B234 -98 rahisee jakopään suunnalta
B234 -98 rahisee jakopään suunnalta
Auto seissyt 5 viikkoa nokka ylöspäin ja nyt kun käynnstin, kuuluu rahinaa jakopään suunnalta. Auto ei rahissut kun sen siihen ajoin. Onko näissä yleistä jumiva kiristin esim tasapainoakseleilla jos ollut pitkään kuivana?
Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta
veikkaan kyllä jotain apulaitetta tai rullaa, löysää hihna niin selviää
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta
Koitin heti ottaa hihnan pois, sitten vasta diagnosoin rohinan jakopään päätyyn.
Kai se tosta rauhottuu kun antaa käydä tyhjäkäyntiä, 10min annoin nyt käydä ja ääni mielestäni hiljeni.
Kai se tosta rauhottuu kun antaa käydä tyhjäkäyntiä, 10min annoin nyt käydä ja ääni mielestäni hiljeni.
Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta
Venttiilien paininkupit vuotaneet kuiviksi? Ihan normaali ääni seisonnan jälkeen, 16 naputtavaa paininkuppia voi kuulostaa rahinalta. Vaimenee vähitellen, kun kuppi kerrallaan täyttyy.
Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta
Mitä heittäisit ajaksi, minkä jälkeen pitäisi vaimentua? Hattuvakio kelpaajus kirjoitti:Venttiilien paininkupit vuotaneet kuiviksi? Ihan normaali ääni seisonnan jälkeen, 16 naputtavaa paininkuppia voi kuulostaa rahinalta. Vaimenee vähitellen, kun kuppi kerrallaan täyttyy.

Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta
Hattu on nyt tyhjä, mutta hanskalokerokirjasta kohdasta Käynnistys ja ajaminen luntattua:
Kansiremontin jälkeen ensimmäisessä käynnistyksessä voi tosiaan rahista vaikka 15 minuuttia, mutta muuttuu vaiheittain yksittäisten painimien tikityksiksi, kunnes loppuu kokonaan. Viikkojen seisonnan jälkeen tilanne ei tietenkään pitäisi olla kokonaan koneremontin jälkeiseen verrattavissa, mutta jotain samankaltaistahan tuossa on kun ohjekirjaankin siitä kirjoitettiin.
Pari tyhjentynyttä paininta voi kuulostaa tikitykseltä, mutta 16 tikittävää yhtaikaa kuulostaa aikamoiselta rahinalta. Eivät vaan kehdanneet kirjoittaa ohjekirjaan, että moottori kuulostaa toisinaan rahisevalta ja että se on normaaliaHuomatkaa, että moottorissa on hydrauliset venttiilinpainimet, joita ei tarvitse huoltaa lainkaan. Venttiilien välys säädetään valmistusvaiheessa, eikä sitä tarvitse myöhemmin säätää lainkaan.
Hydraulisista venttiilinpainimista saattaa joissakin tilanteissa kuulua tikittävä ääni, esimerkiksi muutaman sekunnin aikana moottorin käynnistyksestä kun öljynpaine nousee.
Kun öljy ja/tai suodatin vaihdetaan, voitelujärjestelmään saattaa päästä ilmaa. Tilanne on sama myös, kun auto on seissyt pitkään. Tällöin tikittävää ääntä saattaa kuulua jopa 15 minuutin ajan, vaikka vikaa ei olekaan.
Älkää kuitenkaan ylittäkö 3000 k/min käyntinopeutta niin kauan kuin ääni kuuluu.

Kansiremontin jälkeen ensimmäisessä käynnistyksessä voi tosiaan rahista vaikka 15 minuuttia, mutta muuttuu vaiheittain yksittäisten painimien tikityksiksi, kunnes loppuu kokonaan. Viikkojen seisonnan jälkeen tilanne ei tietenkään pitäisi olla kokonaan koneremontin jälkeiseen verrattavissa, mutta jotain samankaltaistahan tuossa on kun ohjekirjaankin siitä kirjoitettiin.