Lämmitin ei puhalla.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Lämmitin ei puhalla.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin nyt se tempun teki, lämmittimen moottori heittäytyi hengettömäksi.
Tässä raportti tapahtuneesta.

Ensimmäinen tarkastus kohde oli moottorin rele hanskalokeron takana
kojelaudan kannen alla, kärjet olivat tussahtaneet aivan pilalle.
Uusi rele paikalleen, edelleen moottori on hengetön.

No irrotan sitten koko puhallin kotelon akvaariokotelosta ( on muuten aika kenkku irroittaa jos on ilmastointi ) no moottorin hiilet olivat sitten finaalissa.
Hiilien mitta on ( lev 8mm paks 8mm ja korkeus n.15mm ) jos joku kaipaa
tällaista tietoa, mm..citroen käyttää samanlaista moottoria kuin SAAB.
Sähköpistokkeet ovat erilaiset.
No hiilet tuli vaihdettua ja systeemi kasattua, no nyt se puhaltaa mutta
eipä puhalla lämmintä.
Ainoastaan HI asennossa tuppaa todella kuumaa tai LO asennossa todella
viileää.

Nyt otin tarkasteluun kojelaudassa olevan anturin joka ilmee kabiinista ilmaa sisälleen ja siitä haistelee kabiinin lämpötilaa, jaahas propelli ei pyöri.

Anturi irti ja hiukan rasvailua ja takaisin kiinni, no nyt se pyörii ja kas kummaa kabiiniin alkoi tulla myös lämmintä ilmaa ihan halutun lämpötilan
mukaan...

Taas toimii... :o

Että tällainen projekti, ihan vaan sillä kerroin että jos jollakin olisi samantapaisia ongelmia...
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Tammi 28, 2009 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

toivottavasti pelittää

Viesti Kirjoittaja mike »

Suoritin omaani (-89) tuon puhaltimen moottorin vaihdon noin pari kuukautta sitten ja hiilet olivat aika lopussa tuostakin.

Oli kyllä sitten kulunut se kollektorikin joten kovin pitkää käyttöikää tuskin olisi tullut pelkällä hiilten vaihdolla. Miten lie sinun tapauksessa - toivottavasti toimii vielä pitkään.

Katsoitkos muuten lämppärin kennoa miltä se näytti? Oliko vuotoja eli remonttia luvassa siltäkin suunnalta?

Itse vaihdoin tuon kennon samalla kun kerran aloin purkamaan. Homma nyt ei oikeastaan ollut kovin paha kun vain malttoi purkaa tarpeeksi osia tieltä niin sitä tilaakin oli sitten ihan kohtuullisesti.

Kinkkisimmät paikat oli kennokotelon alareunassa olevat kiinnityskynnet, joista se höyrystimen puoleinen menikin sitten rikki ja koko kennokotelo on paikoillaan lähinnä painovoiman avulla. Kuljettajan puoleinen kirpukka oli jo valmiiksi rikki, joten joku sitä oli ronkkinut jo ennen minua.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

hmm.... olisikohan mullakin vikaa tuossa sisätilan tunnistimessa?
Tuntuu ettei ACC anna mitään logiikkaa tuossa lämmön säätelyssä!
Kuumaa tulee Hi asennolla ja kylmää LO, anturin flekti pyörii (rasvattu kun ei räpätti ostettaessa). Joskus tulee ihan ok lämpötilaa, mutta usein on niin että kuumaa tulee vaikka lämpö säädetty 18 ja 17 on hieman viilenee mutta silti liian kumaa ja vasta lo on kylmä. Joskus taasen 23 on ihan sopiva.... koskaan siis ei voi tietää mikä on hyvä lämpötila....
Pystyyköhän tuota anturi millään testaamaan? Vai pitääkö mennä ja raakasti ostaa vain uusi?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos se anturin moottori ei pyöri niin silloin se ainakin minun tapauksessani
puhalti viileää ilmaa.
Kuumaa ei saanut kuin HI asennossa.

Katso lampulla siihen ( tähtäimeen ) sieltä kyllä näkyy se propelli jonka
pitäisi pyöriä koko ajan.

Sitten en tiedä vaikuttaako se kojelaudan päällä oleva ( musta mollukka )
muuhun kuin mittariston valaistukseen, ja sitten siellä puhallin kotelossa
on lisäksi seosilman anturi joka voi olla myös rikki.
Anturiin pääsee käsiksi ottamalla kojelaudan päällä olevan levyn irti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

9000CD23T kirjoitti: Anturiin pääsee käsiksi ottamalla kojelaudan päällä olevan levyn irti.
Tai ottamalla sterkat tai ilmastoinnin paneelin irti. Mikä nyt eniten miellyttää. Ilmastoinnin paneeli ainakin on helppo kammeta irti.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Sitten en tiedä vaikuttaako se kojelaudan päällä oleva (musta mollukka) muuhun kuin mittariston valaistukseen, ja sitten siellä puhallin kotelossa on lisäksi seosilman anturi joka voi olla myös rikki.
Anturiin pääsee käsiksi ottamalla kojelaudan päällä olevan levyn irti.
Se musta mollukka nimenomaan vaikuttaa ilmanohjaukseen ja lämpötilansäätöön, ei mittaristovalaistukseen. Sen tarkoitus on mitata auringonpaisteen lämpövaikutusta ja suuntaa hellessäällä, ja sen mukaan sitten lisätään viilennystä (puhallusta). Juuri nyt ei meilläpäin aurinko tosin kovin kuumasti hiosta.

Boiga, osoittaako vikakoodeja kalibroinnin jälkeen, vai näyttääkö nollaa?

En ole seosilma-anturia irrottanut, mutta näytti siltä että siihen pääsee parhaiten käsiksi hanskalokeron irrottamalla tai sitten etukautta esim. ACC:n aukosta. Minulla tosin oli koko kojetaulun etulevy irti. Anturi on servomoottorien alapuolella, kuvassa näkyy sen valkoinen liitinrunko johon menee musta ja ruskea johto (vm. 87).

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ACC/138_3811_1.JPG

http://townsendimports.com/Web/climate_ ... 2index.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... empsen.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... locpg2.gif
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... nsacc2.htm
Viimeksi muokannut jus, Pe Loka 30, 2009 08:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Missäs tämä mittariston säätövastus ( LDR ) tai jotain sellaista sitten on...?
Kun mittariston valot säätyvät automaattisesti ulkoa tulevan valaistuksen
mukaan... :roll:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Missäs tämä mittariston säätövastus ( LDR ) tai jotain sellaista sitten on...?
Kun mittariston valot säätyvät automaattisesti ulkoa tulevan valaistuksen
mukaan...
Viisarikellon tai DCC/SCC-ajotietokoneen nappuloiden välissä olevassa silmässä. Ja ACC-yksikön näytön kirkkaus säätyy ACC-panelin ledien välissä olevalla tunnistimella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja taas sitä opittiin uutta... 8)
Kyllä on ihme värkki tämä SAAB
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Kyllä se ropelli pyörii ihan hyvin, sen takia sitä rasvaa sinne väliin laitettiin.. :)
Vikakoodiksi antaa 1, mutta freonia ei oo eikä oo kompuralle remmiäkään että se pyöris. (kompuran toimintaa pitääs joskus testata kun saa aiheekseen lähteä testauttamaan kun on kasattu kahdesta eri kompurasta).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Boiga kirjoitti:Vikakoodiksi antaa 1, mutta freonia ei oo eikä oo kompuralle remmiäkään että se pyöris.
Siis löydettyjen vikojen määrä on yksi, ja testerillä pitää lukea mikä koodi siellä on. Kaasun tai hihnan puute ei pitäisi käsittääkseni antaa vikakoodia, jotain muuta (sähköistä) hämminkiä sinulla on siellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minä otin kompuran virtapiuhan irti, kun ei pysy öljyt sisällä kompurassa.
Etulaipan O-rengas vuotaa.
Siitä huolimatta ei mitään vikakoodeja ole tullut aiemmin, paitsi nyt kun se
moottorin hiilien loppuminen aihutti sen että tauluun pamahti ykkönen.
Nyt sekään ei ole enää ilmestynyt.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

hmm.... edellisessä tontussa oli myös kompura sökö ja vikaruudussa luki että yksi vika. Sen jälkeen ku järjestelmään meni ehjä kompura ja letkun täydeltä freonia ni katos vika ilmoitus.... Nyt ajattelin samaa tuosta :)
Mutta milläs testerillä sen saa luettua että mikä vika se tarkalleen on?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Boiga kirjoitti:hmm.... olisikohan mullakin vikaa tuossa sisätilan tunnistimessa?
Tuntuu ettei ACC anna mitään logiikkaa tuossa lämmön säätelyssä!
Kuumaa tulee Hi asennolla ja kylmää LO, anturin flekti pyörii (rasvattu kun ei räpätti ostettaessa). Joskus tulee ihan ok lämpötilaa, mutta usein on niin että kuumaa tulee vaikka lämpö säädetty 18 ja 17 on hieman viilenee mutta silti liian kumaa ja vasta lo on kylmä. Joskus taasen 23 on ihan sopiva.... koskaan siis ei voi tietää mikä on hyvä lämpötila....
Pystyyköhän tuota anturi millään testaamaan? Vai pitääkö mennä ja raakasti ostaa vain uusi?
Nyt kun olen tarkemmin seurannut asiaa..niin sama kaiku on askelten.
Mitä nyt kannattaa tehdä..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ihan ensimmäiseksi tee se ACC:n kalibrointi. Auto + sivunuolet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin