Tonnari sammui kesken ajon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Kyseessä siis allekirjoituksen tonnari. Päivän toimi moitteetta, illalla kesken ajon hiljaisesta vauhdista noin 1500/kierrosta ja moottori päätti sammua. Auto tien sivuun ja vähän tutkimaan. Nätisti pyörii startti ja bensapumppu pyörii. Hinurin tilailin ja sain auton kotiin. Vaihtelin heti kotona kasetin ja tsekkasin tulpat, sitten tarkistin että bensaa tulee ja komeasti ruikkas. Hyvin pyöritti starttia eikä lähtenyt käyntiin toisellakaan kasetilla. Kerkesi jäähtyä noin 30minuuttia ja sen jälkeen lähti nätisti käymään ja toimi taas.

Voisiko johtua kampuranasentotunnistimesta? Kyseessä pitkälohko. Jos muita hyviä ideoita mitä vaihtaa, niin onnistuu kun toinen auto on vieressä. Kylläkin t5,2 vehje, mutta osat käyvät aika hyvin ristiin :)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

tsekkaa ihan muodon vuoksi kaikki moottorin maadoitukset,se kun ei maksa mitään..akulta vaihdelaatikon tukeen,momenttituessa oleva,imusarjaan tuleva ja vaikka ecun maadoitus..mulla ei nyt ole tehnyt pitkään aikaan vikaa päälle kun noi kävin läpi..

Edit: tosin minun vika oli erilainen eli ajossa sammui ja lähti kyllä heti käyntiin..et vois viitata siihen kampuran asentotunnistimeen jos jäähdyttyä pelaa..jos tulee oire uudestaan nii kokeile vaikka kylmäspräyllä jäähdyttää anturia lähtiskö heti tulille..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Olikos tuohon kampuran tunnistimeen joku mittaus millä sen pystyi mittamaan? Minkä johtojen välistä pitäisi minkäkin verran ohmeja löytyä? En usko että maadoitukset ovat heikoin lenkki kun ne on 50mm2 piuhoihin vaihdettu, mutta täytyy kuitenkin käydä varulta läpi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja jus »

EZK:n mittausohjeet kertovat miten anturin signaalijännitettä mittaillaan punavihreästä johdosta:
http://townsendimports.com/Web/electric ... sensor.htm

Eli pyöritetään moottoria hitaasti eteenpäin käsivoimin ja seurataan signaalijännitteen muutoksia. DI/APC:n aukkolevy on erilainen kuin EZK:n ja jännitteenvaihteluita per kierros tulee eri tavalla kuin EZK:n ohjeessa.

Joudut tosin soveltamaan ohjeet ja napajärjestykset ym. DI/APC:n mukaisiksi:
http://townsendimports.com/Web/electric ... apcwir.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sarka »

Joku sanoi aikoinaan sellaisen vinkin, että käyttelee auton lämpimäksi (eli kunnes sammuu) ja kokeilee startata. Jos ei käynnisty, niin kaataa vettä anturin päälle ja kokeilee uudelleen. Jos nyt lähti käyntiin, voi tilailla uuden anturin.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Purin jo tuosta varaosaautosta anturin ja vaihdan sen tilalle.. Säästän kuitenkin tuon anturin mikä siellä nyt on. Toimii jos on toimiakseen, ja jos ei niin tien varteenhan sitä jäädään. Täytyy vaan pitää tuo hinuri vakuutus voimassa :D

Tarkoituksena on varmaan vaihdella tuo moniurahihna samalla kun sinne ruvetaan tonkimaan. Kannattaako rullat vaihtaa samalla kertaa, ja onko muita mitä kannattaisi samalla tehdä? Toisaalta kun olisi se isompi laturi....
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kannattaa vaihtaa kaikki rullat samalla. Samalla voi kokeilla mm. vespumpun ja ohjaustehostajan laakereita sekä kampiakselin hihnapyörän kunnon.

Jos kyseessä on tuo 2.3 tonnari, niin tarviit jonku patentin jolla pidät kiristäjän läjässä. Jollain 120mm välillä M8 vai M6? pultit nii toimii... Samalla näkee sitten onko syytä huolestua hydraulisesta kiristäjästä, onko öljyinen/vetelä tai jopa kankea. Sitä sitten ei kannata päästää räpsähtämään suoraksi, voi mennä osiksi tai sitten menee veltoksi.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

sarka kirjoitti:Joku sanoi aikoinaan sellaisen vinkin, että käyttelee auton lämpimäksi (eli kunnes sammuu) ja kokeilee startata. Jos ei käynnisty, niin kaataa vettä anturin päälle ja kokeilee uudelleen. Jos nyt lähti käyntiin, voi tilailla uuden anturin.
eiks tuo mainitsemani kylmäspräy aja ihan saman asian.. :wink: ja voihan vastaavasti vaikka hiustenkuivaajalla lämmittää anturia jolloin vian saa esille..esim auton puolissahan lämmittämällä saa katkoksen esille..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Kiitos vinkeistä. Ajattelin kyllä sen anturin vaihtaa ilman mitään ihmeellisempiä testejä. Kyllähän se vika jatkuu jos ei ollut siinä.

Sarka tarkoititko että pulttiin rikka ja mutteri sitten kiristin sisään ja hihna löysälle?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei siihen hihnankiristimen lukitsemiseen pelkkä pultti ja mutteri riitä.
http://www.saab9000.com/procedures/tools/tensioner.php
http://www.jope.fi/saab/www.quasimotors ... review.htm

Kuulostaa siltä, että on aiheellista mainita kiristinrullan pultissa olevan vasenkätiset kierteet, löystyy myötäpäivään kiertäessä. Jos siis rullanvaihtoon ryhdyt. Pultinkannasta vastapäivään kääntämällä tai hihnaa ylöspäin vetämällä kiristin painuu kokoon niin, että lukitustyökalun saa asetettua paikalleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Kiitos jus hyvästä neuvosta. Täytyy jonkinlainen systeemi tuohon kehitellä, kun itsellä ei ole hitsaus mahdollisuuksia :)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tonnari sammui kesken ajon

Viesti Kirjoittaja sarka »

Itse porasin paksuun lattarautaan reiät ja pultit siitä läpi ja muttereilla kiinni. Pultit voi olla vähän pidemmätkin, ja jos jotain halpa-hallin pultteja laitat niin _älä_ rymäytä (katkaisee pultit).

Viisastuneena tekisin ehkä useammatkin reiät siihen lattarautaan, yhdet holet tuolla reikävälillä ja sitten pari reikää vähän kauemmas. Voi olla nimittäin aika tiukkakin kokoonpainettava, eikä sitä paljoa tarvi litistää pelkän hihnan pois saamiseksi.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin