jefreitteri kirjoitti:Suomik kirjoitti:Flektin ohjausta ihmetellessä kannattaa muistaa myös releen syöttö ja etenkin maadoitus siellä moottoritilan relekotelossa. Toki on hyvä aloittaa hypyttämällä painekytkimen johdot. Jos sitä kautta flekti hurahtaa käyntiin, saattaa releen maa olla kadonnut, kuten itsellä aikanaan oli.
Miten tuo maadoitus on toteutettu sille releelle? Testasin releen irtonaisena ja se tuntuu toimivan. Myös kompura lähtee pakkosyötöllä pyörimään. Paineanturia veikkasin viaksi, mutta voihan se tosiaan olla tuon releen maadoituskin..
Sinne tuodaan maajohto relerasiaan, ko. releen (433 oheisessa kaaviossa) kelan - (miinus)-napaan. Se tullee jostain kauempaa alkup. johtosarjassa ja varsinkin jos piuha kiertää jostain etuspoilerin takaa ja lilluu suolakylvyssä, johdon kuparisisus hapettuu ajan myötä poikki.
Itse asiassa ilmaisin itseni hiukan huonosti tuossa yllä. Pointti oli että minäkin aikanaan diagnosoin a) releen toimivaksi ja b) yhteyden painekatkaisijalta flektille ehjäksi kun hyppylangalla ohitin tuon releen ja vain hypytin 30 --> 87. Virhe tapahtui siinä, että ko. rele ei ollut testin aikana paikallaan ja siten jäi huomaamatta ja tarkastamatta kelan syöttö ja maa (85 ja 86). Ja siellähän se vika sitten lopulta oli. Tietenkin.
Rattivaihde kirjoitti:Niin, ongelma taitaa olla siinä että painekytkin pysäyttää kompuran jos paine on liian alhainen muttei päinvastoin. Näin mää olen ymmärtänyt...
Niin se kai sitten on. Tuo kytkinhän on kyllä nelinapainen ja olen ymmärtänyt/luullut, että se flektin käskemisen lisäksi valvoo ylipainetta samalla tavalla kuin alipainetta ja estää kompuran käymisen sekä ali- että
myös ylipaineella.
Jos kaaviota katsotaan (painekatkaisija on 166 linkin kaaviossa), siellä on sekä H että L kärki kuvattuna kompressorin piirille. M-kärki on sitten flektille ihan erikseen. Jossain on mielestäni mainittu raja-arvotkin kaikille kolmelle paineelle;
- minipaine kompr. käynnistämiseksi
- paineraja flektin käynnistämiseksi
- maksimipaine-/ylipaineraja kompr. sammuttamiseksi.
http://www.saab9000.com/bbimages/acdgm.gif
Omien ja muiden kokemusten perusteella näin ei kuitenkaan ole, eli ylipainetta ei valvota millään, vaan oletetaan kaiken toimivan ja flektin pitävän paineet kurissa.(
) Oma tonttu ainakin jatkoi suojaventtiilistä puhauttelua vielä painekatkaisimen vaihdon jälkeenkin, kunnes juurisyy eli flektin toimimattomuus löytyi ja korjattiin 20cm johdonpätkällä.