Moottori numerot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Missä kohti saabin moottoria lukee moottorin tyyppi? Tiedän moottorin olevan b234 mutta lukeeko se jossain kohti lohkoa?
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Ilmeisesti pakosarjan alapuolella öljypaineanturista?? vähän eteenpäin....joitain numeroita siinä ainakin on??
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Luimpa huolimattomasti, tuo on siis numero ehkä. Versio löytyy valmistenumerosta eli 8. merkki, tietysti voi olla moottori vaihdettu....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Lähinnä sitä ajan takaa kun olen laittamassa kyseistä moottoria toisen merkkiseen autoon ja katsastus miestähän tuo asia kiinnostaa kovin että mikä moottori tyyppi se on.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja 3J »

Imusarjan alla kuskin puolella tuliseinästä päin katsottuna lohkossa oli jotain lukuja, olisko ollut siellä? Tarvitsee peilin että näkee. Lohkon yläosassa stanssattuna ennen kantta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Juu onhan tuossa nuita numeroita ,mutta mitä ne tarkoittaa?? sitä b234 merkintää ei löydy mistään...
Vai minkälaisella salakielellä se on kirjoitettu :lol:
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ottaa luovuttaja-auton paperit tai koneen kauppakirjan matkaan ja sanoo, että kone on sellainen. Vaihtoehtoisesti tekee omavalmistekoneen ja kone on se mitä sen ilmoittaa olevan.
jeeeeeee!
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Keme kirjoitti:Ottaa luovuttaja-auton paperit tai koneen kauppakirjan matkaan ja sanoo, että kone on sellainen. Vaihtoehtoisesti tekee omavalmistekoneen ja kone on se mitä sen ilmoittaa olevan.
Pitäishän siitä lohkosta nyt pystyä sanomaan että mikä kone se on! ns. omavalmiste siitä tuleekin mutta kai sitä pitää voida näyttää et mihin lohkoon se on tehty ja eikös se mene niin että peruslohkon teho ei voi alittua?? vai oonko ihan metsässä?
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja Keme »

jussi.p kirjoitti:Pitäishän siitä lohkosta nyt pystyä sanomaan että mikä kone se on!
En kyllä nää mitään syytä miksi lohkon alkuperästä pitäisi pystyä sanomaan yhtään mitään. Omavalmistehan se on ja tehot osoitetaan dynolapulla.

Katselin sitten joutessani tallilla noita lohkojen numerointeja:
B234L : 6285 - 2 229 3 20 SAAB
B204i : 6285 - 3 112 7 15 SAAB
B206i : 6285 - 2 073 4 15 SAAB
B234L : 6285 - 2 244 5 15 SAAB
B234E : 6285 -1 159 4 18 SAAB

En kyllä äkkiseltään saa noiden logiikasta kiinni.
Viimeksi muokannut Keme, Su Syys 20, 2015 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Joo ei nuissa näytä olevan päätä ei häntää... Se luovuttaja autohan vielä pihallakin, mutta kröhöm...siinä on liikaa tehoa :lol:
Kakslitrasessa imukoneessa on tarpeeks vähä tehoa tähän touhuun mikäli se lohkon perus teho ei saa laskea.
Taitaa olla aika paljon inssistä kiinni tuo homma.
Kiitoksia kun viitsit tarkastella noita numeroita.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllähän omavalmistekoneenkin osat inssiä kiinnostaa, ellei muuten niin lohkosta halutaan tietää identiteettiä iskutilavuuden vuoksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja Keme »

AZP kirjoitti:Kyllähän omavalmistekoneenkin osat inssiä kiinnostaa, ellei muuten niin lohkosta halutaan tietää identiteettiä iskutilavuuden vuoksi.
Iskutilavuus on se mitä sen ilmoittaa olevan. Ei siinä lohkon stansseilla ole mitään väliä, koska kyseessä on omavalmistekone. Jos alkuperäiset stanssit on vedetty rälläkällä sileäksi, stanssiksi on lyöty "KIRKA666" ja iskutilavuuden ilmoitetaan olevan 2.14 litraa, niin se iskutilavuus on sitten 2.14 litraa.
jeeeeeee!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eli pellin alle joku 8-litrainen isolohko, ja ilmoittaa sen olevan iskutilavuudeltaan kaksi litraa, niin inssi nyökkää eikä kysele sen enempää?

Tuon Oldsmobilen muutoskatsastuksessa yritin päästä ilmoittamatta lohkon tunnistetta, koska lohko on huomattavasti tehokkaammasta koneesta kuin koneen yläkerta, mutta inssi totesi että lohkon tunniste on löydyttävä. Se etsittiin, ja lohkon tiedot kaivettiin kirjallisista dokumenteista. Tässä ei kyllä ollut kyseessä puhtaasti omavalmistekone, vaan moottori hyväksyttiin yläkerran tiedoilla ja tehoilla. Mutta iskutilavuusrajan vuoksi inssin oli pakko nähdä lohkon tiedot, jotta pystyy tarvittaessa Trafille osoittamaan, että on edes jonkinlaiset tarkistukset tehty iskutilavuusrajan kannalta. Mitäänhän lohkon tiedot ei sen osalta varmasti takaa, koska iskun pituutta ei voi tietää konetta avaamatta.

Paljon riippuu tosiaan katsastajasta, mutta aika epätodennäköiseltä kuulostaa tilanne, jossa asiakas ilmoittaa ilman mitään dokumentteja moottorin tiedot, ja leima heilahtaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja Keme »

AZP kirjoitti:Eli pellin alle joku 8-litrainen isolohko, ja ilmoittaa sen olevan iskutilavuudeltaan kaksi litraa, niin inssi nyökkää eikä kysele sen enempää?
Joo. Juuri näin. Tuhat prosenttisesti.
jeeeeeee!
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Moottori numerot

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Bingo!!! Kampiakselin asentotunnistimen alla olevassa ns. tasanteessa on stanssattuna b234e ja sen perässä muita numeroita. Aika paksu paska kerros oli päällä ja putsattunakin näkyi aika heikosti.
Selvispähän tämäkin :D
Vastaa Viestiin