9000 ihmeellinen naputus/räminä konehuoneessa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

9000 ihmeellinen naputus/räminä konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

Rupes tuossa pari päivää sitten kuulumaan jännä ääni vm. 88 turbo tonnarista. kuuluu jostain sieltä apulaitteiden läheltä. Eli tarkemmin ottaen moniura hihnan seudulta.
Ääni kuuluu moottorin käydessä ( liikkeellä tai paikallaan). ääni ei kuitenkaan ole jatkuva vaan esim tyhjäkäynnillä ääni kuuluu noin 6 sekunnin välein ja kestää pari sekunttia. ääni on sellainen metallinen kilkatus. ja kierroksia nostettaessa nopeutuu tuo toistumisväli ja lyhenee kolinan kesto.
voisiko kyse olla esim. ohjaustehostimen pumpusta, koska se hieman vuotaa muutenkin öljyä ja tuntuu että jos rattin kääntää ääriasentoon niin kuuluu välillä enemmän/jatkuvammin.
TAi sitten voiko kyseessä olla tuo kampiakselin päässä oleva hihnapyörä ja sen kuluminen, jotakin sen suuntaista on vanhoissa viesteissä ollut.
Tuo selitys nyt on vähän epäselvä, mutta jos siitä joku saisi jotain tolkkua ja voisi hieman avittaa vian paikallistamisessa.
Autolla on ajettu reilu 200 000 km ja tuon kolinan/kilinän/räminän alkamisen jälkeen 400-500 km eli ei se varmaan moottorista tuu ( toivottavasti). ois varmaan jo hajonnut kokonaan. :!:
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Onko öljyä tehostajan säiliössä? Kilometrejä hyvällä huollolla vielä 400000 jäljellä :lol:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eiköhän tuo nyt sitten nokkaketju ole..? (Kuulematta..) Joka muistuttaa olemassaolostaan? 8)
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Myös moniurahihnan kiristinpyörän laakeri voi pitää aika rajua ääntä.
Hihna pois ja pyörittelemään läkkäröitä.
9000 CD 2.3 -90
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

viime viikolla lisäsin tehostajaan öljyä, kun oli vajunut siihen add merkkiin. eli olisiko tämä aiheuttaja kun on nestettä ollut hetkellisesti vähemmän.( säiliössä oli siis ainetta 2mm alle add merkin). poistuuko ajan mittaan kolina ?
mites tuo nokkaketjun laita. onko se vakavaa vai vain ominaisuus? eli jos se nyt se on niin kannattaako tehdä jotain vai antaa vain olla? sijaitseeko nokkaketju samassa päässä kuin hihna pyörä( saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta en ole tonnareiden kanssa vielä pitkään paininut joten hieman vielä hakusessa :lol: )
eli onko kuvauksen perusteella kyseessä vika, joka aiheuttaa keskeytyksen keskellä korpitaivalta vai iän tuoma ominaisuus joka nyt vain sitten on olemassa?
tässä koko äänessä eniten ihmetyttää sen jaksottainen esiintyminen ja metallinen naputus. ei ole ollenkaan sellainen joku osa/laakerit lopussa tyyppinen ääni vain enemmän joku löysällä tai heiluu ja kolisee.
onko tämä hihnapyörän kuluneisuus ja tuleva tuhoontuminen pois suljettu vaihtoehto kuvaukseni perusteella. jos ois kätevä näiden tietokoneiden kanssa niin panisin ääninäytteen jonnekin niin siitä vois sitten tulkita. ei vain taida taidot riittää :!:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Laturin laakeri, kompressorin laakeri ( jos on ) , vesipumppu, ym..ym..
Katso ne vesipumpun hihnapyörän kiinnike pultit.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

hankin tuossa biltemasta sellaisen stetoskoopin ja kuuntelin sillä. ei kuulunut laturista, ohjaustehostimen pumpusta, vesipumpusta eikä siitä kiristys rullasta. kompuran hihna on poistettu. kaikkia hihnapyöriä yritetty kiristää, mutta olivat tiukalla.

ÄÄNI tuntuu tulevan siitä kampiakselin päässä olevasta hihnapyörästä. aivan täyttä varmuutta ei saanut kun se pyörii samalla kun kuuntelee mutta kyllä tuntui aivan kuin se ois ääntänyt ja täristänyt, kuten tuossa ekassa viestissä kuvailin. nokkaketjukaan ei ole aivan pois suljettu vaihtoehto, mutta kun kuunteli ympäri konetta sillä stetoskoopilla, niin ainoastaan siitä hihnapyörästä tuntui erikoinen ääni kuuluvan.

Eli onko tämä nyt vaihtoa vaativa osa? varmaan parempi ois ennen kuin leviää täysin. jossain viestissä jollakin oli se pyörä hajonnut ja hihnapoikki ja matka kesken. mites tuo motonetissa oleva:
9000Turbo16V Hihnapyörä Saab-9321530 (B202T --#L074038). . 25-5420 59.90 ???
Kestääkö eli kannattaako laittaa? ei hirveän paha hinta. varmaan samalla kannattaa vaihtaa hihna?
Kiitoksia tähän menessä tulleista vastauksista.
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

vika korjattu ja syyllinen oli kampiakselin päässä oleva hihnapyörä ja sen viallisuus.
Eli oli antanut "vaimennuskumi" periksi ja ulko ja sisäosa olivat "irti" toisistaan ja ulko-osa pääsi elämään. Aluksi katsottiin öljypumpun kunto, mutta se oli ok ja muutkin apulaitteet olivat hiljaisia, mitä nyt ohjaustehostimesta tai sen letkuista hieman tihkuu öljyä mutta se ei kuulu tähän. sitten kun testas hihnapyörää niin paskanahan se oli. vika poistui täysin vaihtamalla pyörä ja kolinat lakkasivat. onneksi tuli vaihdettua ennenkuin ehti rikkoa mitään muuta.
Korjaamona toimi Autokorjaamo Hilvola & Salminen Ky Tampereelta,
josta saa todella hyvää palvelua. nytkin vika korjattiin ilman ajanvarausta ja samalla tarkasteltiin muutenkin konehuoneen yleistä kuntoa. paljon kiitoksia Salmiselle asiantuntevasta avusta ja nopeasta työstä. VOin suositella kyseistä paikkaa kaikille tampereen saabisteille.
Vastaa Viestiin