Mikä vaivaa 9000 turboa?(lisää kymysyksiä)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Mikä vaivaa 9000 turboa?(lisää kymysyksiä)

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Terve!

Vaihdoin tuossa auton saabiin, 9000 CD turboon vm-89.

Pari kysymystä,joihin en löytänyt suoraa vastausta haulla:

1.Kone on suorasytkällä ja siihen on asennettu SP:n 3" DP ja 3" putkisto alusta loppuun.(ensi viikolla vv-suodatin,ahtomittari ja dumppi)
Koneessa on myös SP:n APC-chip ja sitten se toinen chip,käsittääkseni polttoainepuolella,korjatkaa jos olen väärässä.

Kun kiihdyttää ja pitää kaasun pohjassa,auto rupeaa välillä tavallaan puutumaan
korkeilla kierroksilla (->4000rpm),ilmiön huomaa selviten 3.vaihteesta eteenpäin kun koneelle on vähän rasitusta.?? :(

Apua oli kun otin tankkiin reilusti suomalaista bensaa (98okt.),
kun autolla oli ajettu rajan takaa haetulla bensalla.

Mihin asti alkup.ahtoneula pitäisi nousta täysillä ahdoilla mittaristossa noilla virityksillä?

Sitten Dumpista: Onko sitä järkevää laittaa tähän koneeseen?
Kun lueskelin täältä ja asiasta näyttäisi olevan vaikka minkänäköistä kommenttia.
Ja minkälainen? Säädettävä,kierrättävä vai alkup.tilalle se forgen malli?

2.

Kun esim kiihdyttää motarille rampista kääntyen niin vaihdekepissä ja etupäässä tuntuu tärinää.
Suoraan ajaessa ei tunnu mitään mutta heti kääntäessä ja kiihdyttäessä rupeaa tuntumaan?
Ilmiö on sama kuin murroksessa tai vetarissa olisi häikkää,mutta ne ne eivät ole.
Kerettiin testaamaan murrokset.
Itse veikkaisin v-laatikon kannakekumeja tai tuentaa?
Onko muilla samanlaista vikaa?
Ei tunnu vakavalle vialle mutta kiva olisi korjata pois. :roll:

3.

Onko saatavissa tuohon CD malliin vähän paremman näköistä etupuskuria,ja mistä?
Löytyykö käytettyinä?
Ei ole itselle sattunut silmään.



Itse olen näissä turboasioissa täysin ummikko joten täältä on jo tähän mennessä löytynyt jo paljon apua.

Kiitos jo etukäteen vastauksista. :idea:
Viimeksi muokannut jblgti1200, Ti Helmi 22, 2005 10:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Bypassista (dump) sen verran, että koneeseesi ei voi asentaa avointa dumppia. Silloin se "hukkaisi" ilmaa, jonka perusteella seos on jo laskelmoitu. Eikä siitä olisi mitään hyötyä.. Ja jos dump-ääntä kaipaat, niin saat sen jo aika hyvin sillä 3"putkistolla ja vapaavirtaus-suodattimella. :wink:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tri-Lo kirjoitti:Bypassista (dump) sen verran, että koneeseesi ei voi asentaa avointa dumppia. Silloin se "hukkaisi" ilmaa, jonka perusteella seos on jo laskelmoitu. Eikä siitä olisi mitään hyötyä.. Ja jos dump-ääntä kaipaat, niin saat sen jo aika hyvin sillä 3"putkistolla ja vapaavirtaus-suodattimella. :wink:
Dumpin tai by-passin hyöty ei liity millään tavalla seoksiin.
900C -86
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Suosittelen bensansuodattimen ja tulppien vaihtoa heti ensimmäiseksi, jos on käytetty Venäjän menovettä. Suodattimen tukkeutuminen hyydytti oman tonnarin kertaalleen lähes totaalisesti.

Reilumpia ahtoja käytettäessä dumpin hyöty alkaa tulla esille, alkuperäinen by-pass ei kestä kovin kummoisia ahtoja, eikä sen virtausaukko yksinkertaisesti riitä siirtämään ilmaa tarpeeksi nopeasti rivakassa vaihteenvaihdossa. Omassa tonnarissa (-86) on Paten dumppi, eikä ole esiintynyt ongelmia..säätö on tosin suht kireällä, mutta ei kuitenkaan iske pahemmalti turbiinin siiville.
Corvette C5
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Dumpin tai by-passin hyöty ei liity millään tavalla seoksiin.
Enhän sanonutkaan että liittyisi. :?

Mainituilla virityksillä ei kuitenkaan ole muunlaisesta bypassista hyötyä. Eikä avointa dumppia edelleenkään laiteta kuin Trionicilla oleviin tonnareihin.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Eli onko siitä avoimen dumpin asennuksesta sitten jotain haittaa?

Kun olisi halvalla tiedossa parikin mallia.

Mitä öljyjä olette käyttäneet ko.koneessa?

Mikä mitsun ahdin tuossa koneessa on tuo vakio?

Kannattaako vaihtaa platinatulpat?



P.S:
Jos jollain on ylimääräisenä tai myytävänä 16-17" alut tuolla 4x108 jaolla ja suht pienellä ET:llä niin voi tarjota tänne tai laittaa yv:tä.
Kumeilla tai ilman.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sen tuossa yritinkin selittää, että kun autossasi (lh-jetronic) on imm (ilmamassamittari) niin jo mitattua ilmaa ei toimivuuden kannalta pidä päästää ulos (joka avoin dumppi tekee). Moottori käy silloin liian rikkaalla seoksella. Eli jos autoosi pitää jossain vaiheessa vaihtaa bypassi, sen takia että alkuperäinen ei kestä ahtoja tarpeeksi, niin toinenkin on oltava (ÅTERCIRKULERANDE suomeksi=???sano nyt joku) takaisinkiertävää(?) :roll: mallia. Vasta Trionic 5/7-autoihin voi laittaa avoimen dumpin.

Ei ole Mitsun ahdin vakiona koneessasi, vaan Garrett, T03.

Suosittelisin hyvänlaatuista täyssynteettistä öljyä, 10W-40 tai 0W-40.

Jos tulpat alkaa olla huonot, niin uudet NGK:t tilalle vaan. BCPR7ES-11. Ei sinun kannata muita laittaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minun autossa on Garrett T25. ( 9000CD 2.3TA )
Öljynä käytän 5-w40
Ja tankkiin aina 98E ( tuntui 95E:llä jotenkin tukkoiselta se meno )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Taidan tietää mistä autosta on kyse,siihen on vaidettu vahvempi bye-bass
ventiili,samoin siinä on alkuperäisessä kotelossa vv-suodatin.

Pane uudet tulpat ja pensa suod ja aja vähän aikaa 98 okt jos sillä paranis veto,kerran siitä koneesta meni yksi pytty pimeeksi ja sillon epäiltiin että sytkäkasetti on sökö mutta sillon se rupes pelaan uusilla tulpilla siis se kasetti on vanha.Myös mankku vena vaidettiin siihen mutta se oli käytetty.

Miten muuten toi kasetti suhtautuu siihen jos ajetaan paljon niin että nakuttaa koko ajan,eli 92 okt ja nostetut ahdot ja annetaan kumminkin hanaa.Rupeekohan se ilmottaan nakutuksesta liika herkästi ???ja nåin ei anna ahtoja sitten edes 98 okt.Vai olikos näissä jetronikillä olevissa vielä naku anturi.

Saitko auton mukana ne vakio "lastut",voihan sitä kokeilla siihen ruiskun boksiin miten se toimii vakiolla,niin ja miks ei myös apc/di boksiin.

Sillon kun minä viimeksi ajoin sitä autoa niin kyllä siinä ahdot nousi punasen puolelle niillä viri "lastuilla",vakiohan nostaa siihen punarajalle.

Lisätään vielä
bensanpaineensäädin siihen vaihdettiin ja johtoliitimet on putsailtu konehuoneenpuolelta edelisen omistajan toimesta,tarkista vielä minkälaisia välyksiä on turbossa ja onko öljynen,se turbon kunto on arvoitus ei ole tutkittu,myös vuodot painepuolella (kenno,putket)kannattaa tutkia jos ei paineet nouse punasen puolelle siis sen jälkeen kun em asiat on ok.

Niihin vetareihin on sisäpäät pantu molempiin ja ainakin toiseen ulompi nivel,ne rapsahteli kaikki yksitellen oli aika ronskioteinen se edellinen omistaja,ne koneen/laatikon tuenta kumit kannattaa katella,voipi olla siellä löysiä.Suosittelen jarrujen tarkastusta tuli monta kertaa se edellinen omistaja pihaan jarrut savuten eli tarvittaessa uusia paloja ja levyjä,nesteiden vaitoa ettei tulis mitään yllätyksiä liikenteessä.
Viimeksi muokannut YKÄ, Ma Helmi 14, 2005 09:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Jos ahtimena Mitsu, niin TE05-12B.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Joo käynti parani huomattavasti kotia tullessa silloin kun otin täälläpäin 98 tankkiin jossa oli n.10litraa venäjän bensaa jäljellä.

Nyt on kanisteri kontissa ja enää muutama litra jäljellä tankissa.
Laitan sitten pelkkää 98 tankkiin.

Eikös muuten jakopää ole ketjulla näissä koneissa?
Onko ollut ongelmia vai onko kestävää tavaraa..?


Joo mutta nyt lähden hakemaan kaupungilta ne tulpat,b-suodattimen,öljyt sekä ahtomittarin.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Anteeksi..5W-40 tarkoitin eikä 10W! :roll:

Ketjulla on jakopää. Kestää öljynvaihdoista riippuen 200.000-400.000km.. Kun rupeaa olla vaihtokunnossa, on jo niin äänekäs että vahdat jo siitä syystä. :wink:
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

2 päivää tuo tonnari kesti,

Lähdin tuossa pari tuntia sitten yhden talon pihasta ja siinä tiellä oli pieni monttu(siis ei koko auton kokoinen) ja samalla kun auto meni montun yli pienen tömähdyksen saattelemana niin vaihdoin vaihdetta 2:lle.
Ja tämä yhteensattuma ei auton mielestä ollut hyvä,joten kuskin puolelta kuului he¤leti&nmoinen jurahdus.Sitten ei mennyt enään kunnolla pykälät hetkeen silmään ja kuului selvästi kuin vetari olisi tullut ulos laatikosta.

Hetken kiroiltuani käytiin katsomassa paikkaa mistä tultiin,ja löytyi vetarin laatikonpuoleiseen päätyyn ristikkoon kuuluva yksi laakeri (vai rulla tai mikä nyt onkaan) tieltä montun jälkeen.

Joten mitähän sieltä nyt meni,onkohan v-laatikko remontti edessä?
8O Onko tapahtunut vastaavaa?

Itse veikkaan että vetari on vaan muljahtanut tarpeeksi ulos,toivottavasti ei ole rikkonut vaihdelaatikon puoleista vastakappaletta.

Korostan vielä että vauhtia oli n.20km/h ja ihan normaali kiihdytys lumella(ei sutien).
Ja vielä se että samalla kun auto meni monttuun niin nostin kytkintä ja 2 vaihde oli silmässä.

Laatikko on autossa kunnossa,ei synkrot kurise eikä kahise ajaessa.
(siis ennen tapahtumaa)

Vetarin päällä oli nivelrasvaa,mutta v-laatikkoöljyt oli pysynyt sisällä.
sen pystyi kattomaan nyt pimeällä.

Soitin hinurin hakemaan auton pois kun sitä ei voinut hinata köydellä,koska olisi kuulunut jurina koko ajan,ja se olisi voinut rikkoa varmasti lootan.

Huomenna selviää mitä on mennyt,saadaan auto halliin.

Jos jollain on ylimääräisiä turbon hyväkuntoisia manuaalilaatikoita,niin varauksella voisi tarjota niitä mulle yv:nä.
Tai suht välyksettömiä koko vetareita.(kuskin puoli)



Eli alkoi saabismi minun kohdalla aika kankeasti,muuten olen ollu tyytyväinen koko peliin,mutta tällaiset harmittaa.
Ja varsinkin kun hinauksenkin jouduin maksamaan omasta pussista. :cry:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eiköhän se ole vaan murros antanut periksi. Eli luultavasti se vetarin maljaan tuleva "tripod" on hajonnut kappaleiksi.

Jos laatikko nyt sattuukin olemaan rikki, minulta löytyy yksi ylimääräinen turbon loota.
Corvette C5
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

No hyvä olisi jos ei ole laatikko paskana,
selviäis pelkällä murroksen vaihdolla.
minkähintaisia nuo murrokset saabiin on uutena,ja onko se "tripod" irroitettavaa mallia (siis irti vetarista),kun en näitten etuvetojen kanssa ole paljoa pelannut. :oops:

Samalla meinasin uusia kaikki puslat ja koneen kannakkeet jos vain löytyy väljiä/kuluneita sellaisia.

Löytyiskö sulta to4 madallusjousia tuohon mun autoon,tai joltain muulta.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Vastaa Viestiin