Terve!
Eilen illalla noin sadan kilometrin matkalla kotiin ajellessani noin 15 kilometriä ennen kotipihaa auto (Saab 9000 2.3t -92) alkoi yhtäkkiä käymään kolmella sylinterillä. Oli kuitenkin pakko päästellä kotiin asti, kun tien viereen ei viitsinyt jäädä. Yksi sylinteri siis tipahti kerralla kokonaan pois tahdista, ja sen jälkeen ei ole kertaakaan ollut mukana. Vika siis tuli yllättäen ja täysin varoittamatta: mitään moitetta moottorin käynnissä ei ole tähän asti ollut.
Paisuntasäiliö ei kupli auton käydessä, moottoriöljy näyttää puhtaalta, ei poikkeavia savumerkkejä, tulpat näyttävät päällisin puolin terveiltä, joskin vanhat ovat. Di/APC-boksin kokeilin vaihtaa, ei muutosta käyntiin.
Mitä muita vaihtoehtoja vialle voisi olla? Tukkeutunut bensasuutin/sähkövika suuttimenohjauksessa, lukkiutunut venttiili, sylinteri rikki? Onko noi suuttimet helppo tarkistaa?
Ensimmäiseksi epäilisin sytytyskasettia. Olisiko jollain toimivaa täällä Hämeenlinnan lähistöllä kokeiltavaksi?
Käy kolmella. Vika korjattu!
Käy kolmella. Vika korjattu!
Viimeksi muokannut SeppoP, Su Marras 30, 2014 18:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Käy kolmella. Kellään Hämeenlinnan lähellä kokeilukasettia?
Useita, kyllä, tuskin, epätodennäköistä, joo ja ei. Eli suutin- tai piuhavika on toki mahdollinen (kyllä). Liimaventtiili kai ei juur synny lennosta (tuskin). Kai sitä pyttykin voi olla jostain partikkelista raapiutunut rikki, mutta melko epätodennäköistä. Suuttimia voi tarkistella vaihtamalla niitä, mutta sitä varten tarttee olla suuttimia.SeppoP kirjoitti:Mitä muita vaihtoehtoja vialle voisi olla? Tukkeutunut bensasuutin/sähkövika suuttimenohjauksessa, lukkiutunut venttiili, sylinteri rikki? Onko noi suuttimet helppo tarkistaa?
Löytyy. Soittelen kunhan kaivelen puhelimeni esiin.SeppoP kirjoitti: Ensimmäiseksi epäilisin sytytyskasettia. Olisiko jollain toimivaa täällä Hämeenlinnan lähistöllä kokeiltavaksi?
Tarttee kaivaa LH-cheat-sheet tai EPC ja vilkaista, onko tuossa samat suuttimet kuin MY89 2.0T:ssä. Tai jos joku muistaa lonkalta, niin saa vinkata.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Käy kolmella. Kellään Hämeenlinnan lähellä kokeilukasettia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Käy kolmella. Kellään Hämeenlinnan lähellä kokeilukasettia?
Näköjään, eli varmasti sopivia varasuuttimia multa ei kokeiltavaksi löydy. DI-kasetteja on tosiaan pari.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Käy kolmella. Vika korjattu!
Sylinterien yhteinen tahti löytyi taas! Kiitos paljon nimimerkille aero ystävällisestä vianetsimisavusta ja varakasetista!
Syy lopulta oli vain ykköspytyn suuttimen hapettunut liitin, jonka putsaamalla moottori alkoi taas toimimaan oikein.
Olisihan tuo pitänyt arvata, ettei sylinteri saanut edes bensaa kun mitään paukahtelua ajon aikana ei kuulunut. Kilometrejä ja reipasta ajoa oli kuitenkin jo takana miltei sata kilsaa, että turbolle päästessään olisi varmasti jo bensiini pamahdellut.
Onneksi nyt siis selvittiin vain pienellä laitolla ja moottorille eikä katille kolmella käymisestä siis aiheutunut suurempaa haittaa.
Syy lopulta oli vain ykköspytyn suuttimen hapettunut liitin, jonka putsaamalla moottori alkoi taas toimimaan oikein.
Olisihan tuo pitänyt arvata, ettei sylinteri saanut edes bensaa kun mitään paukahtelua ajon aikana ei kuulunut. Kilometrejä ja reipasta ajoa oli kuitenkin jo takana miltei sata kilsaa, että turbolle päästessään olisi varmasti jo bensiini pamahdellut.
Onneksi nyt siis selvittiin vain pienellä laitolla ja moottorille eikä katille kolmella käymisestä siis aiheutunut suurempaa haittaa.