Automaatin kytkeytyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Automaatin kytkeytyminen

Viesti Kirjoittaja harzam »

Ongelmani ei ole se tavallinen vaihtamisnopeuteen/luistamiseen liittyvä, vaan hieman erikoisempi: Eli D:lle laittaessa kytkeytyminen kestää luvattoman kauan. Lisäksi vaihtaminen nelosvaihteelta kolmoselle saa laatikon ikäänkuin luistamaan, toisinsanoen kickdownin käyttö maantienopeuksissa ei tule kyseeseen :( .
Vanhoja juttuja selatessa havaitsin, että Jus:lla on joskus ollut samoja ongelmia. Miten on, oletko keksinyt pulmaan ratkaisua?

Harri
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Eipä tuo D:n hidas kytkeytyminen nyt niin kamalan erikoinen vika taida olla. Itselläkin oli samaa riesaa kun tämän ostin.
Ohjeistusta löytyy täältä:http://www.thesaabsite.com/9000/9000tra ... issues.htm
kohdasta Delayed shifting.
Eli sieltä on pari jousta venähtänyt, mennyt poikki tms. Maksoivat PCS:llä muistaakseni 30 euroa yhteensä.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Kas perkuletta! Täällähän on kotipaikan miehiä! Itse asustelen nyt Helsingissä, mutta ykasta ollaan kotoisin :D .
Kiitoksia vinkistä, pitänee alkaa tuo jousi remppa tekemään. Täytyy toivoa, että se "luistokin" sillä häviäsi.
volmari
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 11:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja volmari »

Jep eli matolaatikon jouset vaihtoon. Löydät haulla täältä aika paljon tietoa operaatiosta.
On aikas helppo operaatio kun meikäläinenkin onnistui suorittamaan sen. Ja nyt toimii kuin uusi!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

volmari kirjoitti:Jep eli matolaatikon jouset vaihtoon. Löydät haulla täältä aika paljon tietoa operaatiosta.
On aikas helppo operaatio kun meikäläinenkin onnistui suorittamaan sen. Ja nyt toimii kuin uusi!
Tässähän voisi kysäistä gallupinomaisesti kuinka pitkään teillä yleensä kestää D:lle laittamisen jälkeen ennenkuin veto kytkeytyy. Omassa saattaa kylmänä heti startin jälkeen mennä parikin sekuntia, lämpimänä alle sekunnissa. Jotenkin tuntuu että taaksepäin löytyisi veto nopeammin - ehkä.

Ajoin viikonloppuna automaattitonnarilla, jossa 300tkm vähemmän mittarissa, ja ero on melkoinen, veto alkaa heti kun kepin loksauttaa, ei eroa kylmä/lämmin. Ahtaalta parkkipaikalta lähtiessä tuolla melkein tuli osumia, kun ei ollutkaan sitä harkinta-aikaa liikkeellelähtöä odotellessa.

Jos jousenvaihto-operaatiolla vanhankin saa vetreytettyä kytkemään noin nopeasti, pitää minunkin varmaan vaihtaa jouset, vaikkei tähän mennessä tämä asia ole kiusannut. Kaikki muut tiedossa olevat viat tuli joulunpyhinä korjattua, joten työlista on nyt aika tyhjä...

Kickdown minulla toimii ihan ongelmitta, eli ohitukseen lähtiessä uskaltaa kyllä polkea reilusti. Ainoastaan osakaasulla piiitkässä hidastuksessa kun vauhti laskee 60:n alle ja pitäisi vaihtaa kolmoselle, kierrokset tuntuvat nousevan enemmän kuin tarvitsisi, ja jos ajotilanne sitten sattuu edellyttämään kaasun lisäämistä juuri silloin kun veto on "hukassa", tuo piirre kiinnittää huomiota. Ei muuten.
Viimeksi muokannut jus, Ma Tammi 17, 2005 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
volmari
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 11:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja volmari »

jus kirjoitti:Tässähän voisi kysäistä gallupinomaisesti kuinka pitkään teillä yleensä kestää D:lle laittamisen jälkeen ennenkuin veto kytkeytyy.
Viime kesänä meni hermot kun D:lle laitettaessa meni noin 4-8 sekuntia ennen kuin veto kytkeytyi. Toinen oire joka vaivasi oli kick down:n toiminta oli aivan järkyttävä. Vaijeri säätöä kokeilin ensin, mutta kun se ei auttanut ostin pari uutta jousta. Ne vaihdettuani laatikko toimi kuin uusi kunnes vetolevy pamahti, mutta se onkin toinen tarina.
Mutta tuo jousten vaihto vaikutti aika paljon ainakin meikäläisellä koko laatikon toimintaan. Eikä tuo ihme, toinen jousista oli mennyt noin 1,5cm kasaan ja vääntynyt kieroon.
Nyt D:lle laiton jälkeen kytkeytymis aika pöyrii siinä sekunnin korvilla tai sen alla. Ja se on aivan riittävästi hitaalle hämäläiselle. :lol:
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Alle sekunnin, alkaa veto. Kierrokset liki tonnissa, joten jarrulla on varvasta oltava. 400 000km, alkaa oleen täynnä, joten aika hyvin.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

volmari kirjoitti:
jus kirjoitti:Tässähän voisi kysäistä gallupinomaisesti kuinka pitkään teillä yleensä kestää D:lle laittamisen jälkeen ennenkuin veto kytkeytyy.
Viime kesänä meni hermot kun D:lle laitettaessa meni noin 4-8 sekuntia ennen kuin veto kytkeytyi. Toinen oire joka vaivasi oli kick down:n toiminta oli aivan järkyttävä. Vaijeri säätöä kokeilin ensin, mutta kun se ei auttanut ostin pari uutta jousta. Ne vaihdettuani laatikko toimi kuin uusi kunnes vetolevy pamahti, mutta se onkin toinen tarina.
Mutta tuo jousten vaihto vaikutti aika paljon ainakin meikäläisellä koko laatikon toimintaan. Eikä tuo ihme, toinen jousista oli mennyt noin 1,5cm kasaan ja vääntynyt kieroon.
Nyt D:lle laiton jälkeen kytkeytymis aika pöyrii siinä sekunnin korvilla tai sen alla. Ja se on aivan riittävästi hitaalle hämäläiselle. :lol:
Eli sinulla oli myös tuo alaspäin vaihto ongelmana? Itse säädin myös vaijerin ja jarru(vai etu-?)pannan, mutta ongelma ei poistunut. Jos se jousien vaihto tepsii, niin kyllä taidan jo ensiviikolla vaihtaa.
Olikos siellä pannansäätömutterin allakin jotkut jouset? Vai olenko ymmärtänyt väärin ja niitä on vain siellä venttiilikoneistossa ne A ja D varaaja (accumulator) jouset.

Harri
volmari
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 11:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja volmari »

Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

tuossa ekassa linkissä toi delayed sifting kohdassa lukee up to -91, mites 89 laatikon laita?

itellä kestää aivan luvattoman kauan myös kytkeytyminen kun tuossa toisessa 93vuoden kytkeytyy heti
BMW 525iA Touring Executive
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Mäksä kirjoitti:tuossa ekassa linkissä toi delayed sifting kohdassa lukee up to -91, mites 89 laatikon laita?
up to xxxx:johonkin asti eli tässä tapauksessa -91 asti. Ei siis -91 eteenpäin.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

rälläkkä kirjoitti:
Mäksä kirjoitti:tuossa ekassa linkissä toi delayed sifting kohdassa lukee up to -91, mites 89 laatikon laita?
up to xxxx:johonkin asti eli tässä tapauksessa -91 asti. Ei siis -91 eteenpäin.
aivan joo :) aamuunisena menee toi vähäinenkin kielitaito sekaisin :)
BMW 525iA Touring Executive
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

eli millanes homma noitten vaihto on.

ja mitkä jouset sielt täytyy vaihtaa (osa numerot et voi ostaa jostain), mitä täytyy purkaa jotta pääsee vaihtamaan ja jotain muuta huomioon otettavaa.

(ps. eng. sen vert huono etten noist ohjeist/kuvist mitään kyl tajunnu :oops: )
BMW 525iA Touring Executive
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Eli ne jousten numerot: A -> 44 78 046 ja D -> 75 77 166

Ja näin yksinkertaistettuna operaation kulku:
1. Aukaise vaihteiston päällykansi, ainakin akkuteline pitää purkaa pois edestä.
2.En muista monellako pultilla tämä on kiinni vaihteistokotelossa, joten joku muu vastatkoon tähän.
3. Nosta venttiilipöytä pois ja aseta se nurinpäin puhtaalle alustalle. Älä pudota! Hinta on n.1500-2000 euroa uutena.
4. Pohjassa on tämä varaaja?, johon jouset vaihdetaan. Neljän T25(muistaakseni 25)-ruuvin alla on kansi jonka alle on jouset tulevat.
5. Avaa kansi ja vaihda yksi jousi kerrallaan(hieman erivahvuiset).
6. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä+vaihdekepakko pitää olla 1-asennossa ennenkuin laitat pöydän takaisin paikalleen. Äläkä pudota sitä pöytää!

Kun aukaiset sen varaajan sieltä pohjasta niin sieltä tulee aika paljon öljyä pihalle, joten katso työalusta sen mukaan ettei ole joka paikka punaisena.
Viimeksi muokannut rälläkkä, Ti Tammi 18, 2005 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

No mitä minä olen asiaa tutkinut, niin ensin joutuu irroittamaan akun ja akkutelineen, mahdollisesti muutakin sälää tieltä. Sitten laatikon yläosa auki (käsittääkseni venttiilikoneistoon pääsee näin käsiksi, toisin kuin jenkkivehkeissä joissa täytyy ryömiä auton alla :) ). Venttiiliboksi on viidellä isokantaisella pultilla kiinni (neljä mustaa? ja yksi kirkas?), ne auki ja koneiston saa ylös. Tuolla SaabMasterin sivuilla (->techical docs ->Transmission -> 9000 valve body removal) on aika hyvät kuvat. Mutta huom! MINÄ EN VIELÄ OLE TÄTÄ TEHNYT! Joten älä vaan usko minua, tai ainakaan en ota vastuuta :wink: .

Ps: tilaan huomenna jouset Pro Car Service:stä. Tarvitset laatikon sarjanumeron, koska toista jousta on kahta mallia.

Harri

äh, Rälläkkä ehti ensin...
Vastaa Viestiin