Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä
Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä
Mitenkäs nämä uudempien tonnareiden fm-laatikot kestää virikäytössä, jos verrataan vaikka 9-5 laatikkoon? Jos kuvitellaan, että koneesta otettaisiin vaikkapa 550 nm väännöt ulos. Oliko uusimmassa vuosimallissa kytkinakseli vahvempi? Vai oliko vaan jonkun mutuilua netissä?
Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä
Samat sisuskalut on pieniä päivityksiä lukuunottamatta tonnarissa kun femmassakin.raimsshi kirjoitti:Mitenkäs nämä uudempien tonnareiden fm-laatikot kestää virikäytössä, jos verrataan vaikka 9-5 laatikkoon? Jos kuvitellaan, että koneesta otettaisiin vaikkapa 550 nm väännöt ulos. Oliko uusimmassa vuosimallissa kytkinakseli vahvempi? Vai oliko vaan jonkun mutuilua netissä?
Kytkinakseli on muuten sama mutta 9-5:n 3-4 navassa tulee teräksinen prikka lukkorenkaan ja alumiinisen navan väliin. Tämä ratkaisu on myös MY98 tonnarissa.
Kokoonpuristuva holkki on yhtä paska molemmissa, sport-sedanin versio on parempi.
3. välitys on tonnarissa hieman pidempi ja rattaat jykevimmillä hampailla kuin femmassa. Femman tasauspyörästö on ehkä hieman tukevampi kuin tonnarin. 95 vuosimalliin asti tonnarin tasauspyörästö on huonompi kuin uudemmissa.
Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä
Kiitokset tiedoista! Pihalla seisoo varaosina 2.0t -96. Siinä on kyllä melkoisen lyhyet välitykset ainakin 1 ja 2 vaihteilla. Vertailukohtana 9-5:een oli varmaankin 2.3T:n loota? Voisihan sitä tietysti kokeilla alkuun 2.0t:n laatikolla ja korvata sitten toisella jos tulee silppua. Ja suunnitteluvaiheessahan tässä ollaan projektin suhteen vielä.
Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä
Eri moottoriversioissa on vain eri välityksiä, osien vahvuus ei muutu. Eli saman se 2-litraisen vaparin laatikko kestää kuin Aeronkin.
Semmoinen fiilis noista on vuosien varrella tullut että vitosella alkavia vääntöjä ne kestää aika pitkäänkin, se kokoonpuristuva holkki vaan puristuu aina vain enemmän kasaan ja loota väljistyy. SS:n holkki on tuohon ratkaisu. Vaan kun väännöt alkaa kutosella niin ei se laatikko montaa kesää enää kerrallaan kestä.
Semmoinen fiilis noista on vuosien varrella tullut että vitosella alkavia vääntöjä ne kestää aika pitkäänkin, se kokoonpuristuva holkki vaan puristuu aina vain enemmän kasaan ja loota väljistyy. SS:n holkki on tuohon ratkaisu. Vaan kun väännöt alkaa kutosella niin ei se laatikko montaa kesää enää kerrallaan kestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä
Missäs kohtaa laatikkoa tämä holkki on? Olisihan se ehkä viisasta tehdä joskus rempattu laatikko lukon kanssa. Taitaa vaan itseltä jäädä purkamatta Saabin laatikko. Tai ainakin sitten kasaamatta.
Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä
Ulosmenevällä akselilla 3 ja 4 vaihteen rattaiden välissä.raimsshi kirjoitti:Missäs kohtaa laatikkoa tämä holkki on? Olisihan se ehkä viisasta tehdä joskus rempattu laatikko lukon kanssa. Taitaa vaan itseltä jäädä purkamatta Saabin laatikko. Tai ainakin sitten kasaamatta.
2.0t ja 9-5 laatikossa pitäs olla sama perävälitys, eli 1,2 ja 4 on samalla välityksellä.
3. on 9-5 hieman lyhyempi ja 5. vaihde taas pidempi (0.7 vs 0.66)