteiston kannen etureunasta. Letkuliitoksista on aiemmin tihkunut pikkuisen, mutta tämä kannen välistä on tihkumista isompaa. Meniköhän tiiviste eri päin kuin ennen tms - tuonne ei uskaltane laittaa mitään tiivisteliimaakaan.
Ei ollut tiivisteen vika, vaan väärin asennettujen vaihteiston kannen kiinnikkeiden vika. Minulla kiinnikkeet on muutaman millin pellistä prässättyjä U-muotoisia kappaleita, joista toinen haara menee kannen uraan ja toinen tukeutuu laatikon kuoren yläpintaan. Ruuvia kiristämällä sitten kiinnike painaa kannen tiiviisti kiinni.

Minulla kiinnikkeiden alapää meni laatikon kuoren reunojen ulkopuolelle, kiristäminen ei tukeutunut mihinkään, kiinnike vaan kampeutui auki enemmän ja ruuvi pyrki reiässään vinoon. Luulisin että nuo oli tuolla tavalla väärin asennettu jo ennen kuin ryhdyin avaamaan kantta. Kiitokset jälleen kerran 9000CD23T:lle, joka bongasi asennusvirheen lähettämästäni kuvasta.

Alaspäinvaihdot kakkoselle ja ykköselle moottorinjarrutuksessa ovat edelleenkin vähän nykäisevämpiä kuin ennen. Muuten toimii kyllä mallikkaasti, juhannusreissulla koeajoa tuli reilut 1200 km.

Ajattelin seuraavaksi kokeilla onko öljynvaihdolla mitään vaikutusta tähän - tuskin on. Seuraava olisikin sitten varmaan säätimen tiivisteiden vaihto?

Kickdown-vaijeri on nyt millin ohjearvoa löysemmällä. Tällä säädöllä tuntui vaihtavan kickdown-asennossa kolmoselta takaisin neloselle jossain 145 tienoilla, vaikka speksi sanoisi 160-170 tälle vaihteistolle. Tosin tuota ei tullut kokeiltua kuin kerran, ja voihan olla, että tuossa joutui jo vähän keventämään kaasujalkaa, kun suljetun moottoriradan pääty lähestyi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jus kirjoitti:Näyttää jälkikiristyksestä huolimatta vuotavan öljyä vaihteiston kannen... ...kuin kerran, ja voihan olla, että tuossa joutui jo vähän keventämään kaasujalkaa, kun suljetun moottoriradan pääty lähestyi.
Hyvä kuulla, että homma toimii 8)

Tänään pitäisi saada oma vaihteisto kasattua loppuun asti, jos kenties jo huomenna nostaisi keulille ja kattoisi, josko projekti on onnistunut :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:
jus kirjoitti:Näyttää jälkikiristyksestä huolimatta vuotavan öljyä vaihteiston kannen etureunasta. Letkuliitoksista on aiemmin tihkunut pikkuisen, mutta tämä kannen välistä on tihkumista isompaa. Meniköhän tiiviste eri päin kuin ennen tms - tuonne ei uskaltane laittaa mitään tiivisteliimaakaan.
Ei ollut tiivisteen vika, vaan väärin asennettujen vaihteiston kannen kiinnikkeiden vika. Minulla kiinnikkeet on muutaman millin pellistä prässättyjä U-muotoisia kappaleita, joista toinen haara menee kannen uraan ja toinen tukeutuu laatikon kuoren yläpintaan. Ruuvia kiristämällä sitten kiinnike painaa kannen tiiviisti kiinni.

Minulla kiinnikkeiden alapää meni laatikon kuoren reunojen ulkopuolelle, kiristäminen ei tukeutunut mihinkään, kiinnike vaan kampeutui auki enemmän ja ruuvi pyrki reiässään vinoon. Luulisin että nuo oli tuolla tavalla väärin asennettu jo ennen kuin ryhdyin avaamaan kantta. Kiitokset jälleen kerran 9000CD23T:lle, joka bongasi asennusvirheen lähettämästäni kuvasta.

Alaspäinvaihdot kakkoselle ja ykköselle moottorinjarrutuksessa ovat edelleenkin vähän nykäisevämpiä kuin ennen. Muuten toimii kyllä mallikkaasti, juhannusreissulla koeajoa tuli reilut 1200 km.

Ajattelin seuraavaksi kokeilla onko öljynvaihdolla mitään vaikutusta tähän - tuskin on. Seuraava olisikin sitten varmaan säätimen tiivisteiden vaihto?

Kickdown-vaijeri on nyt millin ohjearvoa löysemmällä. Tällä säädöllä tuntui vaihtavan kickdown-asennossa kolmoselta takaisin neloselle jossain 145 tienoilla, vaikka speksi sanoisi 160-170 tälle vaihteistolle. Tosin tuota ei tullut kokeiltua kuin kerran, ja voihan olla, että tuossa joutui jo vähän keventämään kaasujalkaa, kun suljetun moottoriradan pääty lähestyi.
jus jos ajelet sellaista n. 100 - 110 km/h:n nopeutta ja nelonen on
päällä, nyt tälläät kaasua hieman reippaammin alaspäin ( ei kick down
asentoon saakka ) niin pykältääkö se kolmoselle...?
Minun auto ainakin pykältää aika herkästi pienempää ( siis jos kaasua
polkaistaan nopeasti yli ns..puolen välin )
Mutta jos nostan nopeutta kevyesti niin mitään tällaista pykältämistä en
ole havainnut.....

Nimim...onko tämä normaalia..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

9000CD23T kirjoitti:jus jos ajelet sellaista n. 100 - 110 km/h:n nopeutta ja nelonen on
päällä, nyt tälläät kaasua hieman reippaammin alaspäin ( ei kick down
asentoon saakka ) niin pykältääkö se kolmoselle...?
Minun auto ainakin pykältää aika herkästi pienempää ( siis jos kaasua
polkaistaan nopeasti yli ns..puolen välin )
Mutta jos nostan nopeutta kevyesti niin mitään tällaista pykältämistä en
ole havainnut.....

Nimim...onko tämä normaalia..?
Minäpä vastaan...

Kyllä se vaihtaa kolmoselle, jos reippaammin painaa kaasua(ei kickdownille). Kevyellä kaasulla taas pitää nelosen päällä. Eli ohituksen voi halutessa tehdä nelosella tai sitten reippaammin kolmosella, riippuen siitä miten jalkaansa käyttää kaasupolkimella.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

G-mies kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:jus jos ajelet sellaista n. 100 - 110 km/h:n nopeutta ja nelonen on
päällä, nyt tälläät kaasua hieman reippaammin alaspäin ( ei kick down
asentoon saakka ) niin pykältääkö se kolmoselle...?
Minun auto ainakin pykältää aika herkästi pienempää ( siis jos kaasua
polkaistaan nopeasti yli ns..puolen välin )
Mutta jos nostan nopeutta kevyesti niin mitään tällaista pykältämistä en
ole havainnut.....

Nimim...onko tämä normaalia..?
Minäpä vastaan...

Kyllä se vaihtaa kolmoselle, jos reippaammin painaa kaasua(ei kickdownille). Kevyellä kaasulla taas pitää nelosen päällä. Eli ohituksen voi halutessa tehdä nelosella tai sitten reippaammin kolmosella, riippuen siitä miten jalkaansa käyttää kaasupolkimella.


Matti
Kiitos tiedosta, taas saan nukuttua yöni rauhassa.... :)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Juuri noin, miten Matti kertoi.

Rakenteellisesti "kickdown"-vaijeri pyörittää nokkaa liukutappia vasten, joka taas on venttiilipesän alaosassa. Nokassa on kolme tai neljä pykälää, jotka kääntyessään painavat tappia syvemmälle. Tämä kertoo laatikolle kaasupolkimen asennon, ja ääriäsennossaan aiheuttaa kickdownin.

Taitaa riippua laatikosta ja vuosimallista, kuinka helposti se pykältää alaspäin ilman kickdownia.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Henkka #2283 kirjoitti:Juuri noin, miten Matti kertoi.

Rakenteellisesti "kickdown"-vaijeri pyörittää nokkaa liukutappia vasten, joka taas on venttiilipesän alaosassa. Nokassa on kolme tai neljä pykälää, jotka kääntyessään painavat tappia syvemmälle. Tämä kertoo laatikolle kaasupolkimen asennon, ja ääriäsennossaan aiheuttaa kickdownin.

Taitaa riippua laatikosta ja vuosimallista, kuinka helposti se pykältää alaspäin ilman kickdownia.
Omassa tonnarissa ei ole kuin yksi pykälä aivan siellä nokan päässä.
Tämä pykälä on se kick down asento ( eli pienempää silmään ja voi vedättää esim 3:lla niin kauan kunnes höllää kaasua jolloin vaihtaminen
neloselle välittömästi )

Osaatteko sanoa mistä johtuu liian terävä kynnys kun neloselta vaihtaa
kolmoselle...alaspäin, kun hitaasti antaa nopeuden laskea niin vaihtaa
hyvin kevyesti..mutta mutta kun hiljennät esim 100km/h nopeudesta
tuonne alle kuudenkympin ( jarruttamalla ) niin joskus nyökkää inhottavasti.
Johtuuko tämä turbon paineputken mahdollisesta vuodosta ( uusi tilattu )
vai takerteleeko aikaventtiili...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti: Omassa tonnarissa ei ole kuin yksi pykälä aivan siellä nokan päässä.
Tämä pykälä on se kick down asento ( eli pienempää silmään ja voi vedättää esim 3:lla niin kauan kunnes höllää kaasua jolloin vaihtaminen
neloselle välittömästi )

Osaatteko sanoa mistä johtuu liian terävä kynnys kun neloselta vaihtaa
kolmoselle...alaspäin, kun hitaasti antaa nopeuden laskea niin vaihtaa
hyvin kevyesti..mutta mutta kun hiljennät esim 100km/h nopeudesta
tuonne alle kuudenkympin ( jarruttamalla ) niin joskus nyökkää inhottavasti.
Johtuuko tämä turbon paineputken mahdollisesta vuodosta ( uusi tilattu )
vai takerteleeko aikaventtiili...?
Onko sulla tosiaan ihan sileä se kaariluiska, jonka päässä on kickdown-nyppylä? Oon kuvitellut, että kaikissa laatikoissa on siinä luiskassa pieniä pykäliä, jotka kertovat laatikolle kaasupolkimen asennon.

Mulla on omassani ihan sama probleema alasvaihdossa. Toisinaan nyppää ilkeästi. Korjaamokirjassa (joka nyt on kotona) kuvataan venttiilipesän rakenne, ja alasvaihdolle 4-3 on oma jousensa. Voisi olla, että tuo ko. jousi on jotenkin kappaleina tai kuoleentunut. Kunhan pääsen kirjan ääreen, voin koittaa valistaa lisää 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Henkka #2283 kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti: Omassa tonnarissa ei ole kuin yksi pykälä aivan siellä nokan päässä.
Tämä pykälä on se kick down asento ( eli pienempää silmään ja voi vedättää esim 3:lla niin kauan kunnes höllää kaasua jolloin vaihtaminen
neloselle välittömästi )

Osaatteko sanoa mistä johtuu liian terävä kynnys kun neloselta vaihtaa
kolmoselle...alaspäin, kun hitaasti antaa nopeuden laskea niin vaihtaa
hyvin kevyesti..mutta mutta kun hiljennät esim 100km/h nopeudesta
tuonne alle kuudenkympin ( jarruttamalla ) niin joskus nyökkää inhottavasti.
Johtuuko tämä turbon paineputken mahdollisesta vuodosta ( uusi tilattu )
vai takerteleeko aikaventtiili...?
Onko sulla tosiaan ihan sileä se kaariluiska, jonka päässä on kickdown-nyppylä? Oon kuvitellut, että kaikissa laatikoissa on siinä luiskassa pieniä pykäliä, jotka kertovat laatikolle kaasupolkimen asennon.

Mulla on omassani ihan sama probleema alasvaihdossa. Toisinaan nyppää ilkeästi. Korjaamokirjassa (joka nyt on kotona) kuvataan venttiilipesän rakenne, ja alasvaihdolle 4-3 on oma jousensa. Voisi olla, että tuo ko. jousi on jotenkin kappaleina tai kuoleentunut. Kunhan pääsen kirjan ääreen, voin koittaa valistaa lisää 8)
Minulla oli sama kirja lainassa...ja matolaatikko oli minulla myös auki ja
pesussa.
Lisäksi minulla on ZF:n manuaalit joissa kerrotaan mm..jousien mitat
yms...
Mutta tuo turbon paineputki hieman epäilyttää...
Ja tämä tuntuu hassulta että kun olin taas lantannut öljyjä tuon 3.5L niin
auton käytös muuttui hiukan tuon nyökkäyksen osalta, jotenkin se tuntuu
tekevän tuota nyökkimistä tietyssä lämpötilassa...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin