Tuli pakkaset ja niin vain yhtenä aamuna ei tullut enää lämmintä sisätiloihin. Auto on 9000CSE -95 2.3i "karvalakki" eli ei ilmastointia. Moottorin lämmöt kuitenkin normaalit ja puhallin yms. toimii normaalisti mutta sisälle tulee vain "haaleaa" tai kylmää ilmaa. Ongelma ei korjaantunut vaikka pakkaset muuttuivat lämpöasteiksi. Autolla ajettiin n. 160 km ja sinä aikana luulisi lämmityksen jo toimivan.
Kysymys kuuluukin että onko siellä kojetaulun syövereissä joku hana/läppä joka toimii lämmönsäätimenä ja voiko vika olla siinä? Lämmönsäätö nappi toimii käsitykseni mukaan sähköisesti kun siitä piuhoja lähtee johonkin. Testasin myös että "kylmäilma" luukku toimii.
Autoon kyllä vaihdettiin vesipumppu mutta sen jälkeen autolla ajennu melkein 1000km ja toimi normaalisti.
Nyt on vaan toivottava ettei mee saunanovi säppiin niinkun vanhassa mainoksessa
Kabiinissa kylmää
Re: Kabiinissa kylmää
Onko jäähdytysnestettä riittävästi? Lämmönsäätöläppä löytyy konehuoneen puolelta akvaariosta eli tuulilasin edessä olevan suojakannen alta. Autosi ei todennäköisesti ole CSE, sillä siihen varustepakettiin kuului automaattinen ilmastointi.
Re: Kabiinissa kylmää
No oli CSE tai CS ei sillä varmaan oo väliä. Ilmastointia ei kuitenkaan löydy tästä autosta. Kyllä jäähdytysnestettä on riittävästi. Kuten jo totesin moottorinlämmöt normaalit -> tarkastin myös nesteen.
Re: Kabiinissa kylmää
Kun katsot tuon Riston mainitseman lämmönsäätöläpän niin samalla putsaa/vaihtaa raitisilmasuodatinkin jos likainen. Meinaa puhallustehoon ja huurtumiseen aikasen paljon ja kotelo imuroi myös roskasta ja lehdistä puhtaaksi.
Samalla avauksella katot myös lämppärinkennon putkien kunnon akvaarion puolelta, kennon onko tukossa vai kiertääkö tuntee kone kuumana meno/paluuputkien lämmöistä.
Samalla avauksella katot myös lämppärinkennon putkien kunnon akvaarion puolelta, kennon onko tukossa vai kiertääkö tuntee kone kuumana meno/paluuputkien lämmöistä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Kabiinissa kylmää
Mulla sama ongelma. Säätöläpän pitäisi olla ok, kun kesällä sen tarkistin, ja vaihdoin suodattimen.
Veikkaukseni omalta kohdaltani on termari. Se jotenkin pelleilee, ja sen huomaa sillä kun ajaa koneen lämpimäksi, niin viisari tipahtaa aika rajusti, ja nousee hitaasti ja sitten taas tipahtelee. Eli ei pidä stabiiliä lämpötilaa. En ihmettele jos sieltä löytyy joku ihme termari jonka alalautasessa yhtään reikää, ja sekin on varmaan 15v vanha.
Eli suosittelen vaihtamaan, vaikka varmuuden vuoksi.
Niin ja itsellä kulutus pompsahti ainakin litralla, jos ei enemmän kun kylmät kelit tuli. Sekin viittaa vahvasti termariin.
Veikkaukseni omalta kohdaltani on termari. Se jotenkin pelleilee, ja sen huomaa sillä kun ajaa koneen lämpimäksi, niin viisari tipahtaa aika rajusti, ja nousee hitaasti ja sitten taas tipahtelee. Eli ei pidä stabiiliä lämpötilaa. En ihmettele jos sieltä löytyy joku ihme termari jonka alalautasessa yhtään reikää, ja sekin on varmaan 15v vanha.
Eli suosittelen vaihtamaan, vaikka varmuuden vuoksi.
Niin ja itsellä kulutus pompsahti ainakin litralla, jos ei enemmän kun kylmät kelit tuli. Sekin viittaa vahvasti termariin.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kabiinissa kylmää
Mulla meni vanha lämppärinkenno tukkoon, vaihdoin uuden koska alkuperäinen tihkutti nestettä ulos.
Kun moottori normaali lämpoinen niin lämppärinkennon letkut pitäisi olla tulikuumat jos vesi pääsee kiertämään kennon läpi, haalean lämpöiset letkut viittaa tukkeutuneeseen kennoon.
Kun moottori normaali lämpoinen niin lämppärinkennon letkut pitäisi olla tulikuumat jos vesi pääsee kiertämään kennon läpi, haalean lämpöiset letkut viittaa tukkeutuneeseen kennoon.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
#2344