Automaatin kytkeytyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mäksä kirjoitti:vihdoin vaihdoin noi jouset.

oli suht helppo homma ja nyt ku jouset vaihdettiin niin d:lle laitettaessa on samantien vaihde päällä...ei enää tuskaisia odotus sekunteja :D
ja ylöspäin vaihtaa nyt nätemmin kuin tuo alle 100tkm ajettu toinen tonttu
8)

mutta mutta, ei sentään pelkkää hyvää. nimittäin 4->3 vaihto tapahtuu nyt aika rajulla rykäisyllä....ilman et painaa mitään niin se on voimakas rykäisy ja jos on hiukan kaasua tai jarrua siin tilantees niin on kaksinkertainen rykäisy.....eli nyt kun on uudet jouset niin vaihtaako se niin nopeasti alaspäin et rykäisee vai onko kickdownsäätö pieles jousien vaihdon takia vai mistä johtuu? ja tekee siis ton järkyttävän rykäisyn vain normaali 4-->3 vaihtotilanteessa sekä kickdownissa (jossa ensin heittää kierrokset 5tonniin ja sieltä vaihde rykäisyllä päälle)

Kokeile varovasti löysätä vähän KD vaijeria, mutta varo ettet liikaa ettet saa kytkintä pyörähtämään tyhjää. Jos säätö ei auta niin varmaan jousi joka vaikuttaa 3-4 vaihtoon on liian kireä tai jotain, mutta se nykäys ei tee laatikolle hallaa, se ainoastaan on miellyttävyys juttu.


ääh ottakaa nyt selvää , ku pieni rapuli iski viimeyönä :roll: 8)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mäksä kirjoitti:vihdoin vaihdoin noi jouset.

oli suht helppo homma ja nyt ku jouset vaihdettiin niin d:lle laitettaessa on samantien vaihde päällä...ei enää tuskaisia odotus sekunteja :D
ja ylöspäin vaihtaa nyt nätemmin kuin tuo alle 100tkm ajettu toinen tonttu
8)

mutta mutta, ei sentään pelkkää hyvää. nimittäin 4->3 vaihto tapahtuu nyt aika rajulla rykäisyllä....ilman et painaa mitään niin se on voimakas rykäisy ja jos on hiukan kaasua tai jarrua siin tilantees niin on kaksinkertainen rykäisy.....eli nyt kun on uudet jouset niin vaihtaako se niin nopeasti alaspäin et rykäisee vai onko kickdownsäätö pieles jousien vaihdon takia vai mistä johtuu? ja tekee siis ton järkyttävän rykäisyn vain normaali 4-->3 vaihtotilanteessa sekä kickdownissa (jossa ensin heittää kierrokset 5tonniin ja sieltä vaihde rykäisyllä päälle)
Et ole yksin ongelmasi kanssa, minulla on sama homma aina kun laatikko
on lämmennyt.
Jouset on vaihdettu ja KD vaijeria säädelty edes takaisin.
Ei tässä auta muu kuin koko matolaatikko menee vaihtoon.
Nämä rykäykset hajoittavat VETOAKSELIN ( kaksi on jo vaihdettu )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

ensin löystin KD vaijeria...ei mitään vaikutusta...mutta sitten kiristin sitä siitä mitä ohjeet sanoi niin hieman kireämmälle ja sen jälkeen alkoi kickdown toimimaan ilman mitään rykäisyä ja 4->3 väli kyllä vielä nykäisee joissain tilanteissa hieman mutta muuttui oikein selvästi paremmaksi.
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mikä tuli mitaksi ( mm ) vaijerin päästä kiinnikelenkin päähän..?
( silloin kun ei paineta kaasua )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

9000CD23T kirjoitti:Mikä tuli mitaksi ( mm ) vaijerin päästä kiinnikelenkin päähän..?
( silloin kun ei paineta kaasua )
oisko ollu 3 tai 3,5mm ja jossain ohjees oli mun mielestä 2,5mm

ja nyt toimii KD kuin unelma ja 4->3:lle vaihtaa kohtalaisesti, ei enää rykäisemällä
BMW 525iA Touring Executive
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

ottakaa huomioon että vaikka vaijerin yläpäässä onkin se esto että sitä vaijearia ei saasäädettyä liian löysälle niin se esto on voitu puristaa väärään paikkaan, joten jos alusta haluaa lähtä niin pitäis ottaa se nykyinen esto pois ja mitata estolle uus paikka vaijerissa.

estolla tarkotan sitä pientä puristettua juttua siinä vaijerissa kaasuläpän päässä. Mutta hyvä että auttoi, nyt kuullostaa normaalilta tuo vaihtaminen, itsellä tapahtuu myös pieni nykäys 70km/h 3->4
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000cst kirjoitti:se esto on voitu puristaa väärään paikkaan
Siksi tuo tuo 9000CD23T kysyikin mittaa vaijerin päästä kiinnikelenkin päähän. Tämä mitta ei mitenkään riipu siitä mihin se estonipukka on puristettu.

Ja Mäksä silti vastasi etäisyyden estonipukan reunasta vaijerin päähän, eli väärä vastaus :-)

Minulla taitaa oma vaijeri olla kanssa millin-pari ohjearvoa tiukemmalle kiristetty. Ja jouset edelleen vaihtamatta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on myös edelleen tuo outo vaihteen katoaminen siinä 60 vauhdissa, kun pitää kaasupoljinta paikallaan niin nopeus putoo sinne 53-55 paikkeille ja nykäsee ja toimii kuten pitääkin. Kick säätöä ja jousia olen koittanut mutta ei oli vaikutusta ollut tuohon asiaan. Tuo alkoi kun vaihdoin suodattimen ja öljyt (en tehnyt muuta laatikolle tuolloin). Yleensä tekee tuon kylmänä selvemmin, lämpösenä nuupahtaminen on lyhkäsempi. Tuo on pysynyt samanlaisena koko ajan kun se on oirehtinut (pakkasilla ja nyt lämpimillä). Alkaa olla hyvistä neuvoista kohta puutetta :)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin nyt on matolaatikko purettu atomeiksi, ja kasattukin.
Kaikki kuristimet tulivat oikeille paikoille ja oikein päinkin.
Mutta mutta ne jouset..ne taisivat mennä jossakin hiukan sekaisin,

Vaihtamiset ylöspäin 1.2.3.4 toimivat kuin unelma..tuskin edes huomaa
että se vaihtaa...sama kun tullaan alaspäin...ehkä 4-3 tuntuu sellainen
kevyt töytäisy tämäkin on todella kevyt töytäisy.

Mutta annas olla..kun pata on kuuma ja polkaiset kaasua hieman
yli puolen välin ( nopeasti ) nyt rykäisee ja kunnolla, ja sama rykäisy kun
se pykältää takaisin isommalle. ( tämä tapahtuu 4 - 3 välillä )

Auto toimii kuin unelma jos kaasupoljinta käsittelee varovasti.
( pst..turbon matolaatikossa on sisällä yksi O-rengas 15.3 x 1.6 tämä on
erittäin tärkeä tiiviste, jos tämä vuotaa tai on rikki tällöin vaihtamiset
ylöspäin ei toimi.

Ja se tuli todettua että kaasari ja turbo ( 2.0 ) tonnarin matolaatikot ovat
kuristimien osalta erilaisia ( ja osa jousistakin on erilaisia )

Nyt mielenkiintoinen projekti käyntiin.
Olisiko jollakin 2.3T 92 vuosimallin rikkinäistä matolaatikkoa.
Olisin tarvinnut sen malliksi..koska minulla on nyt kaksi ylimääräistä
matolaatikkoa, sillä kysyn että olisin nähnyt oikeat jouset oikeaan
paikkaan tästä mallikappaleesta.

Vaivannäön palkaksi voin kasata toimivan 89 ( 2.0 ) tonnarin matolaatikon.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sain minäkin jouset vaihdettua. Heti alkuun meinasi huolestuttaa se, että venttiililohkon kiinnitysruuvit tuntuivat olevan tiukassa ja käytettävissä ei ollut kuin ruuvimeisseli T27-kärjellä, kunnollisella vääntiöllä oli vain T25. Lähti ne ruuvit sitten auki kuitenkin.

Tässä keskustelussa olleista harzam kirjoittaman ohjeen virheestä olin tietoinen, kokoonpano ei tuottanut ongelmia. Venttiililohkoa takaisin asentaessa keppi 1:lle ja lohkon pohjassa oleva tanko pitää olla kokonaan sisään painettuna. viewtopic.php?p=111356#111356

Pakin käyttäytymisessä ei ole ollut mitään ongelmaa, joten luonnollisesti vanha D-varaajan jousi oli ihan priima. Itseasiassa en nyt ole ihan varma laitoinko sinne uuden jousen vai vanhan jousen, pääsi vähän sekaannusta tapahtumaan. Eteenpäinajoon vaikuttava A-varaajan jousi oli vähän kokoonpainunut ja mutkalla. Silti muuten ehjä - ei ollut jousenpätkiä tai jumittuneita mäntiä.

Lopputulos: ei ainakaan lisää ongelmia toiminnassa. Veto kytkeytyy nyt päälle heti D:lle kytkiessä aiemmin kytkeytymisessä oli muutaman sekunnin viive. Vaihtamiset sujuivat ennenkin ihan OK, paitsi neloselta kolmoselle vaihtaminen hidasteli tietyissä tilanteissa. Nyt näyttäisi vaihtavan neloselta kolmoselle napakasti ja nopeasti tilanteessa kuin tilanteessa. Ehkä muutkin vaihtamiset muuttuivat hiukan selkeämmiksi.

Ajokokemusta jousien vaihdon jälkeen tosin on vasta eilinen renkaanpotkijaisreissu ja tänään aamulla työpaikalle ajaminen, mutta eiköhän tuota nyt tule ajettua mielellään lisääkin, varsinkin nyt kun ahtojakin alkoi löytyä nakutusanturin johdon vaihtamisen jälkeen.

Kickdown-vaijeri on nyt viimeisen vuoden ollut säädettynä reilun millin kireämmälle kuin ohje sanoo. Vaijerinkuorenpäästä nippaan mitattu etäisyys kickdown-pykälän kohdalla 87,3 mm tyhjäkäyntiasennossa 49,4 mm. Ohjearvo olisi 87,3 - 39,5 = 47,8 mm. Minulla on vaijeri siis enintään 1,6 mm liian kireällä. Vaijeria voisi kokeilla löysätä hiukan, mutta voi tuo olla noinkin. Nyt ainakin löytyy kick-down kaasupolkimella kohtuullisesti.

Kuvia tapahtuneesta:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF-jouset/

Auto on Saab 9000 T16A 87, ajettu 430 tkm, laatikko peruskorjattu kertaalleen ~200tkm kohdalla.
Viimeksi muokannut jus, Ke Loka 13, 2021 19:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olipas tutun näköisiä kuvia.
Tuohon voisin lisätä..kun autoa rupeaa purkamaan niin kannattaa tökätä
se vaihdekeppi ennen aloitusta tuohon 1.asentoon
( tuppaa unohtumaan tuo helposti )
yhden kerran jouduin purkamaan tämän unohduksen takia matolaatikon.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

mul on oikeastaan sanasta sanaan samat kokemukset jus:n kanssa, mutta jousien vaihdon jälkeen alkoi kickdown toimimaan (entisen rykäisyn tilalle) mutta 3>4>3 vaihdot nykivät nyt...

osaisko joku sanoa jotain tuohon?
BMW 525iA Touring Executive
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mäksä kirjoitti:mul on oikeastaan sanasta sanaan samat kokemukset jus:n kanssa, mutta jousien vaihdon jälkeen alkoi kickdown toimimaan (entisen rykäisyn tilalle) mutta 3>4>3 vaihdot nykivät nyt...

osaisko joku sanoa jotain tuohon?
Juuri kirjoitin aiheeseen "automaattilaatikko paukahtaa" siitä, miten isot vaihdot tasaantui nätisti ylätukikumien "kunnostuksella"

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

peinu kirjoitti:
Mäksä kirjoitti:mul on oikeastaan sanasta sanaan samat kokemukset jus:n kanssa, mutta jousien vaihdon jälkeen alkoi kickdown toimimaan (entisen rykäisyn tilalle) mutta 3>4>3 vaihdot nykivät nyt...

osaisko joku sanoa jotain tuohon?
Juuri kirjoitin aiheeseen "automaattilaatikko paukahtaa" siitä, miten isot vaihdot tasaantui nätisti ylätukikumien "kunnostuksella"
vaihdelaatikon/moottorin kaikki tukikumit vaihdettu uusiin-->ei tippaakaan vaikutusta (paitsi sen verran että vetonivel pysyy kolossaan eikä ammu laakereita pois :D)
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin