iskarin irrotus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Kysytäänpä täältä kun ei haulla löytynyt mitään järkevää. Siis takaiskareiden vaihto kyseessä, ylhäältä molemmat mutterit saatu auki, samoin alapultin mutteri on irti, mutta pultti ei perkele liiku yhtään mihinkään, ei edes pyöri.. kenelläkään mitään jippoa miten sen sais irti?
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja jus »

Pultti on ruostunut kiinni iskarin alapuslan keskellä olevaan holkkiin.

Lämmöllä ja vasaroinnilla voi pultin saada liikkeelle tai sitten vaan holkki alkaa pyöriä puslan sisällä, pultti edelleen jumissa.

Puukkosahalla iskarin holkin ja pultin läpi sahaten?
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Pitääpä kókeilla mahtuuko sinne väliin saha..
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Minä pakotin kallistuksen vakaajatakon taljalla vedättämällä toisen puolen pultteineen irti,pultti oli jumissa vakaajatankon holkissa toinen puolihan tulikin sitten pois.Ensin irroitin tankon pohja ripustukset.Sitten hakkasin,lämmitin irrallaan olevasta vakaajatankosta pultit irti.Tanko oli pari viikkoa pois auton alta,eipä tuo kaupunki ajoon vaikuttanut.Iskarin holkissa pultit eivät olleet jumissa.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

induktio lämmittimellä ja lekaa perään takuulla lähtee
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Eipä ole tilaa hakata, kun pultin hakattava pää on heti jarrulevyn takana..
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Koitappa vaikka tukevalla sidontaremmillä jossa on kiristysräikkä vedättää kallistuksenvakaajatankoa niin näet lähteekö tulemaan pultti mukana,tulee yleensä iskarin silmästä mutta pultti on vakaajanholkissa jumissa.Taittuu kyllä niin paljon,että muljahtaa pois mutta varoa pitää ettei pääse lyömään käsille,ota tankon ripustukset pohjasta pois,pultit menee poikki poraa läpi pultit takaisin asennuksessa.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tuo on haastava homma tonnarissa..itsellä viimeisimmän kohdalla jäi sillä kertaa vaihtamatta kun oireet juuri nuo kiinni naittuneet holkit/pultit..olisin alustasarjan vaihdon yhteydessä laittanut jämäkämmät iskarit. Liottelua päiviä jopa viikkoja ennen remonttia ceeärceellä ja rohkeasti lämpöä niin paljon kuin uskaltaa..
Hankala sinne on sahoja taivutella väliin..kun ei edes rautasahan terä meinaa mahtua..
Toisesta tonnarista purin koko takakelkan irti jotta sain iskarit vaihdettua..
Eikun tsemppiä vaan siihen.. 8O
Ramilla kyllä hyviä neuvoja jos intoa riittää!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Otin jo tukivarren irti siitä iskarin alakiinnityksen vierestä niin tuli iha hyvin tilaa. Pitää kokeilla tuota ramin neuvomaa pakotusta, jos lähtiskin irti
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jusa_71 kirjoitti:induktio lämmittimellä ja lekaa perään takuulla lähtee
mitäs osaa tuossa pitäisi ja ylipäätään voisi induktiolämmittimellä lämmittää?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kolme vuotta vanhat Monroet oli katsastussedän mielestä vaihtokunnossa. Oikea takaiskari 0%.

Mitäs tilalle? Motonet näytti varastosaldoksi nollaa. Biltemassa näytti olevan, onko niistä kokemuksia?

Kysymys takaiskareiden vaihtotyöstä: jos tunkkaa toisen puolen kerrallaan ja irroittaa iskarin yläpään, niin pitääkö taka-akselia tunkata tai tukea jotenkin? Oli nimittäin hetken aikaa iskarin yläpää irti ja toinen takarengas ilmassa. Meneekö tuossa jokupaikka mahdollisesti rikki?

Iskarissa itsessään oli vajaa parisenttiä tyhjää liikettä...laatukamaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Procarservicestä alkuperäiset iskarit hiukan yli 200€ kierros. Ostin jokunen viikko sitten.

Pultti sahaamalla paineilmatoimisella sahalla, johon saa kiinni tavallisen rautasahanterän toiesta päästä tai rohkeampi kaveri laittaa 125mm rälläkkään ison rälläkän leikkuulaikan ja tuikkaa sillä pultin poikki vakaajan puslan sisäpuolelta.

Itse tiputin koko akselin alas ( sitten mahtu hyvin rälläköiomään ), hiekkapuahllutin ja maalasin kaikki osat. Loppujen lopuksi ei paljoa rankempi homma.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vaihdettu on.
Onneksi ei ollut pultit jumissa, hyvät massaukset autossa ja edelliset iskarit vaihdettu tosiaan alle 3 vuotta sitten.

Voitelin pultin tällä:
http://m.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC ... inen-tahna
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: iskarin irrotus

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Se on kyllä kettumainen kun rupeaa pyörimään holkin kanssa. Kaverin tonnarista taittiin saada taisteltua sen verran auki että sopi rälläköimään pultin poikki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin