Kierrokset kyykkää tai sammuu D -> P

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Kierrokset kyykkää tai sammuu D -> P

Viesti Kirjoittaja sarka »

Eli kuten otsikko kertoo niin my88 turbotonnari monesti sammuu kun kääntää D:ltä P:lle. Joskus vaihtaa normaalisti ja joskus kierrokset kyykkää, mutta pysyy käynnissä. Ei tunnu olevan merkitystä onko ajettu vai kylmä kone. Tyhjäkäyntimoottorin puhdistelin, kaasuläpän perussäädön tarkastin ja alipaineletkut on uudet, bypassi uusi. Oisko ideoita missä vikaa, vaihteisto pelaa muuten oikein hyvin. Matolaatikko-ongelmat varmaan vaikuttais muutenkin vaihteiston toimintaan?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kierrokset kyykkää tai sammuu D -> P

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Aivan sama ominaisuus omassa tonnarissa - joskus tuntui, että tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus vähän auttoi tuohon sammumiseen, mutta viimeeksi ei puhdistuksella ollut enää niin suurta vaikutusta kuin ennen. Tulee mieleen, että onko se säätömoottori jo tiensä päässä ja pitäisikö se vaihtaa - mutta en ole saanut aikaiseksi.

Olen opetellut elämään tuon ominaisuuden kanssa - koska ainakin mulla kun vaihteensiirrintä ei "heittämällä" siirrä D:tä P:lle, vaan vaihtaa vaiheittain - vähän siinä vartoen parkin kytkeytymistä - niin sammumista ei tapahdu...
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kierrokset kyykkää tai sammuu D -> P

Viesti Kirjoittaja sarka »

Oon kokeillut itekin vaihdella varovasti R ja N asentojen kautta P:lle, joskus toimii ja joskus ei. Joskus meinaa sammua siinäkin kun pukkaa pakin päälle... Voikohan lootan o-renkailla ja jousilla olla kuitenkin jotain osuutta tuon kanssa :roll:

Pitänee tässä ainakin ilmojen lämmettyä vaihtaa osa öljyistä lootaan ja puhdistaa suodatin, josko sillä olis mitään vaikutusta asiaan. Tomaattiaskien öljyihin ei liene mitään lisä-lisäaineistusta olemassa, kuten manuaaleihin ja moottoriöljyihin on?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kierrokset kyykkää tai sammuu D -> P

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Tästä taisi tulla meidän vuoropuhelu...

Kuvittelisi ettei matolaatikon jne. vietereillä ja tiivisteillä olisi noin paljoa vaikutusta, koska momentinmuuntimen pitäisi antaa 'periksi' aikalailla tyhjäkäyntikierroksilla. Tosiaan mullakin ~420 tuhatta ajettu 2.0 CDTA vm 89 - laatikko kytkeytyy heti ilman odotteluja, ei kolahtele kytkeytyessään, ei luista, ei epäröi vaihdoissa, vaihtokohdat ok jne. eli laatikko toimii erinoimaisesti ikäisekseen ja ajetukseen. Mutta silti kun 'heittää' D:ltä P:lle niin sammuu... Tosin mulla on lievää tyhjäkäynti 'soutamista', kierrokset seilaa ~50 rpm suuntaan/toiseen. Pitäisi varmaan tehdä jotain, mutta kun toisaalta ei pitäisi korjata mitään joka toimii. :wink:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kierrokset kyykkää tai sammuu D -> P

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kaasuläpän perussäätö ja läppäkotelon mikrokytkin säädetty? Eikö sammumispyrkimystä tule, jos ollaan ensin parkissa tyhjäkäynnillä N:llä ja siitä siirtää P:lle? Meneekö vaihteisto P:lle kun vivun siirtää P:lle, ts. loppuuko veto ja kytkeytyykö parkkilukitus? Toimiiko ajovaihteen tyhjäkäyntikorotus - huomaatko eron käynnissä, jos ilmastointi ECON-asennossa paikallaan ollessa D:llä jarru päällä irrotat ja kiinnität peruutusvalon sulakkeen? Onko kansiremppaa tehty, onko jako kohdallaan ja 15 niittiä nokkapyörien merkkien välissä?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Kierrokset kyykkää tai sammuu D -> P

Viesti Kirjoittaja sarka »

jus kirjoitti:Onko kaasuläpän perussäätö ja läppäkotelon mikrokytkin säädetty? Eikö sammumispyrkimystä tule, jos ollaan ensin parkissa tyhjäkäynnillä N:llä ja siitä siirtää P:lle? Meneekö vaihteisto P:lle kun vivun siirtää P:lle, ts. loppuuko veto ja kytkeytyykö parkkilukitus? Toimiiko ajovaihteen tyhjäkäyntikorotus - huomaatko eron käynnissä, jos ilmastointi ECON-asennossa paikallaan ollessa D:llä jarru päällä irrotat ja kiinnität peruutusvalon sulakkeen? Onko kansiremppaa tehty, onko jako kohdallaan ja 15 niittiä nokkapyörien merkkien välissä?
Säädin tuossa jo yks päivä kaasuläpän "päin persettä" ja nyt toimii lähes kuten toinenkin tonnari, eikä simahtele enää. Haittapuolena vain että tyhjäkäynti on ihan liian korkea (säädin kaasuläpän niin auki kuin asentokytkin antaa myöten).

Asentokytkin toimii, parkkilukitus toimii. N->P ei mielestäni ole aiheuttanut kyykkimistä. En ole tuota sulakkeenirroitusjippoa kokeillut, mutta kierrosmittarin mukaan kierrokset nousee kyllä kun siirrytään D:lle, ja laskee kun mennään P:lle olettaen että auto ei sammunut siinä siirron aikana. Tuosta sinun jako-ongelmasta luinkin jo aiemmasta ketjusta :) Edellinen omistaja sanoi edellisen omistajan tehneen tähän kansiremonttia... En silti oikein uskoisi jaon olevan pielessä. Pitänee sekin tarkistaa jos ei muuten ratkea, vuotava venakopan tiivistekin vaihtuisi siinä samalla.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin