Korjaamokirjan mukaan vihree on otettu M89,5 ja vaihteiston sarjanumerosta 50180 alkaen.Mäksä kirjoitti:koskas tommonen vihree on tullut, itellä meinaan tos 89tontus on vihreä
Laatikon öljytilavuus on muuttunu ja vihreä on sovitettu sitä varten.
Korjaamokirjan mukaan vihree on otettu M89,5 ja vaihteiston sarjanumerosta 50180 alkaen.Mäksä kirjoitti:koskas tommonen vihree on tullut, itellä meinaan tos 89tontus on vihreä
Jeps, itekin vasta hiffasin tuon homman vähän aikaa sitten! Sit lähtikin oikea tikku tilaukseen Saabilta, toimitus oli muuten parissa päivässä ja hintana noin 25€.9000CD23T kirjoitti:Jaa että värilläkin on väliä..?
Minun tonnarissa on tällä hetkellä vihreä tikku..!
( mahtaakohan tuo olla oikea tikku..? )
1991. 9000CD. 2.3TA.
Niinpä!9000CD23T kirjoitti:No niin...ei kannata etsiä romikselta ihan mitä tikkuja vaan.
Saattaapi hajottaa laatikon väärällä tikulla...
Ei ollut tiivisteen vika, vaan väärin asennettujen vaihteiston kannen kiinnikkeiden vika. Minulla kiinnikkeet on muutaman millin pellistä prässättyjä U-muotoisia kappaleita, joista toinen haara menee kannen uraan ja toinen tukeutuu laatikon kuoren yläpintaan. Ruuvia kiristämällä sitten kiinnike painaa kannen tiiviisti kiinni.jus kirjoitti:Näyttää jälkikiristyksestä huolimatta vuotavan öljyä vaihteiston kannen etureunasta. Letkuliitoksista on aiemmin tihkunut pikkuisen, mutta tämä kannen välistä on tihkumista isompaa. Meniköhän tiiviste eri päin kuin ennen tms - tuonne ei uskaltane laittaa mitään tiivisteliimaakaan.
Hyvä kuulla, että homma toimiijus kirjoitti:Näyttää jälkikiristyksestä huolimatta vuotavan öljyä vaihteiston kannen... ...kuin kerran, ja voihan olla, että tuossa joutui jo vähän keventämään kaasujalkaa, kun suljetun moottoriradan pääty lähestyi.
jus jos ajelet sellaista n. 100 - 110 km/h:n nopeutta ja nelonen onjus kirjoitti:Ei ollut tiivisteen vika, vaan väärin asennettujen vaihteiston kannen kiinnikkeiden vika. Minulla kiinnikkeet on muutaman millin pellistä prässättyjä U-muotoisia kappaleita, joista toinen haara menee kannen uraan ja toinen tukeutuu laatikon kuoren yläpintaan. Ruuvia kiristämällä sitten kiinnike painaa kannen tiiviisti kiinni.jus kirjoitti:Näyttää jälkikiristyksestä huolimatta vuotavan öljyä vaihteiston kannen etureunasta. Letkuliitoksista on aiemmin tihkunut pikkuisen, mutta tämä kannen välistä on tihkumista isompaa. Meniköhän tiiviste eri päin kuin ennen tms - tuonne ei uskaltane laittaa mitään tiivisteliimaakaan.
Minulla kiinnikkeiden alapää meni laatikon kuoren reunojen ulkopuolelle, kiristäminen ei tukeutunut mihinkään, kiinnike vaan kampeutui auki enemmän ja ruuvi pyrki reiässään vinoon. Luulisin että nuo oli tuolla tavalla väärin asennettu jo ennen kuin ryhdyin avaamaan kantta. Kiitokset jälleen kerran 9000CD23T:lle, joka bongasi asennusvirheen lähettämästäni kuvasta.
Alaspäinvaihdot kakkoselle ja ykköselle moottorinjarrutuksessa ovat edelleenkin vähän nykäisevämpiä kuin ennen. Muuten toimii kyllä mallikkaasti, juhannusreissulla koeajoa tuli reilut 1200 km.
Ajattelin seuraavaksi kokeilla onko öljynvaihdolla mitään vaikutusta tähän - tuskin on. Seuraava olisikin sitten varmaan säätimen tiivisteiden vaihto?
Kickdown-vaijeri on nyt millin ohjearvoa löysemmällä. Tällä säädöllä tuntui vaihtavan kickdown-asennossa kolmoselta takaisin neloselle jossain 145 tienoilla, vaikka speksi sanoisi 160-170 tälle vaihteistolle. Tosin tuota ei tullut kokeiltua kuin kerran, ja voihan olla, että tuossa joutui jo vähän keventämään kaasujalkaa, kun suljetun moottoriradan pääty lähestyi.
Minäpä vastaan...9000CD23T kirjoitti:jus jos ajelet sellaista n. 100 - 110 km/h:n nopeutta ja nelonen on
päällä, nyt tälläät kaasua hieman reippaammin alaspäin ( ei kick down
asentoon saakka ) niin pykältääkö se kolmoselle...?
Minun auto ainakin pykältää aika herkästi pienempää ( siis jos kaasua
polkaistaan nopeasti yli ns..puolen välin )
Mutta jos nostan nopeutta kevyesti niin mitään tällaista pykältämistä en
ole havainnut.....
Nimim...onko tämä normaalia..?
Kiitos tiedosta, taas saan nukuttua yöni rauhassa....G-mies kirjoitti:Minäpä vastaan...9000CD23T kirjoitti:jus jos ajelet sellaista n. 100 - 110 km/h:n nopeutta ja nelonen on
päällä, nyt tälläät kaasua hieman reippaammin alaspäin ( ei kick down
asentoon saakka ) niin pykältääkö se kolmoselle...?
Minun auto ainakin pykältää aika herkästi pienempää ( siis jos kaasua
polkaistaan nopeasti yli ns..puolen välin )
Mutta jos nostan nopeutta kevyesti niin mitään tällaista pykältämistä en
ole havainnut.....
Nimim...onko tämä normaalia..?
Kyllä se vaihtaa kolmoselle, jos reippaammin painaa kaasua(ei kickdownille). Kevyellä kaasulla taas pitää nelosen päällä. Eli ohituksen voi halutessa tehdä nelosella tai sitten reippaammin kolmosella, riippuen siitä miten jalkaansa käyttää kaasupolkimella.
Matti
Omassa tonnarissa ei ole kuin yksi pykälä aivan siellä nokan päässä.Henkka #2283 kirjoitti:Juuri noin, miten Matti kertoi.
Rakenteellisesti "kickdown"-vaijeri pyörittää nokkaa liukutappia vasten, joka taas on venttiilipesän alaosassa. Nokassa on kolme tai neljä pykälää, jotka kääntyessään painavat tappia syvemmälle. Tämä kertoo laatikolle kaasupolkimen asennon, ja ääriäsennossaan aiheuttaa kickdownin.
Taitaa riippua laatikosta ja vuosimallista, kuinka helposti se pykältää alaspäin ilman kickdownia.
Onko sulla tosiaan ihan sileä se kaariluiska, jonka päässä on kickdown-nyppylä? Oon kuvitellut, että kaikissa laatikoissa on siinä luiskassa pieniä pykäliä, jotka kertovat laatikolle kaasupolkimen asennon.9000CD23T kirjoitti: Omassa tonnarissa ei ole kuin yksi pykälä aivan siellä nokan päässä.
Tämä pykälä on se kick down asento ( eli pienempää silmään ja voi vedättää esim 3:lla niin kauan kunnes höllää kaasua jolloin vaihtaminen
neloselle välittömästi )
Osaatteko sanoa mistä johtuu liian terävä kynnys kun neloselta vaihtaa
kolmoselle...alaspäin, kun hitaasti antaa nopeuden laskea niin vaihtaa
hyvin kevyesti..mutta mutta kun hiljennät esim 100km/h nopeudesta
tuonne alle kuudenkympin ( jarruttamalla ) niin joskus nyökkää inhottavasti.
Johtuuko tämä turbon paineputken mahdollisesta vuodosta ( uusi tilattu )
vai takerteleeko aikaventtiili...?
Minulla oli sama kirja lainassa...ja matolaatikko oli minulla myös auki jaHenkka #2283 kirjoitti:Onko sulla tosiaan ihan sileä se kaariluiska, jonka päässä on kickdown-nyppylä? Oon kuvitellut, että kaikissa laatikoissa on siinä luiskassa pieniä pykäliä, jotka kertovat laatikolle kaasupolkimen asennon.9000CD23T kirjoitti: Omassa tonnarissa ei ole kuin yksi pykälä aivan siellä nokan päässä.
Tämä pykälä on se kick down asento ( eli pienempää silmään ja voi vedättää esim 3:lla niin kauan kunnes höllää kaasua jolloin vaihtaminen
neloselle välittömästi )
Osaatteko sanoa mistä johtuu liian terävä kynnys kun neloselta vaihtaa
kolmoselle...alaspäin, kun hitaasti antaa nopeuden laskea niin vaihtaa
hyvin kevyesti..mutta mutta kun hiljennät esim 100km/h nopeudesta
tuonne alle kuudenkympin ( jarruttamalla ) niin joskus nyökkää inhottavasti.
Johtuuko tämä turbon paineputken mahdollisesta vuodosta ( uusi tilattu )
vai takerteleeko aikaventtiili...?
Mulla on omassani ihan sama probleema alasvaihdossa. Toisinaan nyppää ilkeästi. Korjaamokirjassa (joka nyt on kotona) kuvataan venttiilipesän rakenne, ja alasvaihdolle 4-3 on oma jousensa. Voisi olla, että tuo ko. jousi on jotenkin kappaleina tai kuoleentunut. Kunhan pääsen kirjan ääreen, voin koittaa valistaa lisää