Öljyä kuluu -> pakokaasua öljyntäyttökorkista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sultan of Finland
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Öljyä kuluu -> pakokaasua öljyntäyttökorkista

Viesti Kirjoittaja Sultan of Finland »

Moi,

Huomasin että tonnari hörppää öljyä 0,5 l /1000 km "normaalin" 0,5 l / 10000 km sijasta.
Koneremontin (kansi, venttiilivarren kumit, männänrenkaat, hoonaus, venttiilien läppäys, alakerran laakerit yms.) 50 tkm sitten tehneenä epäilin syypääksi turboa. Kompurapuolelta kokeillessa siinä tuntuu selvä aksiaalivälys, eli turbokin on siis tiensä päässä.

Erikoiseksi asia muuttui, kun huomasin öljyntäyttökorkin avatessani sieltä leijuvan pakokaasua.
Auto myös pöläyttää satunnaisesti pakoputkesta sinisen pilven eli öljyä palaa. Jäähdytysneste pysyy kuitenkin tiukasti MAX-merkin kohdalla.

Katsoin pikaisesti puristukset pelätessäni kannen olevan halki, mutta kaikki ylittivät arvon 12 kg / cm^2.
Heittoa oli jopa n. 15 % suurempia arvoja, mutta uskon tämä menevän mittauksen piikkiin.

Voiko hajonnut turbo mitenkään aiheuttaa kyseisiä ongelmia, vai joudunko joka tapauksessa nappaamaan kannen taas auki? Voisikoko öljystä tukkeutunut huohotusletku tms. aiheuttaa moista?
SAAB 9000 2.0t 1996 stage1
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljyä kuluu -> pakokaasua öljyntäyttökorkista

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Turbo se voi ollakin. Huohotin kantsii myös kattoa, vena etenkin et ehjä ja toimii takaisku.

Offtopic mut laitan kuitenkin
Yhdes omas ja muutamas kaverin autos bensan meno öljyn sekaan tullu viallisesta ruiskun lämpötila-anturista. Lyö soppaa enemmän (luulee kokoajan et on kylmä kone) kuin polttaa ja valuu öljyn sekaan.
Tuon kyllä huomaa bensakulutuksessakin jos se lähes tuplaantuu kuten siskonpojan audissa tai lämmetessä käynti raskasta, alkaa nykimään ja putkenpäästäkin vahva haju.
Jos tuo niin öljyt uusiksi ku bensa laimentaa ne (näyttää myös väärin laimeana litkuna) ja seurata ettei katti ole ottanut damagea.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Öljyä kuluu -> pakokaasua öljyntäyttökorkista

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuo lämpöpuoli selviää onneksi helposti Trionicilta OBD-tökkelistä, jos se mahdollisuutena arveluttaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sultan of Finland
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljyä kuluu -> pakokaasua öljyntäyttökorkista

Viesti Kirjoittaja Sultan of Finland »

En usko tuon anturin tässä tapauksessa olevan ongelmana. Ainakin viimeisimmän n. 1000 km reissun keskikulutus huiteli n. 7 l / 100 km eli se oli ihan normaali. Pitää silti vielä tarkistaa tuokin jos saan kännykällä ja bluetooth-purkilla sen katsottua.

Ei kai se auta kun laittaa uusi (isompi :D) turbo tilaukseen.
SAAB 9000 2.0t 1996 stage1
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljyä kuluu -> pakokaasua öljyntäyttökorkista

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Muista samalla tilata pari juttua..
-isompi kytkin
-suuttimet
-bensapumppu
-3bar mappi
-välijäähdytin
-putkisto
-softaus..

:wink:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin