Miksi tonnarit ruostuu?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re:

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

saarive kirjoitti:Ei galvanointi tässä ole avainsana vaikka siitä varmasti on paljon hyötyä. Niin hyvä ja edistyksellinen "paremman luokan auto" kuin tonnari markkinoille tullessaan olikin niin yhdessä suhteessa se on lähes ala-arvoinen eli ruosteenkestävyys.

Miten samassa maassa on pystytty suunnittelemaan ja valmistamaan jo lähtien 30-40 vuotta sitten esim sellaista autoa kuin Volvo Amazon, 144, 240, 700 sarja joiden ruosteenkestokyky on aivan toiselta planeetalta kuin tonnarin. Mitkään ajomäärät tms. ei kelpaa selitykseksi, taita jäädä vain huono laatu viimeiseksi selitykseksi tässä asiassa.
Juuri näin kuten yllä sanotaan.
Nyt kun kolmannen tonnarin lähetin paaliin on se uskottava. Muuten niin persoonallinen ja kiinnostava auto pilattu huonolla maalilla ja ruostesuojauksella. Etenkin ne 80 luvun cc tonnarit lahosi ennätysajassa.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja mestari »

onneksi nyt voidaan huokaista helpotuksesta kun oman tontun sivuikkunaa koristelee usea ruostesuojaus tarra ja sen näkee myös koristakin.todella topakanmakusessa kunnossa koko pohja :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mua vähän ihmetyttää miksi 12 vuotta vanha aihe piti kaivaa haudasta :?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hyvähän se on palautella mieliin myös tosiasiat :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tosiasian näkee aina kun avaa ulko-oven.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja mestari »

mutta eivät kaikki :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Sten »

Alkoi huvittamaan otsikon kysymys :P
Parempi että aihe lepää rauhassa, niin moni tonttu on ehtinyt poistua keskuudestamme.
Ei häiritä hautoja.

Rust in peace ✌
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ei ole vielä ruostunut! 8O Innolla odotan toki.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Niin se vaan vahvinkin rauta antaa jossain vaiheessa periksi
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Hä? Ei saa rienata!
Mulla on tää sama tonttu ollu jo reilu parikyt vuotta, eikä se vaan mitään ruostu.
Ainoa vika on se, että auto on niin hyvä, ettei siitä pääse millään eroon :)
CS 2,0t -97 225 000 km
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Kappas, lähdin kans lukemaan tätä vanhaa ”uutena” :D

Ihmettelin, että onko Firges taas remmissä...
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eilen käytin Tonnaria leimalla ja semmoinen jopa tuli. Katsuri tuumasi, että hieno peli ja valitteli ruosteen puutetta. Hänen mielestään "nämä on yleensä aivan mätiä etummaisten tunkin kiinnityskohtien ympäriltä".

Pitäisköhän tuo paikka jotenkin suojata tulevaisuuden varalta?

Olipa kyllä mukava nähdä Tonttu alapuoleltakin pitkästä aikaa. Kauniin sininenhän se pohja vielä on.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Miksi tonnarit ruostuu?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Saabatti kirjoitti:Eilen käytin Tonnaria leimalla ja semmoinen jopa tuli. Katsuri tuumasi, että hieno peli ja valitteli ruosteen puutetta. Hänen mielestään "nämä on yleensä aivan mätiä etummaisten tunkin kiinnityskohtien ympäriltä".
Kyllä ne on. Tosin ei siinä mitään rakenteellista ongelmaa sinänsä ole, ruostuminen alkaa tuosta jos siinä käytetään muuta kuin orkkistunkkia ja tuki taittuu mutkalle.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin