Eturenkaiden laitojen kuluminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuli tuossa katsottua renkaiden kunto.
Mukana tulleista oikea eturengas oli kulunut molemmilta laidoilta.

Alla ollut kesän 6mm tasapintaiset ja nyt molemmista eturenkaista kulmaurat kokonaan kuluneet, keskellä hyvät urat.
Paineita pitänyt 2.5 joten pitäisi kulua kyllä keskeltä ennemmin.

Onko jollain ollut vastaavaa ja miten saatu korjattua? Ymmärtäisin että auraus olisi puissa jos vain toinen laita menisi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

nelipyöräsuuntaus. :)
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ok
Vien tuon kertaalleen säätöön kun saatu takapyöräkotelo ja runkopalkkia hitsattua, vaatii pitkittäistuen irroituksen että saa tilaa.

Mulla ei missään vehkeessä ole molempien etukumien ulommat ulkoreunat ole menneet vaikka nelipyöräsuuntaus ollut pielessä. Mietin vain tukivarsien heloja ja pystykulmia. Lievää välystä ohjausvaihteessa on, tukivarret, iskari, jouset+ylälaakerit ja pallot ei välystä kyllä näkynyt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Onko orggis rengaskoko, mikä rengasmerkki, malli, ajatko kovaa vai hiljaa, isolla kuormalla vai itekses, jne, jne?
Jos rengaskoko on vakio 15", et hurjastele hullunlailla, eikä kuormaakaan ole...paria sataa kiloa enempää, niin minä pudottaisin paineita sinne mitä suositellaankin, ellei jopa vaihteeksi vähän allekin. Ei ole ainakaan kallis testi :wink:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mittasin just eli reunoissa ei enää ollenkaan uria ja keskellä 4mm, takakumeissa tasaiset 4mm.

Otkkis alut 15", ling long 195/60. Ollut vanteet ja renkaat aikaisemmin og ässässä kesän edessä ja kulunut siinä tasaiseti sen 2mm.
Max 2h tai koiruus kyydissä, kärri 2-3 kertaa kesässä perässä noin 60km ajolla, tankissa 30-66l bensaa, muuten kontissa vain ehkä 5kg työkaluja mukana,

Ajoa erittäin huonokuntoisilla sivuteillä ja hiekkapätkiäkin on joukossa. ajan aina omaa kaistaa eli en oio mutkia ja rauhallista rajoitusten mukaista ennakoivaa ajoa.

Pitänyt paineita enemmän kun työajossa pyörät linkussa kääntyilyä useita kymmeniä kertoja per yö ja lankomiehen mittarissakin heittoa 0.1-0,2bar sen kalibroinnin mukaan.

Takarenkaat on kulunut tasaisesti samoilla paineilla..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Minä puottasin paineet rohkeasti lankomiehen mittarilla 2bar 8O
Eikös se suosituskin ole jotain 2,1-2,2 etusissa ja takasissa vähän enemmän. Noista Kiinattarista en tiedä, mutta noin yleensä näistä nykyrenkaista olen ymmätävinäni että siinä renkaan keskellä pituus suunnassa menee ikään kuin vyö, joka ei anna periksi. Eli jos laitat liikaa painetta, niin ei se rengas pullistu keskeltä niin kuin ilmapallo, koska se "vyö" pitää sen kuosissa, vaan reunoilta. Alipaineilla reunaosat taas vetäytyy alemmas kuin keskiosa.
Voin toki olla aivan väärässä päätelmäni kanssa. Mutta niin kuin sanoin, niin ei tämä kokeilu ainakaan paljoa maksa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

2.1-2,3 etu- ja taka ohjekirjan mukaan.
Samanlaiset edelliset ling long koko ja paineet ollut jo 2 og:ssa eikä mennyt noin. Myin pois 2kpl kun löytyy sarja jo kotoakin jos tarviaa.
Seuraavat alle siis toisilla vanteilla 2kpl firestone/ 2kpl champiro tai ostan näille joko 195/65 tai 205/55
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Kupari kirjoitti:työajossa pyörät linkussa kääntyilyä useita kymmeniä kertoja per yö
Siinä todennäköisin syy.

Samaa ilmiötä olen havainnut etuvetoisten taksien etupyörissä, nehän tekee myös paljon käännöksiä, "upareita" ym. Henkilökohtaisti en lähtisi laskemaan paineita sillä matalemmilla paineilla rengas fleksaa entistä enemmän tuosta olkapään alueelta, tämä tuottaa lämpöä renkaan rakenteeseen joka taas lisää renkaan rasitusta ja kulumista.

Nykyrenkailla tosiaan saa ja on jopa suositeltavaa ajaa suosituksia suuremmilla paineilla, hieman saattaa mukavuudessa tulla takkiin, mutta renkaalle se on parempi ja rengas myös rullaa paremmin, eli säästöä pa-kuluissa.
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Taksit kurvailee yleensä asfaltilla, Kupari taas soralla.
Jos tuntuu liian isolta vaivalta kokeilla pienempiä paineita niin sitten vaan ajelet niin kuin ennenkin :D
jka
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja jka »

Tätä samaa tekee omakin tonnari ja kaikki paitsi nelipyöräsuuntaus kokeiltu. Syö molemmat eturenkaat molemmilta puolilta. Nyt jo kankailla. Renkaina oliskohan ollu Nokian nrt. Paineet ei ole juuri vaikuttanu, alkuun pidin kahta kiloa jolla kumi hävisi silmissä, nyt pitäny 2,6 kiloa. Pintaa oli 10tkm sitten vielä kolmisen milliä. Takarenkaat ei ole juuri kympin aikana silminnähden kulunu. Ajolleen auto on myös hieman "hutera". Epäilisin että voiko tukivarsien takapuslat tehdä tämän, kiihdyttäessä kalvaa ulkoreunaa ja hidastellessa sisäreunaa?

Tämä sama rengassarja oli aikanaan isän tonnarissa ja se ei tätä tehnyt vaan kulutti renkaan tasaisesti
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja CDTA »

jka kirjoitti:Epäilisin että voiko tukivarsien takapuslat tehdä tämän, kiihdyttäessä kalvaa ulkoreunaa ja hidastellessa sisäreunaa?
Ei muuten ollenkaan hullumpi päätelmä, välillä auraa ja välillä harittaa :idea: Menosuunnan pyöränkulmaanhan tuo takapusla vaikuttaa jos mihin.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Eturenkaiden laitojen kuluminen

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä pointti tuo. Jonkin verran ainakin uraherkempi cs kuin kuin cde joka ei urista samoilla kumeillakin kuin nyt cs alla on on piitannut yhtään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin