Tonnari ei käynnisty
Tonnari ei käynnisty
Apua kaipaillaan.. Auto on vm. -92 oleva 2,3 turbo.
Toissapäivänä auto toimi ihan mukavasti, kun päivän päätteeksi parkkeerasin sen pihaan.
Eilen aamulla ei käynnistettäessä tapahtunut mitään. Moottori pyörii, muttei käynnisty.
Epäilin sytytystä ja irrotin DI-kasetin ja tulpat antavat kipinän..(Saako tuota edes kokeilla "vanhaan tyyliin" lohkoa vasten maittamalla, näin kuitenkin tein?)
Tulpat olivat kuivat ja epäilin polttoainepumppua tai sen relettä.
Irrotin tänään pumpun foorumin ohjeiden mukaan ja se pyörii akkuvirralla ihan hyvin. Ajattelin relettä ja ohitin sen hyppylangalla releen kannasta, jolloin pumppu pyöri, mutta auto ei edelleenkään käynnisty, vaikka ohituksen aikana yritin käynnistää.
Mitä seuraavaksi?
Onko tuossa olemassa joku käynnistyksen esto? Miten testaan helpoiten, pyöriikö p-a -pumppu vain omiaan, vai tekeekö se oikeasti painettakin (Volvossa oli suutintukissa venttiili tätä varten, mutten ole tästä löytänyt)? Olen täysin noviisi Saabien kanssa ja autojen suhteen en yleensäkään ole nero, joten rautalankaohjeita (mielellään kuvien kera) kaivataan..
Auttakaa aloittelijaa, jonka Saab seisoo..
Ongelmaläjä seisoo Lappeenrannassa, joten joku ammatti-ihminen jos sattuu nurkilta löytymään, niin olisin kiitollinen avusta. Korvausta vastaan tietysti..
Toissapäivänä auto toimi ihan mukavasti, kun päivän päätteeksi parkkeerasin sen pihaan.
Eilen aamulla ei käynnistettäessä tapahtunut mitään. Moottori pyörii, muttei käynnisty.
Epäilin sytytystä ja irrotin DI-kasetin ja tulpat antavat kipinän..(Saako tuota edes kokeilla "vanhaan tyyliin" lohkoa vasten maittamalla, näin kuitenkin tein?)
Tulpat olivat kuivat ja epäilin polttoainepumppua tai sen relettä.
Irrotin tänään pumpun foorumin ohjeiden mukaan ja se pyörii akkuvirralla ihan hyvin. Ajattelin relettä ja ohitin sen hyppylangalla releen kannasta, jolloin pumppu pyöri, mutta auto ei edelleenkään käynnisty, vaikka ohituksen aikana yritin käynnistää.
Mitä seuraavaksi?
Onko tuossa olemassa joku käynnistyksen esto? Miten testaan helpoiten, pyöriikö p-a -pumppu vain omiaan, vai tekeekö se oikeasti painettakin (Volvossa oli suutintukissa venttiili tätä varten, mutten ole tästä löytänyt)? Olen täysin noviisi Saabien kanssa ja autojen suhteen en yleensäkään ole nero, joten rautalankaohjeita (mielellään kuvien kera) kaivataan..
Auttakaa aloittelijaa, jonka Saab seisoo..
Ongelmaläjä seisoo Lappeenrannassa, joten joku ammatti-ihminen jos sattuu nurkilta löytymään, niin olisin kiitollinen avusta. Korvausta vastaan tietysti..
Re: Tonnari ei käynnisty
Päivitystä tilanteeseen.. bensaa tuo tuntui saavan, vaikkei painemittaria ollutkaan.
Hinausyritys - ei reaktioita.
Viimeinen epätoivoinen yritys:
ohjekirjan mukainen "korjausyritys" kylmäkäynnistyksen hankaluuksiin:
- DI -kasetti irti, tulpat irti, sähköliitin irti
- käynnistys kaasu pohjassa 10s ja sitten kaikki kiinni (ja voitelua liittimeen) ja käynnistys normaalisti ilman kaasua
Ja hörähti laakista käyntiin.. Tosin kolmella pytyllä.. Neljäs saatiin peliin tulpanvaihdolla.
Nyt käy nätisti 10-15s käynnistyksestä ja sitten alkaa kuulumaan joku sivuääni ja käynti muuttuu hieman epätasaiseksi. Voiko "väärä" tulppa (otettu pikaisesti isäukon 2,0 vaparista) aiheuttaa tuon, ei kai tyhjäkäynnillä?
Nyt auto siis käynnistyy ihan normaalisti, mutta käynti ei tyydytä.
Kampiakselin asentotunnistin? jotain ihan muuta?
Hinausyritys - ei reaktioita.
Viimeinen epätoivoinen yritys:
ohjekirjan mukainen "korjausyritys" kylmäkäynnistyksen hankaluuksiin:
- DI -kasetti irti, tulpat irti, sähköliitin irti
- käynnistys kaasu pohjassa 10s ja sitten kaikki kiinni (ja voitelua liittimeen) ja käynnistys normaalisti ilman kaasua
Ja hörähti laakista käyntiin.. Tosin kolmella pytyllä.. Neljäs saatiin peliin tulpanvaihdolla.
Nyt käy nätisti 10-15s käynnistyksestä ja sitten alkaa kuulumaan joku sivuääni ja käynti muuttuu hieman epätasaiseksi. Voiko "väärä" tulppa (otettu pikaisesti isäukon 2,0 vaparista) aiheuttaa tuon, ei kai tyhjäkäynnillä?
Nyt auto siis käynnistyy ihan normaalisti, mutta käynti ei tyydytä.
Kampiakselin asentotunnistin? jotain ihan muuta?
Re: Tonnari ei käynnisty
Väärä tulppa voi rikkoa DI-kasetin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tonnari ei käynnisty
Eikös suutintukin päässä ole sellainen n. 17mm banjopultti? Sitä vähän löysälle, niin iloisesti ruiskuaa bensa jos tukissa on painetta.tuocci kirjoitti:Miten testaan helpoiten, pyöriikö p-a -pumppu vain omiaan, vai tekeekö se oikeasti painettakin (Volvossa oli suutintukissa venttiili tätä varten, mutten ole tästä löytänyt)?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Tonnari ei käynnisty
Kannattaisikohan ensiksi vaihtaa kaikki tulpat uusiin ja oikeanlaisiin. Jos mukana olisi ollut DI-kasetti, niin olisin tuonut kokeiltavaksi. Toki ensi viikoksi voin napata mukaan, jos ongelma on vielä päällä.
Re: Tonnari ei käynnisty
Oma tonttu rupesi kenkkuilemaan painepesun jälkeen, di-kassu oli irti ja kuivasin tulpanreiät. Ei meinnannut lähteä käyntiin, yski pakoputkessa. Sitten se viimein lähti käyntiin, annoin käydä tyhjäkäyntiä 20min kunnes se sammui, sen jälkeen ei ole enää luvannutkaan. Di-kassu ei anna kipinää konetta pyöritettäessä, kipinä tulee ainoastaan kun kääntää virrat pois eli silloin kun kasetti kait puhdistaa tulpat. Trionicin boksi on kuiva, olen availlut kaikki näkemäni liittimet eikä missään ole ollut vettä, ei myöskään asentoanturin liittimessä.
Olisikohan anturiin kuitenkin päässyt vettä, sen johtosuoja näyttää olevan typerästi auki juuri ylöspäin joten yläpuolelta saattaisi mennä johdonsuojan väliin vettä ja siitä anturille? Saikos sen asentoanturin jotenkin mittaamalla todettua ehjäksi tai rikkinäiseksi?
Olisikohan anturiin kuitenkin päässyt vettä, sen johtosuoja näyttää olevan typerästi auki juuri ylöspäin joten yläpuolelta saattaisi mennä johdonsuojan väliin vettä ja siitä anturille? Saikos sen asentoanturin jotenkin mittaamalla todettua ehjäksi tai rikkinäiseksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tonnari ei käynnisty
Yksinpuhelua jatkettakoon: asentoanturi on irti, siitä siis näkyi kaksi johtoa, keltainen ja musta, ihmetytti kun sen liitin on kuitenkin kolminapainen. Itse johdossa on kaksi eristettyä johdinta (keltainen ja musta) ja ympärillä metallipunosjohdin jonka ympärillä on ohut muovisuoja. Siis ikään kuin maakaapeleissa on.
Kuuluuko tuon maadoituksen olla kytkettynä anturin päässä, vandalisoin anturia auki jonkin matkaa ja se näyttää siltä ettei siellä ole mitään juotospaikkaa tuolle maadoitukselle, onkohan tuo maadoitus ollut juotettuna kiinni toiseen eli mustaan johtoon, vai ovatko Saabilla raaskineet käyttää tuollaista kallista 3-johtimista johtoa ihan huvikseen?
Onko muuten kokemuksia Motonetin tarvikeanturista, pelaako se ihan ok vai onko syytä ostaa reilusti kalliimpi orkkisosa?
Harmi kun ei ole varalla DI-kasettia niin ei pääse testaamaan onko vika siinä.
Kuuluuko tuon maadoituksen olla kytkettynä anturin päässä, vandalisoin anturia auki jonkin matkaa ja se näyttää siltä ettei siellä ole mitään juotospaikkaa tuolle maadoitukselle, onkohan tuo maadoitus ollut juotettuna kiinni toiseen eli mustaan johtoon, vai ovatko Saabilla raaskineet käyttää tuollaista kallista 3-johtimista johtoa ihan huvikseen?
Onko muuten kokemuksia Motonetin tarvikeanturista, pelaako se ihan ok vai onko syytä ostaa reilusti kalliimpi orkkisosa?
Harmi kun ei ole varalla DI-kasettia niin ei pääse testaamaan onko vika siinä.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Kesä 25, 2014 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tonnari ei käynnisty
Mulla on tarvikeanturi pelannut moitteita jo... öö... kolmisen vuotta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tonnari ei käynnisty
Jep, asentoanturi vaihdettu nyt turhaan orkkiksesta tarvikemalliseen, vika oli sytkäkasetissa, onneksi sain kaverilta lainaan ehjän kasetin ja vaimo pääsi autolla matkaan.
Outoa että DI-kassu osaa hajota noin "etänä" painepesusta. Ainoa selitys on kait se että sen liitin ei tullutkaan täysin kuivaksi paineilmalla vaan sai sieltä vedettyä navat oikkariin.
No kuitenkin tuli löydettyä vesi- ja öljyvuodot, joten ihan nenälleen ei tämä moottorinpesu kuitenkaan mennyt
Outoa että DI-kassu osaa hajota noin "etänä" painepesusta. Ainoa selitys on kait se että sen liitin ei tullutkaan täysin kuivaksi paineilmalla vaan sai sieltä vedettyä navat oikkariin.
No kuitenkin tuli löydettyä vesi- ja öljyvuodot, joten ihan nenälleen ei tämä moottorinpesu kuitenkaan mennyt

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tonnari ei käynnisty
Pitkien selvittelyjen jälkeen viestiketjun aloituksen vika on selvinnyt.
Vika on DI -kasettiin liittyvien johtojen liittimessä. Tuota kyseistä liitintähän tuoskin mistään saa (jollei tee jokaiselle johdolle erillistä liitosta), eli pitäisi saada tuo johtosarja. Tuohan ei ole pitkä pätkä:
haarautuu kahdelle liittimelle akkukotelon luokse ja maadoitus erikseen.
Kysymys kuuluukin: Mistä tuon saa ostettua?
Saako siis uutena jostain vai pitääkö lähteä romiksia kiertämään?
Kiitoksia jo etukäteen.
Vika on DI -kasettiin liittyvien johtojen liittimessä. Tuota kyseistä liitintähän tuoskin mistään saa (jollei tee jokaiselle johdolle erillistä liitosta), eli pitäisi saada tuo johtosarja. Tuohan ei ole pitkä pätkä:
haarautuu kahdelle liittimelle akkukotelon luokse ja maadoitus erikseen.
Kysymys kuuluukin: Mistä tuon saa ostettua?
Saako siis uutena jostain vai pitääkö lähteä romiksia kiertämään?
Kiitoksia jo etukäteen.