9000 V8-muutosspekulointia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Lancian laatikko oli kaiketi se heikoin lenkki, kun kone vei hieman turhan paljon tilaa konehuoneessa... vai?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Yksi vaihtoehto tuli vielä mieleen, Ford Taurus SHO 3,4 V8. Kyseessä on tavallaan Mondeossakin käytetyn Duratec V6-koneen kahdella sylinterillä jatkettu versio. Sylinterien välinen kulma on 60 astetta ja tämä on siis alkuaankin asennettu poikittain.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja haffu »

No eihän tuollainen pienehkö V8 mahdottomasti pidempi ole kuin I4. Väittisinpä, että hyvinkin lähellä I5-moottorin pituutta. Ehkä enempi vaikuttaa se auton pituussuunnassa oleva tila. Jos sinne alkaa 90° konetta laittamaan niin voi tehdä jo tiukkaa saada kaikki mahtumaan. Ainakin tuossa Lancia Thema 8.32 konehuoneessa ei paljoa näytä tilaa olevan tässä suunnassa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja oju »

Pakkoko sen on pysyä etuvetoisena? Tarkoitan että kun kerran lähtökohtaisesti luovutaan alkuperäisyydestä koneen suhteen niin miksei tuonkin kanssa voi olla joustava?

https://www.youtube.com/watch?v=3v0moSH1xYU
(900 ja Mustang V8)

https://www.youtube.com/watch?v=J9R0oz9Jj3E
(99 ja Mopar V8)

Hmm.. 8O
http://www1.garaget.org/archive/47/4682 ... 014292.jpg

EDIT:
9-3 ja Viper V10:
http://jalopnik.com/5801725/how-a-swede ... aab-wagon/
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Vetotavan vaihdon mukana tulisi minun nähdäkseni niin paljon muutoksia alustan rakenteisiin sekä jousituksen että sisätilojen puolesta, että kyse olisi jokseenkin suuresta projektista ("valmiiseen" etuveto-v8-tekniikkaan verrattunakin) ja lopputulos olisi tonnari enää lähinnä ulkonäön puolesta. Tässä automallissa kun on mielestäni kyse pohjimmiltaan ajo-ominaisuuksista ja matkustusmukavuudesta etenkin matka-ajossa verrattuna 99-900-linjan vahvaan fiilispohjaan sekä muotoilun ja suunnittelun erikoisuuksiin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Tuskin ne ajo-ominaisuudet pysyy samanlaisina keulassa olevalla painavalla V8 malmilla kuitenkaan vaikka oiskin etuveto... :roll:
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Alfa 164 tais saada nelivetona, eikös? Ja sama pohjalevyhan siinä on... noin periaatteessa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Swataia kirjoitti:Tuskin ne ajo-ominaisuudet pysyy samanlaisina keulassa olevalla painavalla V8 malmilla kuitenkaan vaikka oiskin etuveto... :roll:
http://www.saabisti.fi/miscellanea/saab-v8-engine-the-complete-story/ kirjoitti:Engine weight was 217 kg, which increased the front axle load, but the driving characteristics still remained excellent.
Roverin modernimman pään V8:it painavat suunnilleen saman verran noin esimerkkinä. :wink: Ja esimerkiksi keulapainoisuuden lisääntymisestä johtuva puskemistaipumus alkuperäisellä alustalla on kuitenkin hieman eri luokkaa muutoksena kuin koko taka-akselin tuennan järjestäminen uusiksi vedon vaihtuessa samaan aikaan toiseen päähän autoa.

Mää olen kenties tunnetustikin melko allerginen takavedolle jo ideatasolta lähtien, vaikkakin sietokyky kasvaa sitä mukaa mitä suurempi auto on kyseessä :mrgreen:
Mawerick kirjoitti:Alfa 164 tais saada nelivetona, eikös? Ja sama pohjalevyhan siinä on... noin periaatteessa.
Fiathan osti Alfan Tipo 4 -yhteistyön alkamisen jälkeen, ja 164:n kehitystyötä tehtiin muistaakseni siinä vaiheessa kun Saab oli jo lähtenyt läksimään; tätä mukaa 164:ssä ei ole esimerkiksi samoja ovia kuin muissa kolmessa ja muitakin muutoksia oli vissiin tehty, eli pohjalevy ei välttämättä ole täysin yhteensopiva tonnarin kanssa?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tehdashan teki yhden neliveto-tonnarin mutta jäi prototyypiksi kun GM päätti että Saab on vain etuvetoinen...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja aero »

oju kirjoitti:Pakkoko sen on pysyä etuvetoisena? Tarkoitan että kun kerran lähtökohtaisesti luovutaan alkuperäisyydestä koneen suhteen niin miksei tuonkin kanssa voi olla joustava?
Moottorin vaihtoon riittää muutoskatsastus, vetotavan vaihtoon ei.

Ja joo, 164:sta sai nelivetona. Järjestelmä (Viscomatic) on kyllä hieno, mutta raskas, harvinainen (=hankala metsästää) ja monimutkainen (varmasti ihana jälkiasentaa autoon, johon sitä ei ole suunniteltu). Ja tuskin sopii paikoilleen edes fyysisesti ilman melkoista jumppaa, on noissa autoissa sen verran eroa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Onkohan kukaan ikinä edes yrittänyt tosissaan kokeilla saisiko tuolle neliveto tonnarille edes lupia??? Itseäni jo pidempään mietityttänyt asia. Pelkäksi takavedoksi tuskin tulisi saamaan lupia, kun helpompi taitaa olla saada luvat yhdelle vetävälle akselille lisää, kuin että se siirrettäisiin edestä taakse. Mielestäni muutenkin olisi nelikko tonnari makeempi 8) Olen miettinyt, että vaikuttaisiko tuohon luvan saantiin tuo alfa romeon tekemä nelivetoversio kun ns sama auto olevinaan. Onhan siinä toki pohjarakenteessa jo paljon eroa kun vetaritunnelit sun muut pakko olla, mutta itse kori saman tyylinen kuin tonnarin. Ja tainnu olla tuo tonnari kolaritesteissä ihan eri luokkaa kuin nuo muut Type Four rojektissa olleet autot. Joten voisiko sitä vedota tuossa neliveto hommassa tuohon turvallisuuteen ja Saabin tekemään neliveto prototyyppiin???
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Tuolle nelivedolle on mahdollista saada luvat, jos muutokset on asiallisesti toteutettu. Nelivedon tarve on helppo perustella maamme pohjoisen talvisella sijainnilla ;)

Nelivedoksi suosittelisin audin pitkittäismoottorisista malleista tekniikkaa.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ennemmin Alfan 939-sarjasta palikoita. Teknisesti samaa kamaa kuin pitkittäisaudeissa (keskellä mekaaninen Torsen-C, eli ei tarvi ihmeellisiä ohjauksia), mutta tehty poikittaiselle tekniikalle ja manuaaliaskinakin vanha tuttu F40 (ei sillä että 01E sekään huono olisi). Pysyy auto tasapainoisempana kun moottori säilyy etuvalojen takapuolella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: 9000 V8-muutosspekulointia

Viesti Kirjoittaja Haza »

Vähän on kalliin näköisiä Q4 159:t, mites olis 156 Q4? Ei niitäkään ilmaiseksi saa mutta vähemmän kalliita.. Vai onko niissä sitten joku eri laatikko? Ainakin ainoa moottorivaihtoehto on ollut kovin tutun oloinen 1,9 16v diesel ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin