9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja purnu »

Auto on Turbo vm-89. Kaupungissa kiusallinen vaiva, toimii ihan normaalisti jos hitaasti hiljentää vauhtia. Jos teet vähän nopeamman jarrutuksen, niin pudottaa kierrokset niin alas, että sammuu.
Olisiko jollekin tuttu vika? Olisi kiva saada apuja mistä alkaisi vikaa selvittämään.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tekeekö mitä jos alamäessä vapaalla pelkästään jarruttaa tai polkasee vain kaaua ja löysää ilman jarrun käyttöä?
Miten muuten tyhjäkäynti vapaalla tai laitettaessa vaihde jarru päällä
Eli mietin liittyykö tuo kaasuläpän/vaijerin ja tk-puolen vai pelkän jarrun vaikutukseen.
- Alipainevuotoa jossain
- Tk-moottori vois olla likainen
- Kaasuvaijeri ja läppä liikkuu ok

Onko tulpat hyvät ja ilmanputsarikin puhdas, sekin käväs mieles ettei seuraa seosta ja liian rikkaalle jää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja purnu »

Kupari kirjoitti:Tekeekö mitä jos alamäessä vapaalla pelkästään jarruttaa tai polkasee vain kaaua ja löysää ilman jarrun käyttöä?
Miten muuten tyhjäkäynti vapaalla tai laitettaessa vaihde jarru päällä
Eli mietin liittyykö tuo kaasuläpän/vaijerin ja tk-puolen vai pelkän jarrun vaikutukseen.
- Alipainevuotoa jossain
- Tk-moottori vois olla likainen
- Kaasuvaijeri ja läppä liikkuu ok

Onko tulpat hyvät ja ilmanputsarikin puhdas, sekin käväs mieles ettei seuraa seosta ja liian rikkaalle jää.

Jos vapaalla, niin toimii hyvin, tai jos ajaa 1 vaihteella niin toimii, ongelma liittyy automaattivaihteen vaihtamiseen pienemmälle..
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Toimiiko D-asennossa muuten normaalisti? Vaihtaa normaalisti ja vaihtokohdat OK? Miettiikö esim pakille kytkettäessä?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja purnu »

jannevillepetteri kirjoitti:Toimiiko D-asennossa muuten normaalisti? Vaihtaa normaalisti ja vaihtokohdat OK? Miettiikö esim pakille kytkettäessä?
Kyllä. Kaikki toimii muuten täydellisesti.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Meneekö ahtomittari reilusti alipaineen puolelle tyhjäkäynnillä?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja purnu »

Mawerick kirjoitti:Meneekö ahtomittari reilusti alipaineen puolelle tyhjäkäynnillä?
Mikä on tappiin ?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Siis ahtomittarin pitäisi tyhjäkäynnillä ja etenkin moottorijarrulla mennä ihan reilusti vasemmalle, valkoiselle alueelle. Jos ei mene, voi bypass-venttiiili olla viallinen ja se taas saattaa aiheuttaa tuota sammahtelua. Toki yleensä manuaalivaihteisissa kun kytkimen painaa pohjaan...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja purnu »

Mawerick kirjoitti:Siis ahtomittarin pitäisi tyhjäkäynnillä ja etenkin moottorijarrulla mennä ihan reilusti vasemmalle, valkoiselle alueelle. Jos ei mene, voi bypass-venttiiili olla viallinen ja se taas saattaa aiheuttaa tuota sammahtelua. Toki yleensä manuaalivaihteisissa kun kytkimen painaa pohjaan...
Muistaakseni se on tyhjäkäynnillä samassa kohti kun sammuksissa ollessa. Täytyy viikonloppuna tarkastaa.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja hatami »

Onko sulla siinä vielä se kaasuläpän vaimennin erillisenä, se jos rikki niin aiheuttaa tollasta.
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja purnu »

hatami kirjoitti:Onko sulla siinä vielä se kaasuläpän vaimennin erillisenä, se jos rikki niin aiheuttaa tollasta.
Ahaa.. Tuohon en osaa sanoa, en ole ennen kuulut koko vaimentimesta. Mikä on se vaimennin ja millä lailla sen voi tarkastaa?
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja purnu »

hatami kirjoitti:Onko sulla siinä vielä se kaasuläpän vaimennin erillisenä, se jos rikki niin aiheuttaa tollasta.
Luin lisää siitä vaimentimesta, oireet viittaa vahvasti siihen, nyt kun vaan löytyisi uusi jostain. Kiitos paljon vinkistäsi. :wink:
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Jos ripeämmän kaasutuken jälkeen jalan nosto polkimelta aiheuttaa sammumisen turbossa, niin yksi klassinen vikapaikka on by-pass venttiili. Testaus on helppoa: pienempi ali/ylipaine putki bypässin kannessa ei saa vuotaa. Ota siis sopiva letkunpätkä ja ime alipainetta - jos alipainetta ei muodostu, vaan ilma virtaa vapaasti, tällöin kalvo on rikki ja by-pass venttiili ei avaudu kun olisi tarvetta kiihdytyksen jälkeen, ja kone stallaa.
Avatar
purnu
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Marras 25, 2010 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja purnu »

SuoTimo kirjoitti:Jos ripeämmän kaasutuken jälkeen jalan nosto polkimelta aiheuttaa sammumisen turbossa, niin yksi klassinen vikapaikka on by-pass venttiili. Testaus on helppoa: pienempi ali/ylipaine putki bypässin kannessa ei saa vuotaa. Ota siis sopiva letkunpätkä ja ime alipainetta - jos alipainetta ei muodostu, vaan ilma virtaa vapaasti, tällöin kalvo on rikki ja by-pass venttiili ei avaudu kun olisi tarvetta kiihdytyksen jälkeen, ja kone stallaa.
En tiedä testasinko oikein, mutta otin yhden letkun irti sellaisesta mötikästä johon tuli muutama letku ja tämä letku minkä irrotin näytti menevän turbolle. Siihen puhalsin ja se ei ilma ei mennyt mihinkään, eli kalvo ehjä?
Jotenkin tuntuu, että jos auton keula on ylöspäin niin herkemmin sammuu?? Outoa.. Meidän pihaan on ylämäki ja siihen jos ajan normaalisit niin varmasti sammuu, mutta jos ryömitän hiljaa niin silloin ei sammu.. :roll:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 Automaatti sammuu jarruttaessa.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Musta bybass on mötikkä koneen oikean puolen vieressä etupäässä josta 4mm letku lähtee päästä keskeltä menemään ahtoputken vierestä tulipelllin suuntaan. Niin ime siitä vastaavan kokoisella ja pitäs olla tulematta ilmaa jos ok, ei siis puhallusta.
Siinä lähtevässä letkussa on haaraliitos jarrutehostimen lähellä, letku menee ahtomittarille asti. Jos letkunpäät haaraliitokselle asti kovettuneet ja hauraat uusi letku, fuskaa niistäkin usein.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin