kuumailmapuhallin
kuumailmapuhallin
Kävin ostamassa tuollaisen puhaltimen, eiköhän lukot ala toimimaan
Tänä aamuna aukesi kuskin ovikin, mutta se ei ollut lukossa koko yönä ( muut olivat ) Eilen aukesi vain vänkärinpuolen etuovi, oli kiva taas pomppia konsolin yli.
Tänään jäätyi oikea takaovi auki-asentoon, piti varovasti kurvata vasemmalle....
Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia ???
SAAB - POHJOLAN OLOIHIN RAKENNETTU !
Tänä aamuna aukesi kuskin ovikin, mutta se ei ollut lukossa koko yönä ( muut olivat ) Eilen aukesi vain vänkärinpuolen etuovi, oli kiva taas pomppia konsolin yli.
Tänään jäätyi oikea takaovi auki-asentoon, piti varovasti kurvata vasemmalle....
Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia ???
SAAB - POHJOLAN OLOIHIN RAKENNETTU !
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Minusta tuo kuulostaa siltä kuin ostit sisätilanlämmittimen.
Kuumailmapuhallin on yleensä vähän hiustenkuivaimen näköinen sähkötyökalu.
Vai pidätkö kuumailmapuhallinta auton ulkopuolella aina missä pysäköit ja sitten roikalla hommaat sähköä, ja lämmität ulkopuolelta oven tai avaimen?
Lukkojen toiminnasta pakkasella keskustelua mm. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2578
Minulla on toiminut ongelmitta lukkomekanismien putsauksen ja voitelun jälkeen jo kolme talvea.
Kuumailmapuhallin on yleensä vähän hiustenkuivaimen näköinen sähkötyökalu.
Vai pidätkö kuumailmapuhallinta auton ulkopuolella aina missä pysäköit ja sitten roikalla hommaat sähköä, ja lämmität ulkopuolelta oven tai avaimen?
Lukkojen toiminnasta pakkasella keskustelua mm. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2578
Minulla on toiminut ongelmitta lukkomekanismien putsauksen ja voitelun jälkeen jo kolme talvea.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllä se on just sellainen !jus kirjoitti:Minusta tuo kuulostaa siltä kuin ostit sisätilanlämmittimen.
Kuumailmapuhallin on yleensä vähän hiustenkuivaimen näköinen sähkötyökalu.
.
Sisätilanlämmitin on toki ollutkin koko ajan.
Avainta en ole kokeillutkaan talvella vaan kaukolukituksella pelailen ( tai siis yritän )
Täytyy vain varoa, etten maaleja polta ovista
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Sisätilalämmitin on tärkein yksittäinen syy siihen, että lukkomekanismit jäätyy. Sama ilma pyörii sisätiloissa puhaltimen päällä ollessa ja ilman kosteus nousee samaa tahtia lämpötilan kanssa. Lopulta vesihöyry löytää reittinsä myös ovien pahvien taakse ja kosteus tiivistyy lämpöeristeen takana oleviin kylmiin metallirakenteisiin kuten lukkoijhin ja ovipeltiin. Seuraavaksi se vesi jäätyy niille pinnoille. Sitten tulee saapisti ja laittaa lukkon avaimen, mutta lukkomekanismi ei toimi. Kyllä ainakin aamusella v...aaa.
Hieman erästä hyvin tunnettua anaa... eikun animaatiosarjaa mukaillen:
"Cabin heater is bääääääd...."
Hieman erästä hyvin tunnettua anaa... eikun animaatiosarjaa mukaillen:
"Cabin heater is bääääääd...."
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Kyllä itellä on sitten hyvin asiat, ei meinaan lämpene kunnolla ajossakaan. No, ei ainakaan jäädy!ajn kirjoitti:Sisätilalämmitin on tärkein yksittäinen syy siihen, että lukkomekanismit jäätyy. Sama ilma pyörii sisätiloissa puhaltimen päällä ollessa ja ilman kosteus nousee samaa tahtia lämpötilan kanssa. Lopulta vesihöyry löytää reittinsä myös ovien pahvien taakse ja kosteus tiivistyy lämpöeristeen takana oleviin kylmiin metallirakenteisiin kuten lukkoijhin ja ovipeltiin. Seuraavaksi se vesi jäätyy niille pinnoille. Sitten tulee saapisti ja laittaa lukkon avaimen, mutta lukkomekanismi ei toimi. Kyllä ainakin aamusella v...aaa.
Hieman erästä hyvin tunnettua anaa... eikun animaatiosarjaa mukaillen:
"Cabin heater is bääääääd...."
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Pyyhkäskääs kynttilällä steariinia tiivisteisiin. Silikoniruiskutus kostautuu paikkamaalauksissa, kuplina maalipinnassa.saabracing kirjoitti:
Mitäs asiasta kolmanteen, tiivisteisin silikoonia vai alkohoolia ettei jäädy
Jos oven tiivisteet ovat jäässä ja ovi ei aukea, on hyvä keino kaataa kuumaa vettä oven "saumoihin". avata ovi ja pitää se hetki auki.
Vesi jäätyy ja ovi toimii.
Ovet sulaa ja kuivuu kun ajat johonkin lämpimään halliin.
Mamma vaan ostoksille ja saat pari- kolme tuntia aikaa sulatella.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tossa vaiheessa kandee sitten pyyhkiä kuivaksi ne tiivisteet.. Mä en ole ainakaan viittinyt sotkea mitään silikonia noihin koskaan, sottaista hommaa ja kuivat tiivisteet on ihan riittävä kiinnijäätymissuoja..Firges9000 kirjoitti:Ovet sulaa ja kuivuu kun ajat johonkin lämpimään halliin.
Mamma vaan ostoksille ja saat pari- kolme tuntia aikaa sulatella. :lol:
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Joo ei kai se kosteus ainakaan lisäänny sillä lämppärillä. Onhan tonnarin (CS) takalasin molemmilla reunoilla aukot mistä liika ilma menee pihalle. Kuulee miten ne reijät huokaisee kun lyö auton oven kiinni samalaa kun kävelee kylkeä pitkin taakse päin.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mimmin selitystä epäilevät voivat tutkia asiaa perinteisin kotifyysikon/kemistin keinoin.
1) Kalja jäähtymään jääkaappiin tai ehkä peräti pakastimeen
2) lämmitetään sauna haljuksi, noin 50 astetta celsiusta
3) heitellään löylyä niin kauan että kivet eivät enää kuiva saman tien, tällöin suhteellinen kosteus kuin myös absoluuttinen on melko korkea
4) tuodaan jäähtynyt kaljapullo saunaan
5) todetaan kosteuden tiivistyvän kaljapullon viileään tahi kylmään pintaan ja veden valuvan norona alaspäin.
6) mikäli kalja ei ole jäässä, juodaan se, ja lämmitetään sauna oikeaan lämpötilaan samalla lisää olutta nauttien. Tällöin myös viimeistään tapahtuu valaistuminen ko. ilmiön mahdollistamista käytännön sovelluksista.
Ja lisäksi vielä; Kun auton omaa lämmitintä käytetään, tulee sinne ilma ulkoa, ja se myös poistuu suunniteltua reittiä ulos riittävällä nopeudella sekä riittävän lämpimänä, jotta se ei jäädy ulosmenorajapinnassa eli poistoaukossa. Sisätilalämmitin lämmittää sitä samaa sisäilmaa, joka laajenee ja hitaasti poistuu mistä sattuu. Tällöin se kosteus ilmassa myös tiivistyy kylmille pinnoille. Sitten kun lähdet autolla ajamaan, niin ilmavirta jäähdyttää ulkopinnat ja lukkomekanismit ja tiivistynyt vesi jäätyy.
Asiaan liittyen; onkos kukaan tämmöstä systeemiä laittanut autoonsa?
http://www.taipaleautomotive.com/auto/flexel.html
1) Kalja jäähtymään jääkaappiin tai ehkä peräti pakastimeen
2) lämmitetään sauna haljuksi, noin 50 astetta celsiusta
3) heitellään löylyä niin kauan että kivet eivät enää kuiva saman tien, tällöin suhteellinen kosteus kuin myös absoluuttinen on melko korkea
4) tuodaan jäähtynyt kaljapullo saunaan
5) todetaan kosteuden tiivistyvän kaljapullon viileään tahi kylmään pintaan ja veden valuvan norona alaspäin.
6) mikäli kalja ei ole jäässä, juodaan se, ja lämmitetään sauna oikeaan lämpötilaan samalla lisää olutta nauttien. Tällöin myös viimeistään tapahtuu valaistuminen ko. ilmiön mahdollistamista käytännön sovelluksista.
Ja lisäksi vielä; Kun auton omaa lämmitintä käytetään, tulee sinne ilma ulkoa, ja se myös poistuu suunniteltua reittiä ulos riittävällä nopeudella sekä riittävän lämpimänä, jotta se ei jäädy ulosmenorajapinnassa eli poistoaukossa. Sisätilalämmitin lämmittää sitä samaa sisäilmaa, joka laajenee ja hitaasti poistuu mistä sattuu. Tällöin se kosteus ilmassa myös tiivistyy kylmille pinnoille. Sitten kun lähdet autolla ajamaan, niin ilmavirta jäähdyttää ulkopinnat ja lukkomekanismit ja tiivistynyt vesi jäätyy.
Asiaan liittyen; onkos kukaan tämmöstä systeemiä laittanut autoonsa?
http://www.taipaleautomotive.com/auto/flexel.html
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kumma kun kukaan ei ole keksinyt käyttää auton omaa lämmitintä
sisätilojen lämmitykseen.
Auto roikan päähän ja laturi lataa akkua ja vastus lämmittää vesitilan.
Ja erillinen vesipumppu kierrättää vettä.
Ja auton oma lämmitin pöhöttää.
Voihan se olla akulle kova paikka...
sisätilojen lämmitykseen.
Auto roikan päähän ja laturi lataa akkua ja vastus lämmittää vesitilan.
Ja erillinen vesipumppu kierrättää vettä.
Ja auton oma lämmitin pöhöttää.
Voihan se olla akulle kova paikka...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#