Ilmastointi ei toimi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Ilmastointi ei toimi
Semmone vinnki unohtu, että kompuraa ei tarvii ropeltaa steve wonderina, letkuissa on senverran varaa että kompuran voi nostaa lukkopellille operoitavaks. Mikäli tietenkin hihna on irroitettu ensin.
Re: Ilmastointi ei toimi
Jos en väärin muista niin itse irroitin sen "kytkinlautasen" laittama kolme pitkää ruuvia (m6 tai m5 tai jotain) kolmiossa olevista rei'istä. Näitä kolmea pulttia vuorotellen kiristämällä lautanen nousi booreiltaan. Sit yksi simmi pois, puhdistus ja kokoaminen.
Re: Ilmastointi ei toimi
Pystyykö tuon AC releen kolvaamaan kuntoon samalla tavalla kuin valoreleen ?
Jos ei pysty niin mistä releen saa järki hintaan ?
Jos ei pysty niin mistä releen saa järki hintaan ?
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Re: Ilmastointi ei toimi
Jos siis siitä kahdennetusta (2x30A?) metallikuorisesta on kysymys niin tod. näk. pystyy eikä välttämättä tarvitse edes kolvata. Siellä jos kärjet vain on palaneet niin putsaten, sileäksi viilaten ja tinalla silaten (no joo, nyt tuli se kolvaus ) hätäpatentiksi tarkoitettu huolto kesti minulla 4-5 vuotta. Toista kertaa tehdessä oli sitten jo vähän epäuskoisempi olo, mutta AC toimi senkin jälkeen ihan OK.
Motonetista tuon vastaavanlaisen releen sai, olisiko ollut kolme tai neljä eroa. Pidin sitä kaiken varalta mukana, mutta tietysti se oli kotona tallissa sillä reissulla kun alkuperäinen taas viime kesänä lakkasi vetämästä, siitä johtui tuo toiseen kertaan tekeminen.
Oireena noissa on aika tyypillisesti se, että kylmästöinti käynnistyy startin jälkeen hetkeksi, mutta putoaa sitten pois päältä eikä lähde enää. Jäähdyttelemällä voi tehdä diagnoosia, eli pitää ACC:ta econ-asennossa 5-10min ajaessa ja sitten koettaa, tuleeko kylmää taas hetken. Kun epäilyksenalaista relettä kokeilee sormella, se on tod. näk. KUUMA, vaikkei olisi vetänytkään.
Motonetista tuon vastaavanlaisen releen sai, olisiko ollut kolme tai neljä eroa. Pidin sitä kaiken varalta mukana, mutta tietysti se oli kotona tallissa sillä reissulla kun alkuperäinen taas viime kesänä lakkasi vetämästä, siitä johtui tuo toiseen kertaan tekeminen.
Oireena noissa on aika tyypillisesti se, että kylmästöinti käynnistyy startin jälkeen hetkeksi, mutta putoaa sitten pois päältä eikä lähde enää. Jäähdyttelemällä voi tehdä diagnoosia, eli pitää ACC:ta econ-asennossa 5-10min ajaessa ja sitten koettaa, tuleeko kylmää taas hetken. Kun epäilyksenalaista relettä kokeilee sormella, se on tod. näk. KUUMA, vaikkei olisi vetänytkään.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastointi ei toimi
Juurikin tuo rele, oireet samat, vähän aikaa pelaa kunnes tiputtaa AC:n pois pelistä. Ja rele käy tosi lämpöisenä. Pikkasen kun napauttaa niin alkaa rele taas vetää.
Motonetin listoilta löytyy mutta ei ollu saldoja missään, hinta joku 65€.
Tuolta saa uuden kohtuu hintaan:
http://www.saab-parts.eu/Relais-Saab-85 ... ebraucht_1
Kiitoksia vinkeistä, pitääkin viikonloppuna askarrella rele auki.
[EDIT]
Rele tuli kuntoon kärkiä rassaamalla, toinen kärjistä oli kuluneempi (eripituinen) kuin toinen. Joutui hieman vääntämään koskettimia jotta sai ottamaan kontaktia. Ohut kynsiviila oli hyvä työkalu viilaukseen.
Motonetin listoilta löytyy mutta ei ollu saldoja missään, hinta joku 65€.
Tuolta saa uuden kohtuu hintaan:
http://www.saab-parts.eu/Relais-Saab-85 ... ebraucht_1
Kiitoksia vinkeistä, pitääkin viikonloppuna askarrella rele auki.
[EDIT]
Rele tuli kuntoon kärkiä rassaamalla, toinen kärjistä oli kuluneempi (eripituinen) kuin toinen. Joutui hieman vääntämään koskettimia jotta sai ottamaan kontaktia. Ohut kynsiviila oli hyvä työkalu viilaukseen.
Viimeksi muokannut cossucola, Ma Kesä 09, 2014 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ilmastointi ei toimi
Gebraucht = käytetty.cossucola kirjoitti:Tuolta saa uuden kohtuu hintaan:
http://www.saab-parts.eu/Relais-Saab-85 ... ebraucht_1
Re: Ilmastointi ei toimi
Selvä homma. kiitoksia.Risto kirjoitti:Gebraucht = käytetty.cossucola kirjoitti:Tuolta saa uuden kohtuu hintaan:
http://www.saab-parts.eu/Relais-Saab-85 ... ebraucht_1
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
Re: Ilmastointi ei toimi
No juu, tuolla saatavuudella ja hinnalla kannattaa ilman muuta askarrella. Itellä auttoi, kuten sanottu, useaksi vuodeksi.
Se tarkoittamani Motonet-rele oli tosiaan alle 5€ luokkaa. Tuossahan ei ole mitään muuta erikoista kuin kahdet kärjet, eikä sekään ole kovin erikoista eli on ihan vakiokamaa. Alkuperäisessä on lisäksi konkka(?) tms. ilmeisesti kipinöintiä vähentämään (valistumaton arvaus!), nyt ei pysty muistamaan oliko sitä tuossa halpisversiossa, ehkä ei.
Eihän sille nyt samanlaista 15v elinikäodotusta ollut tarkoitus laittakaan kuin alkuperäiselle, kunhan olisi jotain soveltuvaa tökätä sinne tarjottimeen kun viilennys loppuu hellepäivänä. No loppuihan se sitten kerran ja tuolloin ei ollut rele mukana...
Se tarkoittamani Motonet-rele oli tosiaan alle 5€ luokkaa. Tuossahan ei ole mitään muuta erikoista kuin kahdet kärjet, eikä sekään ole kovin erikoista eli on ihan vakiokamaa. Alkuperäisessä on lisäksi konkka(?) tms. ilmeisesti kipinöintiä vähentämään (valistumaton arvaus!), nyt ei pysty muistamaan oliko sitä tuossa halpisversiossa, ehkä ei.
Eihän sille nyt samanlaista 15v elinikäodotusta ollut tarkoitus laittakaan kuin alkuperäiselle, kunhan olisi jotain soveltuvaa tökätä sinne tarjottimeen kun viilennys loppuu hellepäivänä. No loppuihan se sitten kerran ja tuolloin ei ollut rele mukana...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ilmastointi ei toimi
Tulipahan tuossa tutustuttua ihan täydellisesti MY96 9000 2.0t CDE ilmastointiin.
Vikakin oli niin veikeä ettei sitä löytynyt mistään, kunnes aukaisin kaikki letkut auki ja kas kummaa lauhduttimen ja kuivaimen välinen letku oli tukossa Joskus voi käydä ilmeisesti näinkin No nyt se toimii ja tulee kylmää
Vikakin oli niin veikeä ettei sitä löytynyt mistään, kunnes aukaisin kaikki letkut auki ja kas kummaa lauhduttimen ja kuivaimen välinen letku oli tukossa Joskus voi käydä ilmeisesti näinkin No nyt se toimii ja tulee kylmää
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ilmastointi ei toimi
Miten tuo painekytkimen pistoke aukeaa? Kolme varttia yritin keksiä mutta mikään ei onnistunut, yksi heppoisa kiinnityskynsikin katkesi mutta se oli kokonaisuudessaan kiinni samassa puolikkaassa. Tarkoitus olisi siis päästä yrittämään sinisen ja mustan johdon hyppyyttämistä, mutta en ajatellut ruveta johtoja katkomaan sitä varten...
Sijaintihan ei yhtään auta asiaa tässä tapauksessa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Viggen"
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Ilmastointi ei toimi
Avaa flektin liitin harjoitteluna, niin selkiää.
Re: Ilmastointi ei toimi
Kampeat punaisen lukituspalan jonkin matkaa ulos liittimen kyljestä. Lukitus aukeaa ja lopuksi liitinpuoliskotkin alkavat erkanemaan toisistaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ilmastointi ei toimi
Kuten tässä:
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ilmastointi ei toimi
Ahaa Kattelin kyllä että punaista näkyy toisellakin puolella, mutta ajattelin että se lukituspala liikkuu johtojen suuntaisesti eikä niistä poispäin. No tällä tiedolla voi taas käydä seuraavalla kerralla taistoon.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ilmastointi ei toimi
Helpostihan se aukesi kun sopivalla ruuvarilla käänsi oikeaan suuntaan. Ja kuinka ollakaan, sinisen ja mustan yhdistämällä virrat päällä ei tapahdu mitään. Pistoke kiinni ja ilmastoinnin rele paikallaan käynnissä saa kyllä kompuraan eloa, eli ilmeisesti ainakin painekytkimen maa on kunnossa. Melko kuluneennäköisiä johtoja siä kyllä oli että sikäli en ihmettele jos ei flekti herää.
Mitenkäs tuosta kannattaisi jatkaa, sininen johtohan häviää mustaan sukkaan kahdenkymmenen sentin päässä painekytkimestä palatakseen näkyviin juuri ennen releboksiin sukeltamista? Maalaisjärjellä tulee mieleen että se olisi todennäköisimmin hajalla jossain näkyvillä olevassa mutkassa... Suurennuslasin kanssa tutkailemaan vaan vai?
Mitenkäs tuosta kannattaisi jatkaa, sininen johtohan häviää mustaan sukkaan kahdenkymmenen sentin päässä painekytkimestä palatakseen näkyviin juuri ennen releboksiin sukeltamista? Maalaisjärjellä tulee mieleen että se olisi todennäköisimmin hajalla jossain näkyvillä olevassa mutkassa... Suurennuslasin kanssa tutkailemaan vaan vai?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22