9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Eli potilas my -98 2.0t viinasoftalla. Kävin aamulla tankin kautta, ajelin töihin päin n. 10km.
Rampilla kiihdyttäessä alkoi prötäämään eikä nyt suostu enää käymään kunnolla.
Duunin pihassa vaihdoin takakontissa olleen vara sytkäkasetin paikalleen ja samalla tulpatkin kun sattui olemaan nekin takapaksissa. (3. pytyn tulppa oli vähän heikossa hapessa muut ok)
Tällä toimenpiteellä ei ollut käytännössä vaikutusta, edelleen "prötää" ja tärisee voimakkaasti tyhjäkäynnillä, käynti kuulostaa joltain mopoauton moottorilta. Jätin auton töihin ja otin akun irti, mitähän kannattaa tehdä seuraavaksi?

Taustatietoa sen verran että bensapumppu vaihdettu n. ½ vuotta sitten.

EDIT: Myös CE-valo palaa, ja vilkuttaa 6 kertaa (Lambda?) Saman tekee kyllä myös jos ajaa bensalla kun on viinasofta sisässä. Kovasti olin kyllä tankkaavinani aamulla E85:tä.
Viimeksi muokannut Seppo Hovi, Ti Huhti 07, 2015 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja V-M »

puristusten mittaus tai ohivuoto mittaus.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mites bensapumppu, onko vaihdettu?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Bensapumppu tosiaan vaihdettu n. ½ vuotta sitten, petti laakista lähellä kotipihaa.
Kone on viime aikoina myös syönyt jonkin verran öljyä, eli lienee V-M ehdottamat toimenpiteet ois hyvinkin paikoillaan?


Minkähän verran tuolla tohtii ajaa, on kuitenkin n. 40 km päässä pajalta?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Minkälainen pumppu sinne laitettiin? Vaihdettiinko koko ämpäri vai pelkkä pumppu? Oliko käytetty letku varmasti sopivaa?

Sen takia mietin, kun oireisiin voisi käydä myös liian alhainen paine. Lähteekö kuitenkin käyntiin normaalisti?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Pumpun vaihdoin itse, eli pelkän pumpun sinne ämpärin sisään. Täytyy testata tuota käynnistystä vielä, kieltämättä tuntui joka testaus kerralla lähtevän huonommin käyntiin, mutta lisää testiä huomenissa. Pumppu oli Motonetista, ilmeisesti ihan Walbro? Ihan identtinen ainakin oli vanhan kanssa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kuulostaa käyvän kolmella ja jos nyppäät kolmosen suuttimen liittimen siinä hörskötellessä irti eikä käynti muutu niin pytty on varmistettu. Sitten puristuspainemittari kertoo lähtikö pakoventtiilin lautasesta palanen.
Mahdollista on myös että kansipahvi olis pettäny, kato öljyt ja jäähdysnesteet ja varsinkin tuleeko painetta. Jos männnän päälle kertyy glygolia niin älä käyttele liikaa, neste pesee öljykalvoa ja pilaat pytyn lisäksi.

Suuttimien likaantumiseen en usko mutta kurkkaa nekin. Ja vaihda bensasuodatin jos ei ole kymmeneen vuoteen vaihdettu, omassa se paljastui suuremman syötön rajoittajaksi. Ja oli todellakin vanha...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

vesa67 kirjoitti:Kuulostaa käyvän kolmella ja jos nyppäät kolmosen suuttimen liittimen siinä hörskötellessä irti eikä käynti muutu niin pytty on varmistettu. Sitten puristuspainemittari kertoo lähtikö pakoventtiilin lautasesta palanen.
Mahdollista on myös että kansipahvi olis pettäny, kato öljyt ja jäähdysnesteet ja varsinkin tuleeko painetta. Jos männnän päälle kertyy glygolia niin älä käyttele liikaa, neste pesee öljykalvoa ja pilaat pytyn lisäksi.

Suuttimien likaantumiseen en usko mutta kurkkaa nekin. Ja vaihda bensasuodatin jos ei ole kymmeneen vuoteen vaihdettu, omassa se paljastui suuremman syötön rajoittajaksi. Ja oli todellakin vanha...
Jäähdytysnesteen tilanne vaikutti normaalilta, tulppia vaihtaessa en ainakaan huomannut mitään erikoista sitä palanutta 3. pytyn tulppaa lukuun ottamatta. Bensasuodattimen olen vaihtanut joskus, arvioisin että n. 2012 vuoden kieppeillä. Mitä noihin muihin tulee niin en tiedä miten pitkälle osaaminen riittää semminkin kun auto on "korvessa" :mrgreen:
Tästä sais halvalla joku varaosa tonnarin... Itsellä alkaa vähän mielenkiinto loppumaan.

EDIT: Ai niin, tähän on tehty joskus ihan vesa67:n toimesta kansiremppa, sen jälkeen pelittikin pitkään hyvin. Tarkkoja kilsoja tai vuotta en muista.. N. 3 vuoden sisään kuitenkin
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

:lol:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Pyydä lainaan yksi suutin, voi olla se 3.hajonnut tai tukos sillä ei ne ikuisia osia ole. Tai vaihda paikkaa 1. kanssa, siisti tulppa 3. tilalle ja näkee tulpasta muuttuuko huonon tulpan paikkakin. Ng mul hajos 300tkm kohdilla suutin, ja kävi kolmella ja tökki ajo kunnolla.

Toinen et viiina irrottaa likaa tankista sekä linjasta ja minnehän se kertyy, suodattimeen ja suuttimiin.
Kaasarivehkeis tuon huomasin jo 80 luvulla kun masinolia talvella käytti et suodatin hetikohta mustana..

Venäjän bensa tukkee juuri noita suodatinta ja suuttimia, suodatin tukossa menee sitten pumppukin. Syy bensalla kylläkin pienhiukkaset sopassa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Katso map anturille menevä letku , että on kunnossa. Ihan irroittamalla ja tarkkaan tutkimalla.
Miksei muukin ilmavuoto aiheuta kolmella käymistä, mutta ainakin jos map anturiin menevässä letkussa on vuoto aiheuttaa ison käyntihäiriön

[quote="Seppo Hovi]
Tästä sais halvalla joku varaosa tonnarin... Itsellä alkaa vähän mielenkiinto loppumaan

ehei, saabisti on aina saabisti. Ei niistä pääse eroon myymällä. :)
Voin toki ottaa vastaan.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vastaa Viestiin