CC vuosimallit?
CC vuosimallit?
Terve,
Olen ollut siinä uskossa että CC-korimallin valmistus päättyi mallivuoteen 1991 tai 1992.
Tässä on kuitenkin auto joka edustaa valmistenumeron perusteella mallivuotta 93 ja on rekisteröity seuraavan vuoden puolella. Kuinka pitkään näitä oikeasti valmistettiin?
Olen ollut siinä uskossa että CC-korimallin valmistus päättyi mallivuoteen 1991 tai 1992.
Tässä on kuitenkin auto joka edustaa valmistenumeron perusteella mallivuotta 93 ja on rekisteröity seuraavan vuoden puolella. Kuinka pitkään näitä oikeasti valmistettiin?
Re: CC vuosimallit?
Muistaakseni se oli 1993 kun viimeinen CC tuli myyntiin, joten sitä valmistettiin rinnakkain CS mallin kanssa, CS ja CD mallit saatiin V6:lla 1991.
Huom en aivan satavarma vuodesta -93.
Huom en aivan satavarma vuodesta -93.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: CC vuosimallit?
Tosiaankin. Ei mahtanut olla erityisen suosittu auto lama-suomessa koska niin harvoin tulee vastaan. Piti ihan tarkistaa vanhoista TM autohinnastoista: 9000 CC roikkuu mukana kunnes lehdessä 14/93 julkaistu hinnasto (päivätty 9.8.1993) on tiputtanut CC:n pois. Ilmeisesti varaston häntiä on riittänyt kaupusteltavaksi vielä pitkin syksyä. Jos olisi pitänyt veikata niin olisin povannut lopun koittaneen jo vuotta tai kahta aikaisemmin.
Re: CC vuosimallit?
Eikös nämä viimeiset CC:t olleet todellisia lama malleja, jopa ilman sitä perus EDU:a ![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Re: CC vuosimallit?
CC Turbo S:n viimeinen vuosimalli tais olla 1991, 1992 Turbo S oli jo CS-korinen ja 93 olikin jo Aero. Eli melko suurella todennäköisyydellä 92 ja 93-vuonna Suomessa myydyt CC:t oli about kaikki niitä superkarvalakki 9000i:tä.
1993-vuotisiin tuli erillinen täysin minkään muun lätkän kanssa sopimaton CC-lätkä takakontin oikeaan alakulmaan.
1993-vuotisiin tuli erillinen täysin minkään muun lätkän kanssa sopimaton CC-lätkä takakontin oikeaan alakulmaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: CC vuosimallit?
Minulla on juuri sellainen vm-93 lama CC ilman EDU:a, joten kellokin on napiton. Olen itse askarrellut siihen jälkikäteen sähkölasit / peilit sekä vakionopeussäätimen.JouniCSE kirjoitti:Eikös nämä viimeiset CC:t olleet todellisia lama malleja, jopa ilman sitä perus EDU:a
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: CC vuosimallit?
core2 kirjoitti:Muistaakseni se oli 1993 kun viimeinen CC tuli myyntiin, joten sitä valmistettiin rinnakkain CS mallin kanssa, CS ja CD mallit saatiin V6:lla 1991.
Tämän verran haluan korjata: CS- ja CD-koppaiset 3.0 V6 versiot (mukaanlukien Griffin) tulivat myyntiin 1994 ja niiden viimeiseksi vuosimalliksi jäi 1996. Sen jälkeen noita ei tehty, pääsyynä oli se että USA:n markkinat eivät niitä sitten loppujen lopuksi tarpeeksi ostaneet
Huom en aivan satavarma vuodesta -93.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: CC vuosimallit?
Eikös matalakeula-CD (ja sitä myötä myös CDE/Griffin-V6) tullut vuosimalliin 1995? Muistaakseni vuosimalli 1994 oli vielä viistokeulainen, ja Griffinissä koneena B234L. Googlella ei oikein saa mitään selvyyttä, koska joka paikassa on tyypilliseen tapaan sotkettu valmistus- ja mallivuodet...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: CC vuosimallit?
EPC:n mukaan V6:sta olis ollut 1994-1998, mutta jostain muistelen itsekin lukeneeni, että 95-96 niitä vaan on oikeasti tehty. :-)
CC:n mallisarjan suurin kone on 2.3l, joten tonnarin V6:sta ei keulille laillisesti Suomessa saa.
CC:n mallisarjan suurin kone on 2.3l, joten tonnarin V6:sta ei keulille laillisesti Suomessa saa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: CC vuosimallit?
Näin oli: vuosimalliin -95 tuli CD:een matalakeula. VM96:een puolestaan tuli Saabilla korinväriset puskurit vakioksi myös "ilman E:tä"-malleihin, joten musta- (tai grafiitin harmaa, maalattujahan ne on kaikki) puskiminen matalakeula-CD on varmuudella M1995.
Jossain noilla nurkilla muuttui myös keskuslukitus 6-moottoriseksi, eli kuskin oveenkin tuli ovimoottori (ja lukitukselle sis erillinen nappi keskikonsolissa). Saattoi toki olla jo paljonkin aiemmin, oma kokemus on vain että M96:ssa oli mutta M89:ssa ei... Ei sillä että liittyisi mitenkään aiheeseen!![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Jossain noilla nurkilla muuttui myös keskuslukitus 6-moottoriseksi, eli kuskin oveenkin tuli ovimoottori (ja lukitukselle sis erillinen nappi keskikonsolissa). Saattoi toki olla jo paljonkin aiemmin, oma kokemus on vain että M96:ssa oli mutta M89:ssa ei... Ei sillä että liittyisi mitenkään aiheeseen!
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: CC vuosimallit?
Ruotsissa sai V6:sta MY94:a siis jo -93 elokuussa, malli poistui vuoden 1996 lopulla.Jope kirjoitti:EPC:n mukaan V6:sta olis ollut 1994-1998, mutta jostain muistelen itsekin lukeneeni, että 95-96 niitä vaan on oikeasti tehty.
CC:n mallisarjan suurin kone on 2.3l, joten tonnarin V6:sta ei keulille laillisesti Suomessa saa.
Tieto löytyy myös tuolta (Motorhistorisktmagasin nr 3 1997.) vaikka siellä lukee, että V6 häipyi saabin 50 vuotisjuhlien yhteydessä, kuitenkin sitä myytiin myöhään syksylle rinnakkain "Anniversary" mallin kanssa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: CC vuosimallit?
Spekulaatiota:
Varmaan CS-mallia suunniteltaessa tarkoituksena oli, että se korvaisi CC:n, joka jäisi samalla pois tuotannosta.
1990-luvun alussa 900-malliston ikä alkoi kuitenkin häiritä myyntiä entistä pahemmin. Moni 900:aan kyllästynyt alkoi katsella muita merkkejä, koska hyppy 9000:aan olisi ollut hinnallisesti liian suuri. Tähän tilaukseen oli oikeastaan ihan näppärä veto luoda vanhasta CC-tonnarista "halpistonnari", välimalli 900:n ja "premium-tonnarin" väliin. Muutaman kymppitonnin lisäsatsauksella asiakas sai satkua tilavamman, äänettömämmän, pieniruokaisemman ja edustavamman auton, joka ei kuitenkaan ollut liian pröystäilevä.
Luultavasti iso osa näistä halpis-CC:n ostajista oli entisiä satkuilijoita. Yhden tällaisen perheen tunsin, vaihtoivat 1987 900i:n 1992 9000 CC:hen ja olivat hurjan tyytyväisiä ison auton tuntuun ja kohentuneeseen mukavuuteen. Pitivät tätä aarrettaan ainakin viisitoista vuotta.
Askeettisella varustelulla, vanhahtavalla ulkonäöllä ja konevalikoiman rajaamisella pelkkään 2,0i:hin Saab pyrki huolehtimaan siitä, ettei tämä halpistonnari veisi liikaa asiakkaita CS/CD-premiumtonnareilta. Ja varmaan onnistuikin siinä.
Varmaan CS-mallia suunniteltaessa tarkoituksena oli, että se korvaisi CC:n, joka jäisi samalla pois tuotannosta.
1990-luvun alussa 900-malliston ikä alkoi kuitenkin häiritä myyntiä entistä pahemmin. Moni 900:aan kyllästynyt alkoi katsella muita merkkejä, koska hyppy 9000:aan olisi ollut hinnallisesti liian suuri. Tähän tilaukseen oli oikeastaan ihan näppärä veto luoda vanhasta CC-tonnarista "halpistonnari", välimalli 900:n ja "premium-tonnarin" väliin. Muutaman kymppitonnin lisäsatsauksella asiakas sai satkua tilavamman, äänettömämmän, pieniruokaisemman ja edustavamman auton, joka ei kuitenkaan ollut liian pröystäilevä.
Luultavasti iso osa näistä halpis-CC:n ostajista oli entisiä satkuilijoita. Yhden tällaisen perheen tunsin, vaihtoivat 1987 900i:n 1992 9000 CC:hen ja olivat hurjan tyytyväisiä ison auton tuntuun ja kohentuneeseen mukavuuteen. Pitivät tätä aarrettaan ainakin viisitoista vuotta.
Askeettisella varustelulla, vanhahtavalla ulkonäöllä ja konevalikoiman rajaamisella pelkkään 2,0i:hin Saab pyrki huolehtimaan siitä, ettei tämä halpistonnari veisi liikaa asiakkaita CS/CD-premiumtonnareilta. Ja varmaan onnistuikin siinä.
Ei ollut sattumaa, että CC jäi juuri tuossa kohtaa pois. Tuolloin, alkusyksystä 1993, tuli NG900. Tarve "välimallille" katosi. Eikä tonnaria olisi enää kehdannut kaupitella ilman sähköikkunoita, -peilejä ym. hilppeitä, kun nyt halvemmassakin mallisarjassa oli ne aina vakiona.Hessu kirjoitti:Piti ihan tarkistaa vanhoista TM autohinnastoista: 9000 CC roikkuu mukana kunnes lehdessä 14/93 julkaistu hinnasto (päivätty 9.8.1993) on tiputtanut CC:n pois.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm