Tunkki läpi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

mestari kirjoitti:painappa kuva korjatusta tulemaan :D
Challenge accepted :D Pitää lipastaa yliopistolta millistä peltiä ja etsiä tilat missä hitsata. Mielenkiintoista on kurkata lattiamaton alle.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10926
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja jus »

Jotain tuollaista sieltä löytynee kun vähän penkoo:
Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva
Toivottavasti ei ihan noin laajasti tarvitse korjata.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
öljysormi
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Swag-J kirjoitti: Oli kyllä aika pehmyt tuo helman sauma. Varmaan kerää kosteutta väliin ja lopulta ruostuu. Onneksi tuo ei ole kovin paha korjata. Vähän peltiä ja kemppiliimaa niin hyvä tulee. :)
Tuo on se yleinen harhaluulo. Rapsuttelet massan , purat sisustaa, kanttaat helmakoteloon korjauspalat millin tarkkuudella koska sekin on jo todennäköisesti mätä, maalaat korjauspalat epoksilla piiloon jäävältä puolelta,kotelonsuoja-aineet, alustamassaus jne jne.. on enemmän kuin tunnin tai kahden homma... Siltikin se ruostuu.

Tai laitat parin millin pellistä ratsupaikan päälle. Kestää sen viisi vuotta jonka aikana auto on jo paalattu tai uudella omistajalla. Veikkaan ensimmäistä.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

öljysormi kirjoitti: Rapsuttelet massan , purat sisustaa, kanttaat helmakoteloon korjauspalat millin tarkkuudella koska sekin on jo todennäköisesti mätä, maalaat korjauspalat epoksilla piiloon jäävältä puolelta,kotelonsuoja-aineet, alustamassaus jne jne.. on enemmän kuin tunnin tai kahden homma... Siltikin se ruostuu.

Tai laitat parin millin pellistä ratsupaikan päälle. Kestää sen viisi vuotta jonka aikana auto on jo paalattu tai uudella omistajalla. Veikkaan ensimmäistä.
Kiitos mielipiteestä! Ennemmin paalaan tämän romun kuin myyn kellekään :D Purin sisustaa ja hakkasin bitumia sen verran pois mitä ruuvimeisselillä lähti:

Kuva

Tuo helmakotelo ei onneksi ole minun autossa läpimätä. Pintaruostetta kylläkin. Se on kantattu alaspäin avoin U-palkki ja aika paksua levyä.

Kuva

Korjaan tuon LUT:n hitsaustekniikan laboratoriossa, mistä löytyy myös kaarijuottovälineet jos haluaa hifistellä.
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10926
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja jus »

öljysormi kirjoitti:Kestää sen viisi vuotta jonka aikana auto on jo paalattu tai uudella omistajalla. Veikkaan ensimmäistä.
Nuo minun kuvissani tehdyt korjaukset on huomenna tasan viisi vuotta ja viisi kuukautta sitten tehty. Paalireissulta on vielä vältytty, en ole osannut olla huolissani paalivaarasta :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
öljysormi
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

kestää toki kun on kunnolla tehty. Tarkoitin vain että ruosteisen pellin päälle hitsattu ratsupaikka ei ole pitkäikäinen.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

Plasmaleikkasin ja hitsasin sisäpuolelta eli tein vissiin ns. ratsupaikan.

Kuva
Kuva
Kuva

Jos haluatte tehdä kunnolla niin älkää ottako mallia vaan tehkää päittäisliitokset niin kuin jus teki :!: Oli pakko olla realistinen, että kyseessä on 10 vuotta suolassa uitettu, massaamaton, 22 vuotta vanha ja 350 tuhatta ajettu auto. Kyllä se jostain lahoaa ennemmin tai myöhemmin halusin minä niin tai en :)

Kuva
Kuva

No, viisikin vuotta on pitkä aika. :roll:
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Noiden ruosteongelmien syyksi on alkanut selviämään tunkin osaamaton käyttö. Eli ainakin tonnareissa tuota auton omaa tunkkia ei ole työnnetty tuohon hahloon johon se kuuluu työntää ennen nostamista. Kun tunkki on vain tuon nostokorvakkeen hahlon alapuolta vasten ja aletaan nostamaan kääntyy tunkin korvakkeen vino osa auton pohjalevyä vasten ja vääntää kynnyskoteloa ylöspäin ja tuon kun kerran tekee niin ruostepeikko alkaa hymyilemään. Ei pitäisi kaikille antaa auton omaa tunkkia käteen :evil:
SAAB 9-5 2.3T Manuaali MY1999,
BioPower, Wössner takomännät y.m.
Saab-Klubin jäsen #1570
TECH2 + CANdi boksi löytyy.
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 "tekitykset".
TIS2000 / GlobalTIS turvapääsy aina MY2012 asti.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Sultan of Finland
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Sultan of Finland »

Hyvä ku muukin porukka jaksaa pitää näitä liikenteessä. Itellä oli jo nuo maton alla olevat vaahtomuoviset eristeet aika haperossa kunnossa, kun korjasin omat tunkinpaikat tonnarista. Varmaan kosteus rapeuttanu ne ajan saatossa. Mites Swag-J, ootko vielä kiinnostunu noita Azevin A:sta mistä oli aikoinaan puhetta? :D http://imgur.com/IfIE0P9
SAAB 9000 2.0t 1996 stage1
Swag-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 21:27
Paikkakunta: Turku

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Swag-J »

TiskiJukka kirjoitti:Noiden ruosteongelmien syyksi on alkanut selviämään tunkin osaamaton käyttö. Eli ainakin tonnareissa tuota auton omaa tunkkia ei ole työnnetty tuohon hahloon johon se kuuluu työntää ennen nostamista. Kun tunkki on vain tuon nostokorvakkeen hahlon alapuolta vasten ja aletaan nostamaan kääntyy tunkin korvakkeen vino osa auton pohjalevyä vasten ja vääntää kynnyskoteloa ylöspäin ja tuon kun kerran tekee niin ruostepeikko alkaa hymyilemään. Ei pitäisi kaikille antaa auton omaa tunkkia käteen :evil:
No... meikäläisellä pohja painui niin paljon sisään, että tunkki ei enää lähtenyt edes pois hahlosta! :) Piti etsiä sopiva tanko, jolla sain poljettua hahlon alemmas ja tunkin irti. Siinä episodissa kirosin sen suolaa ja likaa keräävän hahlon.
Sultan of Finland kirjoitti:Mites Swag-J, ootko vielä kiinnostunu noita Azevin A:sta mistä oli aikoinaan puhetta? :D
Ajattelin sittenkin pysytellä nykyisissä pappamallin vanteissa. Kuulin, että ostit myös toisen Saabin. Onnea! :D
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3444
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Myös aikansa kun on vettä vuosia sisälle valunut jalkatilaan imeytyen mattoon, eristeisiin ja suojiin hiljalleen niin meneehän se näköjään siltäkin puolen ruosteeseen ja korvakkeen ympäriltäkin ulkopuolisen moskan ja suolankin avittamana lahoksi.
Auto nosturilla railoa ilmestyi kun naputteli korvakkeen ympäriltä keskikonsolin puolella.

Onneksi etukäteen katteltu joten aikaa korjata ja leimaa voimassa 11.12 asti. Tuli muutakin hepillä paikattavaa niin lokakuun alussa kaveri hitsailee ennekuin talvirenkaitten vaihto hallitunkil olisi edessä.

On nyt viimesetkin vesivuodot kesällä paikattu myös uusittua lämppärinkennoa myöten ja nyt kaikin keinoin varmistettu ettei enää valu mistään mitään.
Pannuhuonees sai eristeet, suojat ja matto kuivua viikon.

Sen verran että tämä cs myyty 1993 uutena saksassa Halle nimiseen kaupunkiin joka ollut aikoinaan hansakaupunkina tunnettu nimenomaan suolasta :)
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 5607
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä ne kannattaa tehdä kunnolla, on ainakin jotakin positiivista mitä esitellä kun myy sitä
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3444
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Myynti ei edes mielessä mutta nämä korjaukset kyllä ajan kanssa ja kunnolla.
Jotenkin tunnen yhteneväisyyttä tämän t5.2 kanssa, molemmis aika yksinkertainen vähäinen ajatuslogiikka ja ei ajamisessa muuta ylimääräistä hienoutta kuin välillä vilkkuva absi ja pumpulla avustettu ohjaus :D
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
Lerssinen
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

been tere tone tät :mrgreen:

Kuva
Iveco 50C14 -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Lada Niva -88
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3444
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tunkki läpi

Viesti Kirjoittaja Kupari »

:lol:
Toi on ainakin riittävän iso
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Emännällä S60T5 -01 Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään
Vastaa Viestiin