Ilmastointi ei toimi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Rattivaihde kirjoitti:Korjaamo vaihtoi putken, kuivaimen ja koko kompressorin (uusi magneettikytkin kun oli siinä kiinni), laittoi kylmäaineet sisään ja totesi että flekti ei toimi. Kuulemma johtosarja flektin luona näytti kehnolta, ottivat sitten pois ilmastoinnin releen varotoimenpiteenä.

Pitänee kattoa että painekytkimeltä lähtevät johdot ovat kunnossa, joka tapauksessa moottoria flekti jäähdyttää normaalisti.

Mulla oli juuri noi johdot painekytkimen ja releen väliltä poikki ja ne uusimalla alkoi homma pelittämään ja flekti lähti pyöriin kun kompura lähtee päälle, aikaisemmin ei toiminut ja ilmeisesti sen takia lämmöt nousi lauhduttimella ja sen takia sano poks :roll: .
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Voisikohan sama homma selittää omassa tapauksessa isot reiät putkessa ja kuivaimessa? :D No pääseepähän lähiaikoina puuhastelemaan sähkön kanssa kun hoitaa samalla keskuslukon kaikenkattavaksi, hälyttimen toimintahäröt pois ja putsailee vaivoin pyörivän sisäilma-anturin propellin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Flektin ohjausta ihmetellessä kannattaa muistaa myös releen syöttö ja etenkin maadoitus siellä moottoritilan relekotelossa. Toki on hyvä aloittaa hypyttämällä painekytkimen johdot. EDIT: EI NÄIN: Jos sitä kautta flekti hurahtaa käyntiin, saattaa releen maa olla kadonnut, kuten itsellä aikanaan oli. VAAN NÄIN: Jos sitä kautta flekti hurahtaa käyntiin, on piiri releineen siitä eteenpäin OK.

En vieläkään ole ymmärtänyt tuota flektin toimimattomuuden aiheuttamaa ylipaineistumista järjestelmässä: eikö painekytkimen pitäisi pysäyttää kompura ennenkuin se ylipaineraja tai mikään muu kohta piiristä ratkeaa? No, minulla ei ainakaan näin ollut eikä näköjään muillakaan. :evil:
Viimeksi muokannut Suomik, Ke Touko 28, 2014 05:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7548
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

En vieläkään ole ymmärtänyt tuota flektin toimimattomuuden aiheuttamaa ylipaineistumista järjestelmässä
Mikäli kompressorin puhallin ( flekti ) ei toimi, lauhdutin ei pysty nesteyttämään kylmäainetta riittävän tehokkaasti ja ilmastointilaitteen jäähdytysteho laskee, sillä lauhduttimen heikko tehokkuus aiheuttaa järjestelmän korkeapainepuolen kovan paineennousun. Kunnossa olevassa ilmastointijärjestelmässä puhaltimet ( flekti ) käynnistyvät noin 17 baarin kohdalla, jolloin nesteytyminen tehostuu ja paineennousu loppuu.
Lähde.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmastointi
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Niin, ongelma taitaa olla siinä että painekytkin pysäyttää kompuran jos paine on liian alhainen muttei päinvastoin. Näin mää olen ymmärtänyt... :roll:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Suomik kirjoitti:Flektin ohjausta ihmetellessä kannattaa muistaa myös releen syöttö ja etenkin maadoitus siellä moottoritilan relekotelossa. Toki on hyvä aloittaa hypyttämällä painekytkimen johdot. Jos sitä kautta flekti hurahtaa käyntiin, saattaa releen maa olla kadonnut, kuten itsellä aikanaan oli.
Miten tuo maadoitus on toteutettu sille releelle? Testasin releen irtonaisena ja se tuntuu toimivan. Myös kompura lähtee pakkosyötöllä pyörimään. Paineanturia veikkasin viaksi, mutta voihan se tosiaan olla tuon releen maadoituskin..
mkmolen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 05:27

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja mkmolen »

joo, elikkä tuli kokeiltu "hyppylanka" systeemi ja kytkin välitömästi veti itseni kiinni .
seurauksena kokeilin kylmäputkia mut ei ainakaan viilentynyt.... :? olisko nesteet vähissä ?
flekti ja relelaatikon välissä oli joku kytkentä tehtyt suora rele +napasta, varma alkuperäinen johto poikki..
-kuvas kerto enemmän kun tuhat sana-
Kuva
tä vapa rele paikka mistä suora kytkentä tehty on "cooling fan high speed" F, liitykö see jotenki siihen ilmastointi ???? en löytänyt mistään vastava napalistä relee ...
here comes the king...
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

jefreitteri kirjoitti:
Suomik kirjoitti:Flektin ohjausta ihmetellessä kannattaa muistaa myös releen syöttö ja etenkin maadoitus siellä moottoritilan relekotelossa. Toki on hyvä aloittaa hypyttämällä painekytkimen johdot. Jos sitä kautta flekti hurahtaa käyntiin, saattaa releen maa olla kadonnut, kuten itsellä aikanaan oli.
Miten tuo maadoitus on toteutettu sille releelle? Testasin releen irtonaisena ja se tuntuu toimivan. Myös kompura lähtee pakkosyötöllä pyörimään. Paineanturia veikkasin viaksi, mutta voihan se tosiaan olla tuon releen maadoituskin..
Sinne tuodaan maajohto relerasiaan, ko. releen (433 oheisessa kaaviossa) kelan - (miinus)-napaan. Se tullee jostain kauempaa alkup. johtosarjassa ja varsinkin jos piuha kiertää jostain etuspoilerin takaa ja lilluu suolakylvyssä, johdon kuparisisus hapettuu ajan myötä poikki.

Itse asiassa ilmaisin itseni hiukan huonosti tuossa yllä. Pointti oli että minäkin aikanaan diagnosoin a) releen toimivaksi ja b) yhteyden painekatkaisijalta flektille ehjäksi kun hyppylangalla ohitin tuon releen ja vain hypytin 30 --> 87. Virhe tapahtui siinä, että ko. rele ei ollut testin aikana paikallaan ja siten jäi huomaamatta ja tarkastamatta kelan syöttö ja maa (85 ja 86). Ja siellähän se vika sitten lopulta oli. Tietenkin.
Rattivaihde kirjoitti:Niin, ongelma taitaa olla siinä että painekytkin pysäyttää kompuran jos paine on liian alhainen muttei päinvastoin. Näin mää olen ymmärtänyt...
Niin se kai sitten on. Tuo kytkinhän on kyllä nelinapainen ja olen ymmärtänyt/luullut, että se flektin käskemisen lisäksi valvoo ylipainetta samalla tavalla kuin alipainetta ja estää kompuran käymisen sekä ali- että myös ylipaineella.

Jos kaaviota katsotaan (painekatkaisija on 166 linkin kaaviossa), siellä on sekä H että L kärki kuvattuna kompressorin piirille. M-kärki on sitten flektille ihan erikseen. Jossain on mielestäni mainittu raja-arvotkin kaikille kolmelle paineelle;
- minipaine kompr. käynnistämiseksi
- paineraja flektin käynnistämiseksi
- maksimipaine-/ylipaineraja kompr. sammuttamiseksi.

http://www.saab9000.com/bbimages/acdgm.gif

Omien ja muiden kokemusten perusteella näin ei kuitenkaan ole, eli ylipainetta ei valvota millään, vaan oletetaan kaiken toimivan ja flektin pitävän paineet kurissa.( :?: ) Oma tonttu ainakin jatkoi suojaventtiilistä puhauttelua vielä painekatkaisimen vaihdon jälkeenkin, kunnes juurisyy eli flektin toimimattomuus löytyi ja korjattiin 20cm johdonpätkällä. :twisted:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja sarka »

Suomik kirjoitti:eli ylipainetta ei valvota millään, vaan oletetaan kaiken toimivan ja flektin pitävän paineet kurissa.( :?: ) Oma tonttu ainakin jatkoi suojaventtiilistä puhauttelua vielä painekatkaisimen vaihdon jälkeenkin, kunnes juurisyy eli flektin toimimattomuus löytyi ja korjattiin 20cm johdonpätkällä. :twisted:
Erillinen flekti pyörii aina kompuran mukana, muuten menee päälle painekytkimen kautta. Painekatkaisin sammuttaa kompuran, kun painetta on liikaa.

Mittasitko uuden painekatkaisimen toiminnan? :)

Paineilmaa ei saisi käyttää ilmastointitesteissä, mutta olen käyttänyt ilman ongelmia. Typpihän se ilmeisesti olisi parhain testiaine...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
rapis
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2014 17:04

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja rapis »

Lainaan/jatkan tätä. Mulla on päinvastanen ongelma. eli kompura "vetää" koko ajan, myöskin silloin kun auto on sammuksissa ja virta pois. Seurauksena että akku tyhjenee.
nyt testattua ja tutkittua...
-kompuran johtoon tulee aina virta
-rele vaihettu (siinä akun vieressä laitimmaine keskellä.)
-kylmäaineet mitattu (korjaamolla) oli 760 nyt tyhjä. täytän huomenna kun saadaan
täyttölaite toimiin.
-releen napaan 30 tulee virta aina ja napaan 86 kun kytkee virran
-kun "pakkosyöttää" releen napa paikkoja navalta 86 painevahti naksahtaa
-maapisteettä ei rele paikoista löytyny.
-vika koodeja ei testissä löytyny.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaako täyttää järjestelmää, jos on pienintäkään epäilystä painekatkaisijan toimivuudesta?

Mikä vuosimalli kyseessä? Mikä on ilmastoinnin kompressorin releen osanumero?
rapis
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2014 17:04

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja rapis »

-95 ja releessä numerot 0 332 209 159
rapis
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2014 17:04

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja rapis »

ja väärähän se rele oli oli sitte joku pannu siihen pensapumpun releen. Tässäpä oikea numero releelle jos joku joskus tarvii Bosch 0 332 015 006. (kaksois kytkentä)
nyt on kylmä aineet ja oikea rele motonetin tarvikkeena = kylmää tulee :D
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

jus kirjoitti:Kompressorin magneettikytkin on tyypiltään ON/OFF, mutta voi luistaa, jos kytkinlevy on kulunut. Mittaa rakotulkilla ilmaväli kytkinlevyn ja hihnapyörän välistä. Pitäisi olla luokkaa 0,5 mm, kompressorin merkin mukaan eri ohjearvot. Jos rako on liian suuri, raon saa sopivaksi ja levyn kuluneisuuden kompensoitua poistamalla kytkinlevyn alta akselilta yhden välyksensäätöprikoista.

Mittaa rako ensin, niin tiedät onko välys OK vai onko säädöntarvetta.

Kuvitettu ohje mittaukseen, säätöön ja ilmaraon ohjearvot eri kompressorityypeille:
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php
No, tänään ehdin tuota tutkimaan kun oikea umpiokin oli irti. Tuossa on sandenin kompura ja ilman umpion irroitusta melko mahdoton saada rakotulkkia oikeaam väliin. Tuo hihnapyörä oli kuppimainen ja sen kolmiolaatan missä on ne kolme pyöreää kikotinta ja hihnapyörä niin sen väliin meni suht helposti 1,2mm. Ja tuo kytkin oli nylock mutterilla kiinni kompuran päässä. Sen sain auki, mutta millä helevetin keinolla tuo kolmio lähtee irti? Yritin varovasti kammeta ruuvareilla, mutta ei onnistunut. APU-VA! ;-)
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Istuu todella tiukassa kompurakselin booreissa kiinni.
Kannattaa yrittää kampeamista useammasta kohdasta, kun vähän liikahtaa niin muovi/kumi vasaralla naputtaa takaisin kiinni. Näin nitkuttaen antaa pikuhiljaa periksi ja irtoaa.
Vastaa Viestiin