Jäähdytin-nesteen paine!!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Vuosi takaperin vaihdatin termostaatin ja jäähdyttimen autooni kun olivat tulleet tiensä päähän. Samalla meni uusiksi paisuntasäiliö ja sen korkki koska olivat myös loppusuoralla. Paisarin muovista ei edes näkynyt läpi sen vertaa että olisi voinut nestemäärän tarkistaa. Korkista oli kierteet entiset, tiedä sitten oliko käännetty joskus liian tiukalle ja korkannut kierteet siinä sivussa.

No nyt kun kaiken pitäisi olla kunnossa niin ilmestyikin sellainen vika että toisinaan jäähdytin-nestettä pulppuaa paisarin korkin juuresta ja säiliö tyhjenee alle MIN-merkin viivan tason.

Toisinaan kuluu lorahduksia jossain putkessa / letkussa kun lähtee liikenteeseen ja antaa kaasua oikein kunnolla, ääni kuuluisi tulevan kuskin puolelta mittariston takaa ja vasemmalta puolelta. Autossa on Webasto (alkuperäinen) ja ilmeisesti sen letkuja / putkia kulkee juuri noillakin seutuvilla.

Olisikohan johonkin siis jäänyt ilmaa jumiin joka aiheuttaisi tuonlaisia ongelmia?
Käytin autoa paikallaan 10 minuuttia n. 6000 RPM paisarin korkin ollessa auki ja pari kertaa pulputti nestettä paisarista pihalle mutta sitten tasaantui eikä enää pulputtanut. Lisäsin nestettä hieman ja karvan alle MAX-merkin tason.

Ongelma ei silti poistunut, teki taas saman eilen ja MIN-merkin alapuolelle asti tyhjensi litkuja autokatoksen hiekkapohjalle :(

Mikä avuksi? Ihan ekana ajattelin kokeilla toisella varmasti toimivalla paisarin korkilla, josko tuo uustuotantoa oleva korkki olisikin susi jo syntyessään mallinen ja se aiheuttais tuon ongelman. Olisi ainakin helppo ja edullinen korjaus.
Auto on 3.0 V6 ( B308i ), M1995 ja automaattilootalla.

P.S. Jäähdytinnesteen seassa en ole öljyä havainnut, ne on pysyneet siistin vaaleanpunaisena kun on n.s. Long Life nestettä jonka väri on tumma pinkki laimentamattomana.

Kiitos jo etukäteen arvon foorumilaisilla vinkeistä / kommenteista ja kaikesta huolimatta: HYVÄÄ :saab: JOULUA :lol:
Viimeksi muokannut TiskiJukka, Su Joulu 28, 2014 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Eli ilmeisesti tekee painetta järjestelmään..mites lämmöt pysyy kurissa? ei pahalla mut näissä ooppelin veekutosissa on harmittavan paljon ollut kansivikoja..puhumattakaan niistä vuotavista venttiilinkopista..ai mistäkö tiedän.. :roll:
Hyvää joulua!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja muutenkin tervettä touhua huudattaa moottoria rajoittimelle 10min!
jep, eikös ne aika kansivammaisen maineessa ole nuo 3 litraiset varsinkin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja core2 »

jannevillepetteri kirjoitti:Eli ilmeisesti tekee painetta järjestelmään..:
Mittaa paine, saabin normaalipaine on noin 1,3 viiva 1,4 bar'ia, paisuntasäiliön paineventtiilin avautumispiste 1,5 bar. lämmössä +129° +- 2,5° tisuri +125° +-2.,5°.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ne lorahdukset kuuluu mahdollisesti sisälämppärin putkista(ovat juurikin siellä mittarison takana alapuolella, lähempänä auton keskilinjaa). Todennäköisesti sieltä vuotaa, pitäisi näkyä akvaarion poistoputken alla se vuotokohta. Minä aikoinanin luulin jo kannen vuotavan, mutta totuus paljastui vasta kennoa vaihtaessa, yksi letkuista lähti muovinen kara mukanaan. Ihme, ettei ollut aiemmin hajonnut. Lorahdukset/kurina kuului lähinnä kylmillä keleillä auton käynnistyksen jälkeen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Täällä vaihdettu vuotava lämppärinkenno jonka jälkeen jäähdytysnesteen tulviminen kabiiniin loppui, ny on ongelmana samanlainen lorina mittariston takaa vasemmalta puolelta. Jossain lämppärinkennon tietämillä on siis ilmaa. Kyseessä MY96 tonnari B234L:llä ja Webastolla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

:arrow: Vaihdotko ihan uuden vai käytetyn, meinaan itelläkin loppui hajut kabiinissa, mutta toi kurina kuuluu ajoittain, nestettä ei enää katoa tai katoaminen on minimaalista. Käytetyn kennon pistin.. no ny oon ihan uus odottamassa vaihtoa. Kattoo loppuuko.
Toi käytetty ois muuten koko alumiininen, joten vois kattoo saisko siitä vielä pelin.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ihan uusi kenno meni. Tällä hetkellä pääepäilyksenä että Webasto haittaa kennon ilmautumista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Onko webaston linjoissa omat ilmaus nipat??
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Ei oo ainakaan minun Saab Compact Heater webastossa ilmausroppuja...
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Rattivaihde kirjoitti:Täällä vaihdettu vuotava lämppärinkenno jonka jälkeen jäähdytysnesteen tulviminen kabiiniin loppui, ny on ongelmana samanlainen lorina mittariston takaa vasemmalta puolelta. Jossain lämppärinkennon tietämillä on siis ilmaa. Kyseessä MY96 tonnari B234L:llä ja Webastolla.
Nuo oireet vaikuttaisivat täsmälleen samoilta joista omakin tonnarini kärsii. Ei muuta kuin uusi lämppärin kenno tilaukseen ja vaihtoon mahd. pian. Vielä kun tietäisi että kumpi malli tuohon pitää tilata, niitähän on muistaakseni ainakin kahta hieman erilaista mallia tarjolla. Putkissa / letkuissa ja liitoksissa on ainakin eroavaisuutta.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Premium Override kirjoitti:Onko webaston linjoissa omat ilmaus nipat??
No sehän tässä harmittaa kun eivät ole sellaisia tarpeelliseksi nähneet. Sa-----an pässi-inssit kun eivät ajattele huoltoystävällisyyttä kun noita suunnittelevat. Olisi ollut aika helppoa tehdä tuon webaston vesiletkuun ilmausventtiili ja korkeimpaan kohtaan tietysti minne se ilma yleensä pyrkii kasaantumaan. Kaipa sellaisen voisi itsekkin sinne ympätä kunhan vaan sopivan venttilin ensin löytää. Ja varmasti pitävät liitokset saa kun on metallirunkoinen tuo osa eikä mikään muovipalikka saati ''pakeliitti paska'' joka haurastuu lämmön johdosta ja murenee. Noin kävi juurikin alkuperäisen jäähdyttimen ylävesiletkun kiinnityskohdalle, mureni ihan käsiin loppujen lopuksi kun klemmaria piti hieman kiristää.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Jäähdytin-nesteen paine!!!

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

jannevillepetteri kirjoitti:Eli ilmeisesti tekee painetta järjestelmään..mites lämmöt pysyy kurissa? ei pahalla mut näissä ooppelin veekutosissa on harmittavan paljon ollut kansivikoja..puhumattakaan niistä vuotavista venttiilinkopista..ai mistäkö tiedän.. :roll:
Hyvää joulua!
Kansivikaa ei omassani ainakaan vielä ole, tulevaisuudessa on tarkoitus kansien tiivisteet
kyllä vaihtaa ja samalla tarkistuttaa niiden suoruus. Kun löytäisikin jostain alumiiniset venttilikopat (niitä on ainakin Vectra B mallien koneissa nähty) noiden muovisten tilalle niin saisi tuon ainoan öljyvuodon aiheuttajankin kuriin. Noiden muovisten kanssa joutuu näköjään laittamaan tiivisteiden lisäksi jotain massaa jolla yritetään tuota vuotamista estää mutta eipä se auta kun muovi tuppaa vääntyilemään lämmön takia. Alumiiniset kopat ja orkkis tiviste ilman tiivistemassoja ja oikeaan momenttiin oikeassa järjestyksessä pulttien kiristys niin johan pitää öljyt oikealla puolella.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Vastaa Viestiin