Lämppärin kennon vuoto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Onko ihan yleinen paikka? Vuotanee kahdesta kohtaa, tuolta polkimien alta sekä tuosta keskikonsolin kulmasta vaihdekepin kohdilta.. Märkää on vaikka auto seisonut nyt yli kuukauden tuossa paikoillaan.

Kuva Kuva Kuva Kuva
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Ja aivan litimärkä taasen myös polkimien luota vaikka kuinka kuivattanut tuolta eristemattojen alta ym. Autolla ei tosiaan ole ajettu mihinkään yli kk vaan seissyt tuossa tallissa laittoa vaille. Hmm?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja jus »

lämppärin kennon ympärillä oleva kotelo on koottu kahdesta puoliskosta, keskellä on sauma. Sauma on tiivistetty massalla joten kuten, mutta tiivistys ei yleensä riitä pitämään kennon nestevuotoa akvaarion puolella. Neste vuotaa siitä saumasta ilmakanaviin ja johtosarjaa kannattelevaan hyllyyn. Niitä pitkin nesteet voi kulkeutua pitkällekin.

Jäähdytysnestehän ei suljetussa tilassa verhoilujen alla juuri haihdu, joten ei se mitenkään outoa ole, että märkää löytyy vaikkei vähään aikaan ole ajettu. Itse asiassa verhoilujen ja äänieristeiden kuivattaminen ei ole ihan hetken homma, vaikka ne irrottaisikin.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja jus »

Motonetista olen saanut mm. Nissens- ja Valeo-kennoja, ei kai tuon parempia liene yleisesti saatavillakaan.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

jus kirjoitti:Motonetista olen saanut mm. Nissens- ja Valeo-kennoja, ei kai tuon parempia liene yleisesti saatavillakaan.
Okei, ajattelin kun tiedustellut täältä klubin kautta mokomaa niin hinnat olleet siinä satasessa tai toisella puolella. Nissensin kennoista kyse. Kannattanee vissiin uusia sinne jotain letkuja samalla?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Nissensin kennon alle 60e itse motonetistä viimeksi hain.
Kato jos siinä se muovinen välikappale että on ehjä, mulla oli sekin halki keskeltä ja ulommat päät hapertunut kappaleiksi.
Letkua ja klemmareita riittävästi, omassa välikappale jäi pois niin letkut sen verran pitkät otin että riitti kunnolla.
Siinä vielä oli yhdet muoviputkiliitokset (onneksi ehjät) konehuoneen puolella ja klemmarit uusin niistä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Dodi, kenno tuossa edessä odottelee asennusta. Homma on jo siinä mallissa että paloseinä on revitty veks, mites tuo raikkarin kotelo pitikö se irroittaa ja sitten on tuo itse puhaltimen kotelo joka on jumissa totaalisesti. Hieman antaisi periksi mutta jostain hannaa vastaan vaikka klipsit irroitettu. Pitääkö purkaa muuta? Oon noita enkkuohjeita koettanut katsoa mutta jumissa ollaan tässä vaiheessa... apua
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja jus »

Höyrystinkotelo, jossa raitisilmasuodatinkin on, irrotetaan kiinnityksestään (pari ruuvia) ja liikutetaan kohti matkustajan puolta sen pari senttiä, minkä mahtuu liikkumaan. Apumiehen puuttuessa laitetaan kuormaliina tms pitelemään höyrystinkoteloa sivulle siirrettynä. Puhallinkotelon puoleista päätä voi vähän nostaa ylöspäin, koska puhallinkotelo on osittain höyrystinkotelon alla. Höyrystinkoteloon tulevia ilmastointiputkien liitoksia ei irroteta eikä edes löysätä.

Puhallinkotelon lämppärilaatikkoon liittyvän päädyn yläreunassa on pykälä, joka pitää puhallinkotelon tiukasti lämppärilaatikon aukon yläreunaa vasten. Puhallinkotelo lähtee liikkeelle lukitusklipsit vapauttamalla ja puhallinkotelon lähinnä etupuskuria olevaa osaa ylöspäin nostamalla (pyörähdystaktiikka). Samalla viimeistään joutuu höyrystinkotelokin vähän nousemaan. Kun pyörähdysliikettä on liikuttu sentin-pari, puhallinkotelon päädyn alareuna on tullut ulos lämppärilaatikosta ja koko puhallinkoteloa voi liikuttaa alaspäin, ja puhallinkotelon yläreunan pykälä saadaan vedettyä ulos lämppärilaatikosta.

Lämppärilaatikolla tarkoitan tässä lämppärinkennon ympärillä olevaa kotelointia, joka on rintapellin toisella puolella kojetaulun sisällä.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

jus kirjoitti:Höyrystinkotelo, jossa raitisilmasuodatinkin on, irrotetaan kiinnityksestään (pari ruuvia) ja liikutetaan kohti matkustajan puolta sen pari senttiä, minkä mahtuu liikkumaan. Apumiehen puuttuessa laitetaan kuormaliina tms pitelemään höyrystinkoteloa sivulle siirrettynä. Puhallinkotelon puoleista päätä voi vähän nostaa ylöspäin, koska puhallinkotelo on osittain höyrystinkotelon alla. Höyrystinkoteloon tulevia ilmastointiputkien liitoksia ei irroteta eikä edes löysätä.

Puhallinkotelon lämppärilaatikkoon liittyvän päädyn yläreunassa on pykälä, joka pitää puhallinkotelon tiukasti lämppärilaatikon aukon yläreunaa vasten. Puhallinkotelo lähtee liikkeelle lukitusklipsit vapauttamalla ja puhallinkotelon lähinnä etupuskuria olevaa osaa ylöspäin nostamalla (pyörähdystaktiikka). Samalla viimeistään joutuu höyrystinkotelokin vähän nousemaan. Kun pyörähdysliikettä on liikuttu sentin-pari, puhallinkotelon päädyn alareuna on tullut ulos lämppärilaatikosta ja koko puhallinkoteloa voi liikuttaa alaspäin, ja puhallinkotelon yläreunan pykälä saadaan vedettyä ulos lämppärilaatikosta.

Lämppärilaatikolla tarkoitan tässä lämppärinkennon ympärillä olevaa kotelointia, joka on rintapellin toisella puolella kojetaulun sisällä.

Kuva
Kiitos tosi selventävästä ohjeesta! Mites nuo pyyhkijät kun jossain sanottiin että pitäisi irroittaa edestä pois vanhimmissa. Kuuluuko tuo MY94 vielä niihin? En ole autotallille kerennyt vielä mutta jos joku osaa kertoa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
aero
-
Viestit: 8679
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos saat kotelon ulos irrottamatta pyyhkijöitä, ei niitä tarvi irroittaa. Eli ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan. Jos tarttee irroittaa niin ne ei ole paha rasti, kun ei ole kytkimen pääsylinteriä häiriköimässä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omassa cde -94 sai pois pyyhkijöitä irroittamatta, tila kyllä tarkalla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Siellä on paikoillaan. Oireileeko tuollainen vuotava kenno mahdollisesti muuta kuin märät verhoilut kabiinissa ja katoava jäähdytinneste?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ikkunat vetää kyllä huuruun aika nopeasti. Tosin sitä ei välttämättä näillä keleillä niin nopeasti huomaa kun harvempi pitää lämmitystä päällä...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Lämppärin kennon vuoto

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Mawerick kirjoitti:Ikkunat vetää kyllä huuruun aika nopeasti. Tosin sitä ei välttämättä näillä keleillä niin nopeasti huomaa kun harvempi pitää lämmitystä päällä...
Jännä kun mulla ei vetänyt missään vaiheessa huuruun laseja vaikka talvella ja keväällä oli kovassa ajossa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vastaa Viestiin