valokatkaisin
valokatkaisin
milläs tonnarin valokatkasija on kiinni kun tuosta 93vuoden tontusta koko pohja pyörii samaa tahtiin ku valoja kääntää pois/päälle
BMW 525iA Touring Executive
Tyhjää pyörii juu... Mut ei irtoa Korjausoppaastakaan en löytänyt ohjeita tuon valokatkaisijan irrotukseen. Ei viitsi välivalloin irrottaa, joten oon antanu asian olla... Eiköhän siihen joku osaa ohjeet antaa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Katkaisijassa on "nastat" jarrutamassa pyörimistä. Mutta nämäkin väsyvät josakin vaiheessa.
Vetämällä se sieltä ulos tulee omassani (vm. 95) vaimon OG satkussakin.
Vaikka vetää siitä nupista niin ei ole pelkoa vahingosta, sen nupin kiinnitys valokatkaisijan sisällä on senverran tukevaa. Vaikea selostaa ilman kuvatusta mutta sattumoisin äimistelin juuri tänään omaani.
Vetämällä se sieltä ulos tulee omassani (vm. 95) vaimon OG satkussakin.
Vaikka vetää siitä nupista niin ei ole pelkoa vahingosta, sen nupin kiinnitys valokatkaisijan sisällä on senverran tukevaa. Vaikea selostaa ilman kuvatusta mutta sattumoisin äimistelin juuri tänään omaani.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Mitenkä tämän ajovalokatkaisijan oma yövalaistus toimii/lamppu vaihdetaan? ...yritin silmäillä irrotettua katkaisijaa mutta en siitä omaa lamppua löytäny. Kuori näkyy olevan läpinäkyvän vihreää muovia, eli ei tarvinne kuin yhden lampun sopivaan paikkaan, kun vain tietäs missä se on.
Edit: Ohjeet löytys hakua käyttämällä.
"Kyllä ne ovat erillisiä. Vaihdoin tuossa viime viikolla kourallisen polttimia katkaisimiin ja helppoa on kuin Saabin ajo... Polttimen tilanne selviää kun mittaat kulkeeko virta polttimien läpi. Vaihtoon tarvitset kolvin, tinaimurin (3,70€), tinalankaa ja polttimet (sähkötarvikeliikkeessä noin 0,30 €/kpl).
Tuossa työohjeet:
- katkaisin irti johdoista
- pikku ruuvarilla katkaisimen "kansi" irti pohjasta (neljä klipsiä)
- kolvaa polttimen juotokset irti kokonaan piirilevystä,pyöräytä johtimet juotoksesta ja imaise tinat pois imurilla ja vihreä muovi lähtee nostamalla irti. Älä käytä voimaa vaan poista kaikki tina, muuten piirilevyn nastat katkeavat ja joudut tekemään patentin...Wink
- poista poltin muovin sisästä vetämällä
- jouduin leikkaamaan polttimista muovipehmikkeet lasiosasta irti, jotta se mahtui vihreän muovin sisään
- kun poltin on sisässä, paina vihreä muovi takaisin piirilevyyn (varo "nastoja, katkeaa helposti) ja pyöräytä langat piirilevyn ympäri ja kolvaa ne.
- kasaa kytkin ja asenna se loistamaan kojetauluun."
Edit: Ohjeet löytys hakua käyttämällä.
"Kyllä ne ovat erillisiä. Vaihdoin tuossa viime viikolla kourallisen polttimia katkaisimiin ja helppoa on kuin Saabin ajo... Polttimen tilanne selviää kun mittaat kulkeeko virta polttimien läpi. Vaihtoon tarvitset kolvin, tinaimurin (3,70€), tinalankaa ja polttimet (sähkötarvikeliikkeessä noin 0,30 €/kpl).
Tuossa työohjeet:
- katkaisin irti johdoista
- pikku ruuvarilla katkaisimen "kansi" irti pohjasta (neljä klipsiä)
- kolvaa polttimen juotokset irti kokonaan piirilevystä,pyöräytä johtimet juotoksesta ja imaise tinat pois imurilla ja vihreä muovi lähtee nostamalla irti. Älä käytä voimaa vaan poista kaikki tina, muuten piirilevyn nastat katkeavat ja joudut tekemään patentin...Wink
- poista poltin muovin sisästä vetämällä
- jouduin leikkaamaan polttimista muovipehmikkeet lasiosasta irti, jotta se mahtui vihreän muovin sisään
- kun poltin on sisässä, paina vihreä muovi takaisin piirilevyyn (varo "nastoja, katkeaa helposti) ja pyöräytä langat piirilevyn ympäri ja kolvaa ne.
- kasaa kytkin ja asenna se loistamaan kojetauluun."
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Nuo löytämäsi ohjeet kuulostavat vanhan penkinlämmitinsäätimen lampunvaihto-ohjeelta. Valokytkimessä polttimo on kannassa, senkun vaan vetää pidikkeen kynsistä kannan ulos, vaihtaa lampun ja painaa pidikkeen takaisin. Katkaisimen vetäminen kojetaulusta irti jo yllä kuvattiinkin.Ahtopaine kirjoitti:Edit: Ohjeet löytys hakua käyttämällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
...siis se katkaisija täyty kuitenkin purkaa, ennenkuin lampppuun pääsee käsiksi? Ei ainakaan tuossa mun katkaisijassa näy ulkopinnalla missään lamppua.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Re: valokatkaisin
Johan on taas kerran saabbimainen tekele tuo valokytkin(kin).
Tänään ropasin ainaskin kaksi tuntia mokoman rimpulan kanssa kun yritin vaihtaa uutta lamppua sinne kytkimen sisälle vanhan palaneen tilalle. Kojelaudan päällinen oli valmiiksi irti, niin ko. valokytkimen irroitus tarkastelun alle oli helppoa, mutta siihen se jäikin.
Sieltä valokytkimen keskeltä vedin muovisen lampun kynnen (pitimen) irti ja laitoin uuden lampun kynsien väliin. Kasasin kytkimen takaisin kojelautaan kiinni ja yllätys, yllätys, ei pala ei! Homma uusiksi, lampun toiminnan tarkistus , lamppu kunnossa. Jännitettä tulee 14 V lampun liittimiin. ???
Purin ja kasasin (x 3). Polttimonpidikkeen kynnet ym. kaikki kunnossaolevannäköisiä. Jostain syystä se pienen pieni lamppu ilmeisesti irtoaa niiden kynsien välistä kun sen työntää syvälle kytkimen sisälle takaisin...
Rupes taas hihat savuamaan siihen malliin, että työnsin katkaisimen kiinni paikoilleen ja ruuvasin kojelaudan kannen kiinni. V*ttu että v*tutti noin pienenoloinen homma, mutta ei vaan tuu valmista. On taas kerran joku ruotsalainen homosuunnittelija tehnyt tostakin lampunvaihdosta sellaisen projektin että paremmasta väliä.
Eihän sitä valokytkintä saa irroitettua muutoin kun irroittamalla koko kojelaudan kansi ensin pois. Tai jos valokytkimen saakin revittyä irti, niin se - jälleen kerran h*lvetin lyhyillä johdoilla toteutettu - johtoliitinnippu katoaa sinne kojelaudan syövereihin.
Olkoon palamatta, ei oo palanut tähänkään asti. Joskus voisi tietty laittaa pitkäikäisemmän led-valon sinne sisälle, jos vaan siitä reiästä sisään mahtuu.
Tänään ropasin ainaskin kaksi tuntia mokoman rimpulan kanssa kun yritin vaihtaa uutta lamppua sinne kytkimen sisälle vanhan palaneen tilalle. Kojelaudan päällinen oli valmiiksi irti, niin ko. valokytkimen irroitus tarkastelun alle oli helppoa, mutta siihen se jäikin.
Sieltä valokytkimen keskeltä vedin muovisen lampun kynnen (pitimen) irti ja laitoin uuden lampun kynsien väliin. Kasasin kytkimen takaisin kojelautaan kiinni ja yllätys, yllätys, ei pala ei! Homma uusiksi, lampun toiminnan tarkistus , lamppu kunnossa. Jännitettä tulee 14 V lampun liittimiin. ???
Purin ja kasasin (x 3). Polttimonpidikkeen kynnet ym. kaikki kunnossaolevannäköisiä. Jostain syystä se pienen pieni lamppu ilmeisesti irtoaa niiden kynsien välistä kun sen työntää syvälle kytkimen sisälle takaisin...
Rupes taas hihat savuamaan siihen malliin, että työnsin katkaisimen kiinni paikoilleen ja ruuvasin kojelaudan kannen kiinni. V*ttu että v*tutti noin pienenoloinen homma, mutta ei vaan tuu valmista. On taas kerran joku ruotsalainen homosuunnittelija tehnyt tostakin lampunvaihdosta sellaisen projektin että paremmasta väliä.
Eihän sitä valokytkintä saa irroitettua muutoin kun irroittamalla koko kojelaudan kansi ensin pois. Tai jos valokytkimen saakin revittyä irti, niin se - jälleen kerran h*lvetin lyhyillä johdoilla toteutettu - johtoliitinnippu katoaa sinne kojelaudan syövereihin.
Olkoon palamatta, ei oo palanut tähänkään asti. Joskus voisi tietty laittaa pitkäikäisemmän led-valon sinne sisälle, jos vaan siitä reiästä sisään mahtuu.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: valokatkaisin
Mun CC:ssä se valokytkimen kanta liittimineen tuli kyllä ihan siitä reiästä ulos eikä tippunu sisuksiin eikä tarvinnu päällistä irrottaa (oli toki auki kun ihmettelin minkälaiset liittimet siitä löytyy jotta saako huomiovalot nätisti piuhotettua, vastas kyllä haynesin opuksen kaaviotakin jopa).
Re: valokatkaisin
-01 kolkissa ja tuossa -98 tontussa on valokatkaisijat tulleet ihan suosiolla reiästään vetämällä. Polttimon olen vaihtanut kahdesti ilman ongelmia.
Onko tuon katkaisijan irrottaminen helpotettu jostain mallista/vuosimallista lähtien?
Onko tuon katkaisijan irrottaminen helpotettu jostain mallista/vuosimallista lähtien?
Re: valokatkaisin
Hmmmm...! Ei minun saabbini valokatkaisija pelkästään siitä kiertokytkimen edestä vetämällä ulos tule. Tai noh, voisi tullakin jos pihdeillä puristaisi siitä kytkimen pinnan muotoillusta ulokkeesta ja kiskoisi ulospäin. Sormivoimilla ei tule! Rumat jäljet voisivat jäädä kyllä pintaan.
Tietenkin ohuella meisselinkärjellä kampeamalla varmaan saisin sen kojelaudan päällystä irroittamatta ulos, mutta ongelmana on ne liittimien lyhyet johdot. Eli kun katkaisijan irroittaa liittimistä, putoaa se liitinnippu sinne kojelaudan sisään. Ei se kiskomallakaan tule niin paljon kojelaudasta ulos, että siitä mitenkään kiinni saisi puhumattakaan että se jäisi vapaasti roikkumaan ulos kojelaudasta.
Väliäkös hällä, propleemista suurin oli se lampunpidike siellä kytkimen sisällä. En kerta kaikkiaan tajua miksei se uusi lamppu saanut virtaa!?! Olisi pitänyt ehkä liimata lamppu kynsien väliin kiinni tms.
Asiahan on oikeastaan äärettömän pieni murhe koko kokonaisuuden (saabin vikojen) rinnalla, mutta yksi osoitus siitä kuinka h*lvetin vaikeaksi kaikki voidaan tehdä jos oikein halutaan.
Toisaalta, vaihdoin ajovalopolttimot samalla korjauskerralla (saabbi polttaa lamppujakin ihan kiitettävällä vauhdilla), mutta se tässä mallissa onnistuu sentään aika kivuttomasti. Tilaa sormille on melko hyvin ja lampunvaihto-operaatio ei kauaa kestä. Ainoa murhe on niiden heppoisten rautalankaviritelmien helppo irtoaminen rei'istään ja jos asennusvaloa ei ole käytettävissä riittävästi, on näppituntumalla niiden takaisinpujottelu taidetta. Uusissa autoissa onkin tuo ajovalolamppujen vaihto sitten melkein merkkiliikkeen heiniä. Toisaalta taitavat nuo xenonit kestää ikuisuuden...
Tietenkin ohuella meisselinkärjellä kampeamalla varmaan saisin sen kojelaudan päällystä irroittamatta ulos, mutta ongelmana on ne liittimien lyhyet johdot. Eli kun katkaisijan irroittaa liittimistä, putoaa se liitinnippu sinne kojelaudan sisään. Ei se kiskomallakaan tule niin paljon kojelaudasta ulos, että siitä mitenkään kiinni saisi puhumattakaan että se jäisi vapaasti roikkumaan ulos kojelaudasta.
Väliäkös hällä, propleemista suurin oli se lampunpidike siellä kytkimen sisällä. En kerta kaikkiaan tajua miksei se uusi lamppu saanut virtaa!?! Olisi pitänyt ehkä liimata lamppu kynsien väliin kiinni tms.
Asiahan on oikeastaan äärettömän pieni murhe koko kokonaisuuden (saabin vikojen) rinnalla, mutta yksi osoitus siitä kuinka h*lvetin vaikeaksi kaikki voidaan tehdä jos oikein halutaan.
Toisaalta, vaihdoin ajovalopolttimot samalla korjauskerralla (saabbi polttaa lamppujakin ihan kiitettävällä vauhdilla), mutta se tässä mallissa onnistuu sentään aika kivuttomasti. Tilaa sormille on melko hyvin ja lampunvaihto-operaatio ei kauaa kestä. Ainoa murhe on niiden heppoisten rautalankaviritelmien helppo irtoaminen rei'istään ja jos asennusvaloa ei ole käytettävissä riittävästi, on näppituntumalla niiden takaisinpujottelu taidetta. Uusissa autoissa onkin tuo ajovalolamppujen vaihto sitten melkein merkkiliikkeen heiniä. Toisaalta taitavat nuo xenonit kestää ikuisuuden...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: valokatkaisin
Kyllä valokatkaisin on alusta lähtien ollut kiinnitykseltään ja valaistukseltaan samanlainen.tevisu kirjoitti:-01 kolkissa ja tuossa -98 tontussa on valokatkaisijat tulleet ihan suosiolla reiästään vetämällä. Polttimon olen vaihtanut kahdesti ilman ongelmia.
Onko tuon katkaisijan irrottaminen helpotettu jostain mallista/vuosimallista lähtien?
Joskus 80luvun alussa symbolit katkaisijassa muuttuivat, mutta itse katkaisin kiinnityskynsineen on aivan samat!
Ei koko autoa tarvitse purkaa katkaisijan lampunvaihdon takia - Nypäys SUORAAN ulos, irroitus pohjasta, uusi polttimo paikalleen, kiinnitys pohjaan ja työnnetään katkaisin paikoillee! SE ON SIINÄ .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.