Miksi tonnarit ruostuu?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nyt ei ainakaan mun Tonnari ruostu. :twisted:

vahdin sitä päivittäin, ruosteenestopurkin kanssa. 8O

Että maisui makeelta ekat kilsat Firgesillä, ei nitise/kolise ja kulkee.

Musta se on, ilman liikoja merkkejä, Cool. :lol:
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

ite oon huomannu että nuo 90luvun vaihteen tonnarit ruostuu kuskin puolelta takimmaisesta sivupellistä alhaalta. Mutta siihenkin on varmaan syynä se, että ovat tehtaalla unohtaneet puhkasta reiän sinne koteloon ku toisella puolella on vesi reikä. Meiän -91 CD:eessä on myöskin siellä pikku kukkasia ku katottiin niin siellä on pelkkä tyhjä tila jonne ei ilma mene muualta kuin semmosista pikku koloista mistä vesi pääsee sinne. Porattiin pari reikää ja ei taia enää niin helposti ruostua.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nuo mainitsemasi kikat ovat yksi kerhotoimintamme hyöty.

Pitäis vain kyseiset kikat säilöä
jarvepa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Tammi 03, 2004 12:02
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja jarvepa »

Meillä on ollut kaksi tonnaria ja kolmas on haussa. Olen havainnut muistakin reilut kymmenen vuotta vanhoista Saabeista, että mustat ja valkoiset ruostuvat huomattavasti herkemmin, kuin metalliväriset.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

....ehkä metallinvärisiä on pesty ja huollettu paremmin 8O
Sensei
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 18:24

Viesti Kirjoittaja Sensei »

"Muistelisin kuulleeni että tuon ikäiset 405:t on jo galvanoitu tai jotain.. "

405 ovat täys sinkityllä korilla ja niihin ei pitäisi tulla ruostetta kovin helposti verrattuna vaikka tonnariin.. :?
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

omassa 91 katsoin että kori on ainakin osittain sinkitty (oli anteinnin kohdalta sinkitty). Mutta ovet taitavat olla edelleen miltei samaa haperoa (tosin itsellä roiskeläpät jotka hieman ehkäisee) ja takakaaret nyt tuntuu olevan miltei kaikissa jos vain kilsoja on nähnyt :) ja tosiaan cs korimalli on ainakin paremmilla pelleillä oleva :) ja cdkin uudemmalla keulalla.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

ruåste

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Omassa 1992 ainakin ainut paikka jossa ruostetta on, on tuossa kuskin puolella etukulmassa listan alla,sellainen peukalon kokoinen pintaruosteläikkä.Tosin auto on Ranskan tuonti...Auto on LeMans blue.Eli ei metalliväri.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Sensei
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 18:24

Viesti Kirjoittaja Sensei »

Joo no itellä Mi16 89 enkä oo ruostetta löytänyt vielä edes pohjasta,mutta sehän kyllä riippuukin siitä miten autoa on pidetty ja kuluuhan se sinkkikin joskus pois.. :cry:
saarive
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 08:03

Viesti Kirjoittaja saarive »

Ei galvanointi tässä ole avainsana vaikka siitä varmasti on paljon hyötyä. Niin hyvä ja edistyksellinen "paremman luokan auto" kuin tonnari markkinoille tullessaan olikin niin yhdessä suhteessa se on lähes ala-arvoinen eli ruosteenkestävyys.

Miten samassa maassa on pystytty suunnittelemaan ja valmistamaan jo lähtien 30-40 vuotta sitten esim sellaista autoa kuin Volvo Amazon, 144, 240, 700 sarja joiden ruosteenkestokyky on aivan toiselta planeetalta kuin tonnarin. Mitkään ajomäärät tms. ei kelpaa selitykseksi, taita jäädä vain huono laatu viimeiseksi selitykseksi tässä asiassa.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Eipä tuossa -86 pommarissakaan paljon ruostetta ole. Ovien alareunat nyt tietysti on puhjenneet, ja helmoissa on pari kukkaa. Tämä on käynyt pariin otteeseen ruostesuojauksessakin (ainakin papereiden mukaan) :O

Takalokarista löytyi kans yksi reikä, ja etupyöränkaaret oli aika haperoa. Mutta ei vakavaa siis, todellakaan. Enempi tämä siltikin ruosteessa on kuin satku -87. Jännä juttu oli tuo a-pilareiden kukkiminen, en moista oo aiemmin nähnykään ns ajokuntoisissa autoissa 8)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Sensei
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 18:24

Viesti Kirjoittaja Sensei »

Tämä on käynyt pariin otteeseen ruostesuojauksessakin (ainakin papereiden mukaan) :O


Joo no eipä se kovin helposti ruoste lähdekkään leviämään jos ruostesuojaa hoksaa vaan laittaa:)

Ite ostin -86 tonnarin ja pohjassa sekä ovissa ja a-pilareissa oli reikiä kymmeniä osaa oltiin paikkailtu jo aiemmminkin,oli vähän huonoa tuuria mutta saapahan ainaki värkkäillä.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Itsellekkin oli yllätys, miten pehmeitä monet tonnarit 80-90 taitteesta on.
Tuli muutamia katseltua viimetalvena. Monessa ovet oli ihan pehmeä listan alapuolelta ja täynnä ruostekuplia. Alataitteet oli usein täysin ruosteessa.
Varmaan sinkitys olis auttanut noissa paljonkin korroosion kestossa.
Myös rakenteiden tuulettuvuudessa on varmaan ollut puutteita, monet suolaa ja kuraa hautovat muovit ei varmaan ole auttaneet korroosionkestossa. Varmaan tuon vuoksi niitä tunnutaan purettavan uskomattoman paljon osiksi. Uudemmissa tuo tilanne on onneksi parempi, ilmeisesti tuon sinkityksen takia.

80-90 luvun taitteen autoista tuo 740 Volvo ja 405 Pösö taitaa edustaa parhaiten korroosiota kestäviä automalleja, niissä ei juuri ruosteisia näy.
900S(T5.5) M1991(KR)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos nyt täytyisi hankkia 90-taitteen Tonnari niin en huolisi muuta kuin uutena ruostesuojattua. Kantapään kautta on tullut opittua mitä kaikkea yllätyksiä koteloiden sisäosat voivat tarjota :evil:

Mitä itse on joutunut noita paikkoja aukomaan ja tekemään uusiksi niin silmiinpistävää on ruostesuojauksen puute, ts. koteloissa ei näkynyt eikä tuntunut minkään valtakunnan kotelovahaa, ainoastaan fosfatointi ja harsomainen maali tjsp.

Ilmeisesti tilanne alkoi hiljalleen parantua 92- ja eteenpäin?
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Niin jos se suojaus on sitten tehty kunnolla, usein ei sitä suoja-ainetta vaan ole tarpeeksi. Tämä havainto vaan on liian usein ollut totta, mitä on tullut vanhoja autoja nähtyä.

Muuten nuo Tonnarit ovat aikaisekseen autoksi tyylikkäitä, varsinkin cd koppaiset on iättömän edustavia. Eivät häpeä monen uudemmankaan vierellä :wink: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin