Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
Eli vaihtelinpa eilen tonnariin takapolttimoita.Ei menny niin hyvin se, pistin siis yhden normaalin yksilankaisen polttimon väärin, siihen kohtaan missä kuuluu olla kaksilankainen polttimo jarruvalona, eli ulompi alimmainen polttimo takana.Homma näytti kuitenkin pelittävän kun lähdin ajelemaan.Ilmiö mikä tästä seurasi oli kuitenkin seuraavanlainen.
-Kun virta-avaimen käänsi nolla-asentoon ,auton ja kojelaudan valot sammui mutta moottori jatkoi käymistään aivan normaalisti.
-Kun painoi jarrupoljinta avaimen ollessa nolla-asennossa, (auton ollessa käynnissä tai ei) etulamput ja jarruvalot sekä sähköt hytissä syttyivät ilmastointia myöten.
-Ecu laittoi mankkuvenan pois käytöstä.
Kaikki tämä siis yhden väärän polttimon takia..? Vai pitääkö kenties olla huolissaan.. Mä yllättäen paikallistin vian ja kaikki toimii nyt normaalisti, mut.. voi hyvää päivää..
Edit: Tämä paljastui kuitenkin loppujenlopuksi aivan tavalliseksi tonnari-ilmiöksi, eli älkää vaihtako vääriä polttimoja tonnarin takavaloihin.
-Kun virta-avaimen käänsi nolla-asentoon ,auton ja kojelaudan valot sammui mutta moottori jatkoi käymistään aivan normaalisti.
-Kun painoi jarrupoljinta avaimen ollessa nolla-asennossa, (auton ollessa käynnissä tai ei) etulamput ja jarruvalot sekä sähköt hytissä syttyivät ilmastointia myöten.
-Ecu laittoi mankkuvenan pois käytöstä.
Kaikki tämä siis yhden väärän polttimon takia..? Vai pitääkö kenties olla huolissaan.. Mä yllättäen paikallistin vian ja kaikki toimii nyt normaalisti, mut.. voi hyvää päivää..
Edit: Tämä paljastui kuitenkin loppujenlopuksi aivan tavalliseksi tonnari-ilmiöksi, eli älkää vaihtako vääriä polttimoja tonnarin takavaloihin.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
Mulla kävi joskus aivan samoin. Vaihdoin kotona polttimon kun olin lähdössä katsastukseen.konttorin pihassa ihmettelin kun auto ei sammu, kunnes hoksasin ottaa lampun pois. vähän aikaa kyllä ihmettelin...
Re: Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
siellä ilm. ynnä-sähkö kiertää jostain jonnekin...
Re: Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
Eiköhän se kierrä parkkilangan +-nastasta jarrulangan +-nastaan, kun se yksilankaisen polttimon pohjanasta ne kätevästi oikosulkee. Siitä se pääsee kätevästi valonvalvonnalle ja Trionicille kertomaan että jarruvalot palaa, pysytään peruspaineilla ja jostain syystä estää tosiaan myös auton sammumisen.
Tarinan opetus (taas kerran, pitkästä aikaa): ole tarkka tonnarin takavalopolttimoiden kanssa.
Tarinan opetus (taas kerran, pitkästä aikaa): ole tarkka tonnarin takavalopolttimoiden kanssa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
Oionko nyt ajatuksissani liikaa, jos kysyn että Trionic-tonnariko ei siis sammu avaimesta jos painaa samalla jarrua? Vai vaikuttaako jarruvalokytkimen asento vielä tähän jotain?
Nimim. 7 vuotta CS:llä päästellyt
Nimim. 7 vuotta CS:llä päästellyt
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
Todennäköisesti ei tarvitse olla edes Trionic-tonttu, kunhan on jarruvalopolttimo turattu kytköksiin takavalojen jännitesyöttöön ja sammuttaessa painaa jarrua.
Jarruvalokytkimen asento yleensä seuraa jarrjpolkimen asentoa.
Jarruvalokytkimen asento yleensä seuraa jarrjpolkimen asentoa.
Re: Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
juu, tällaisen väärän polttimon tapauksessa ymmärrän vaikka mitkä ihmeellisyydet, mutta tarkoitin että ei kai SE vielä estä sammumista (siis normaalitilanteessa, oikeilla polttimoilla), että "Trionicille kerrotaan että jarruvalot palaa". Peruspaineillehan se silloin kyllä joissain versiossa heittää, mutta tottelee sentään kun avainta kääntää(?)
sitä taas tarkoitin tuolla jarruvalokytkinsepustuksella, että onko järjestelmässä erikseen huomioitu esim. ristiriitatilanne, jossa Trionicille kerrotaan että jarruvalot palaa mutta toisaalta myös että jarrupoljinta ei paineta. Ei kai..?
Saivarrella ei ollut tarkoitus, eikä nyt oikeastaan muutenkaan näin paljon takertua koko asiaan...
sitä taas tarkoitin tuolla jarruvalokytkinsepustuksella, että onko järjestelmässä erikseen huomioitu esim. ristiriitatilanne, jossa Trionicille kerrotaan että jarruvalot palaa mutta toisaalta myös että jarrupoljinta ei paineta. Ei kai..?
Saivarrella ei ollut tarkoitus, eikä nyt oikeastaan muutenkaan näin paljon takertua koko asiaan...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Mielenkiintoinen sähköilmiö 96 cs.
Joo, siis normaalitilanteessa jarrun päälläpito sammuttaessa ei estä sammutusta. En ihan tarkkaan tiedä, miksi tuo polttimo-oikari sammumattomuuden aiheuttaa, jonka vuoksi en ko. mekanismia edes yrittänyt avata tuota enempää (väärän tiedon jakaminenhan on kielletty, kuten kaikki muistamme), mutta aiheesta on tosiaan ollut juttua joskus aiemminkin ja pakkohan efektin on siitä jarruvalon linjassa olevasta kutsumattomasta sähköstä johtua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla