Jubilee/Aero takapuskurin irrotus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Jubilee/Aero takapuskurin irrotus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Peltihommien johdosta tarvitsee takapuskuri irrottaa.
Mitenkä ko. puskurin sivuosat on kiinni korissa, kun päällisin puolin ei näy mitään kiinnikkeitä.
EPC:kään ei tuonut asiaan valaistusta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Jubilee/Aero takapuskurin irrotus

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikös se runko osa ollut about neljällä mutterilla olikohan vararengaskotelon kautta ja sitten päädyt parille pienellä torxilla lokarissa kiinni.
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Jubilee/Aero takapuskurin irrotus

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Juu, paksin verhoiltupuulevy irti ja sitten ne molempien reunojen verhoilut pois edestä. Niiden alla on muovi"tulpat" joiden alta löytyy mutterit. Ne auki ja sitten tosiaan sieltä paksin kyljistä mutterit irti jotka pitää takapuskurin sivuja kiinni rungossa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Jubilee/Aero takapuskurin irrotus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Puskuri on selvä juttu, mutta ymmärsin, että sivupalat ovat ainoastaan kiinni lokasuojan takakaaren tienoilta, eikä mitään klipsejä tms. ole takasuojan takana olevassa sivupellissä.

Sitten on tietenkin sivuhelman alla oleva kiinnitysruuvi, joka useimmiten onkin jo ruostunut irti.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jubilee/Aero takapuskurin irrotus

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Pitkäsivuinen puskuri on kiinni takasivuissa niissä muoviholkitetuissa rei´issä, joihin vakioversiossa kiinnittyvät kylkilistat. Puskurin sisäpinnassa on paikat hahloonsa työnnettäville rosteriklipseille, joista puolestaan lähtee rosterikierrosuus. Kovasti samanhenkinen toteutus siis, kuin mitä Aero/Jubin lokarinkaarissa.

Nuo ruuvit muoviholkkeihin työnnettynä ovat varsin naheat, eikä omassa Aerossa ollut siellä sisäpuolella muttereita ollenkaan. Kaiketi siellä alkunperin on sellaiset olleet, mutta niiden puutetta ei tullut mieleenkään ihmetellä kun koukkua asentelin v.2007 eikä edes kun puskurin maalautin 2011. Pidin vain puskinta mukavan simppelinä irrottaa.. :lol: (No, ei se enää peräkoukun kanssa niin ihanaa ollut...)

Joo, ne lokarinkaaren kiinnikkeethän puskurin pään paikallaan pitää, niillä takakyljen väli kiinnikkeillä on vain avustava vaikutus. Pysyy siis ihan vain painamalla ruuvit reikiin, ei edes puskurin ja korin välkinen kumitriiviste irvistellyt ikinä. Tietysti jos on ensi kertaa irrottamassa, niin kannattaa kurkata sieltä sisäpuolelta, onko mutterit paikoillaan, ja tarv. ottaa ne ensin poies...

Asentaessa saa muuten olla tarkkana, että ko. sivuruuvit osuvat reikiinsä eivätkä raavi maalipintaa kun puskurin päädyt lepattavat irrallaan. Onnistuu hyvin yksinkin, mutta varmistajasta auton sivulla ei ole haittaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Jubilee/Aero takapuskurin irrotus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kiito Suomik, noinhan se meni kuvaamallasi tavalla. Sivut istuikin niin napakasti, että arvelin niiden olevan jotenkin muutenkin kiinni kuin vaan päästä.

Kun kaikki kuvatut kiinnikkeet on sitten irrotettu, niin puskuria tulee vetää suoraan taaksepäin jolloin kylkien takaosan haarukasta vapautuu se viimeinenkin clipsi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin