Miksi tonnarit ruostuu?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jara
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja jara »

Kova tonnarikuume on ajanut siihen, että olen kierrellyt lähistöllä katselemassa myynnissä olevia tonnareita. Mutta voi v#####u, kun noi 90-luvan vaihteessa valmistetut tonnarit on ruostuneita! :cry:
Kattoluukun ympäriltä oli yksikin ihan mätä ja ovien reunat pehmeet ja ym. ( ilmoituksessa luki RUOSTEETON) Nyt tais tonnari kuume laskea ja ajo ässällä jatkuu vissiin kauan, ennen kuin saa rahhaa uudempaan tonnariin. :?
Kertokaa tonnarimiehet, mistä lähtien tonnarit ruostuu vähemmän, ja minkä takia vanhemmissa pitää katon ruostua!!!! Ei vanhat satkutkaan ole lahoja ( ainakin ne mitä mulla on ollut) kattoluukun ympäriltä.
Hieman sapettaa kun ruosteisen tonnarin vieressä liikkeessä seisoo RUOSTEETON vuosimallia 90 oleva Peugeot 405!!! :evil:

Kyllä tietysti on ehjiäkin :lol: ( varmasti klubilaisilla), mutta bubjettiin mahtuvat yleisessä myynnissä olevat on lahoja! ( oli kai liian karkeasti sanottu sorry!) Ja varmasti auton hoidollakin on merkitystä......
No huomenna menen taas katsomaan yhtä.....
Kyllä taitaa 90-mallin ässä olla meikäläisellä vielä jonkun aikaa..... :wink:

Apuva!!!
T. Jara

Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

hmm.. No itellä on tuo -96 9000:nen ni ei ole onneksi ruostetta missään.Mutta eihän se kuppa komeassa, vai mitä??! :wink: Ja luimpas jostakin että -96 vuoden A*di a4 ja ton vuoden Saab 9000 olisivat ruostuneet vähiten mitä ovat tutkineet. :roll: Toivotaan niin että ovat tutkineet oikeen... 8)

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jos budjettisi venyy CS-malliin asti niin todennäköisyys löytää ruosteeton yksilö kasvaa huomattavasti. CS-tonnarit galvanoitiin ja tilanne on niiden kohdalla on huomattavasti parempi. Ilmeisesti CC mallia ei koskaan galvanoitu ja CD:tä alettiin galvanoimaan vasta faceliftin yhteydessä.

-J-

Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Ja vanhemmat (80-luvun) ovet on valmistettu italiassa, fiet-groupin tehtaalla.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87

jara
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja jara »

Taitaa se saapikkaan ruosteisuus olla peräisin TIPO 4 prokteista! Muut olikin italiaanoja:: :D
Yks tuttu peltiseppä sanoi, että croman ovet passaa saappiin suoraan...Kuvista olen katsellut ja takaovet näyttäs samanlaisilta...... :?:

Mutta cs-malli oiskin jo upea valtion virkamiehen "suurella" palkalla... eikun harkintaan!!! :D
Kiitti boys!!! :wink:
T. Jara (vielä satkulla liikkuja)

MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Onkos CS tonnarien kori kokonaan galvanoitu :?:
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Onkos CS tonnarien kori kokonaan galvanoitu
Ainakin kriittisistä paikoista se on galvanoitu, elikkäs ovet, lokasuojat jne... lähinnä päätellen omista kokemuksista. Tonnareissahan on helmat (ovien alareunat ja alapinnat) pirun arat kiveniskuille koska ne saavat tasaisen hiekkapuhalluksen etupyöristä. CC:ssä ja vanhemmassa CD:ssä kiveniskut kostautuivat kukkina varsin nopeaan, CS:ssä ja uudemmassa CD:ssä kärsii odottaa kesää ennen kuin alkaa paikkaamaan :D

Noiden ruostekukkien kanssa kun taistelee niin kotelosuoja on hyvä ensiapu, harva viitsii tai pystyy kesken talven korjailemaan kiveniskuja. Pieni töppäys pienellä pensselillä kotelosuojaa maalittomaan paikkaan antaa edes jonkinlaisen suojan ja se on helppo poistaa kun aloittaa varsinaisen korjauksen.

Todennäköisesti kori on kuitenkin kokonaan galvanoitu, sinkkikerroksen paksuus tosin varmasti vaihtelee. Käsittääkseni galvanoinnilla on varsin vähän tekemistä kuluttajan edun kanssa vaan sillä lähinnä helpotetaan korien ja korin osien varastointia ja se toimii esikäsittelynä ensimmäiselle maalikerrokselle. Varastointi ja varastointitarve riippuvat tietysti autotehtaassa, ruotsalaisilla kait on tavoite kuljettaa suuremmat komponetit läpi tuotantolinjan samantein ja varastoida vain nippeleitä. Sinkitys tuli tavaksi samoihin aikoihin kun siirryttiin ympäristöystävällisiin maaleihin. Siirtymäkauden aikana (uudet maalit - ei sinkitystä) esim VAG:lla oli melkoisia ongelmia ruostumisen kanssa.

-J-

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Haza »

jara kirjoitti: Hieman sapettaa kun ruosteisen tonnarin vieressä liikkeessä seisoo RUOSTEETON vuosimallia 90 oleva Peugeot 405!!! :evil:
Muistelisin kuulleeni että tuon ikäiset 405:t on jo galvanoitu tai jotain..
jara kirjoitti: Kyllä tietysti on ehjiäkin :lol: ( varmasti klubilaisilla)

On varmaan juu, jossain etelässä ehkä :roll:
tällä klubilaisella ei ainakaan ehjiä ole, tai no, toinen toivottavasti on ehjä kunhan saan mokoman valmiiksi.
jara kirjoitti: Taitaa se saapikkaan ruosteisuus olla peräisin TIPO 4 prokteista! Muut olikin italiaanoja::
Yks tuttu peltiseppä sanoi, että croman ovet passaa saappiin suoraan...Kuvista olen katsellut ja takaovet näyttäs samanlaisilta......

Niin, voidaanpahan ainakin syyttää italialaisia kun meidän autot on ruosteessa :)
Theman (lancia) ovet sopii myös, pellit on käsittääkseni täysin samanlaiset Thema-Croma-9000 kolmikossa, tipo4:n neljäs mallihan oli alfa 164, sen ovet EI käy muihin kolmeen.

Pitää varmaan koota joku 9000 ruostegalleria kaikista paikoista joita olen joutunut/joudun hitsaamaan omista 9000:sta :lol:
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

OT:n puolelle menee, mutta kun tuosta TIPO-projektista tuli puhetta..Eli mahtaako jommankumman "makaroonin" takakaaret käydä tonnariin? Niissä kun ei ole muistaakseni noita kirottuja koristelistoja. Vai olikohan niin, että Cromassa puskuri tulisi kiinni kaareen jolloin sen sovittaminen olisi hieman työläämpää.
Saab 9000 Aero "Anelma"
Corvette C5

Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kyllähän rrrauta ruostuu.
Meidän Tonnarissa piti vaihtaa ovet (korvaavat hankittu vm86:sta) ja etulokasuojat. Työaika arvioitiin pitkäksi viikonlopuksi. Tää viikonloppu on kestänyt nyt jo 5 kuukautta. 8O

Vuosi sitten hitsattiin takaosa sisältä.
Nyt hitsattiin kaikki muut kohteet. :lol:

Uusittiin lattiat, sisähelmat, tuet, helmat ulkopuolelta.
Takalokasuojien korjauspalat hitsattiin ja tinattiin. takakontti rakennettiin uudestaan ulkopuolelta.
Etupalkit ja a-pilarit korjaushitsattiin.

Noin lyhykäisyydessään voisi sanoa, että konepeltiä ja kattoa ei hitsattu.
Eikä haljennutta tuulilasia, se vaihdettiin uuteen. :D

Nyt eilen , bensatankin irroituksen yhteydessä löytyi vielä kaksi reikää lisää.:twisted:
Nyt kun ne on hitsattu, niin taidan lyödä taltalla johonkin reijän, ettei hitsihommat vaan ihan heti lopu.

No, kohta ajetaan ainakin sataa 8O

Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Wirrrrhe.

Ovet ovat vuosimallista 96 :roll:

samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Kyllähän näihin tonnareihinkin tuntuu ruoste tarttuvan. Itse hankin tämänhetkisen tonnarini vajaa 3v sitten ja näin jälkeenpäin voi sanoa, että tuli tehtyä liian pikaiset kaupat. Ihastus tonnariin oli kuitenkin liian suuri, että olisi voinut vielä etsiä parempaa yksilöä. Auto on -90 ja ajettu reilut 350tkm.
Auto oli ostaessani valkoinen lukuunottamatta ruostekukkia joita löytyi aivan liikaa loppujen lopuksi. Vasemmassa etulokarissa oli peukalon mentävä reikä, kuskin oven takareunassa reikä, kaikki ovet olivat lahoja sen alareunassa olevan listan takaa. Sekä oikeassa takalokasuojassa oli tankkausputken takana nyrkin mentävä reikä, jonkä takia oikean puolen helma ja takakontista osa oli ruostunut osittain puhki. Kyllä siinä meinas itku päästä kun kesäkeleillä purin auton ja aloin tutkia ruostevaurioita. Onneksi oli hyvät tilat ja aikaa laittaa autoa koko kesä työn ohessa. Paperipeltiä lähti rälläkällä jokunen neliö ja tilalle laitettiin reilusti lisää. Mikistä kului lankaakin varmaa pari rullaa...
Lopputulokseen olen kuitenkin enemmän kuin tyytyväinen, sillä ruostetta ei löydy enään mistään ja reiät saatiin umpeen. Niin ja tietenkin musta maalipinta(sis. puskurit,jne.), kirkkaat vilkut, tummennetut lasit ja 17" alut. Kyllä muuttu tonnarin ulkonäkö heti kerralla! :D
Turbo tosin puuttuu edelleenkin :(

jara
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Nyt ei ruostu...

Viesti Kirjoittaja jara »

kun hommasin auton jonka kori galvanoitu... Merkkiä en ilkeä sanoa, :oops: mutta merkkinsä hulppein peli ollut aikoinaan....
Mutta eipä ne ruostepeikot ole onneksi meikäläisen pihalta hävinneet: Hommasin varmaksi autoksi taloon saab 90 -86 ja etsiskelen rauhassa ( rahoja etsitään ensin::) tonnarin ykköspeliksi.

No pehmeää kyytiä tämä " suapin korvike" tuntuu tarjoavan ja vielä elukka logo-maskissa..... :wink:

Kerran saapisti...AINA SAAPISTI!!!!!! :lol:

T. Jara

AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Ostin tossa kesällä 87' tonnarin ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen! Ruostetta on todella vähän, vain yksi pahempi kohta takahelmassa sisäpuolella (ei siis näy :lol: ). Kyllähän sitä ruostetta varmasti löytys vähän lisää jos alkas oikeen ehtiin. Asiaa ehkä auttaa se, että auto on maalattu uusiksi siinä 90-luvun alussa.

9000CD 2.3T.16V
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 10:05
Paikkakunta: Välisuomi ( eikö ole ihmeen kaunis nimi toi väli )

SAAB Ruostuu..?????

Viesti Kirjoittaja 9000CD 2.3T.16V »

Eikä...vanha 900 ruostu ovien alareunoista mutta sitten hommasin
9000tonnarin saksasta vm91 ja ruostetta ei ole missään eikä pohjaan ole
tungettu mittän massoja, auto on todella uuden veroinen aj 197t.

always SAAB rules
joku viisas sanoi että tahdin määrää ahdin...

Vastaa Viestiin